האם הפוטנציאל העסקי הגדול הבא באסיה נמצא דווקא בבורמה?

לפני שנים בודדות היה קשה למצוא הבדלים משמעותיים בין מיאנמר לבין קוריאה הצפונית – שתי מדינות עניות ונחשלות עם עבר עשיר של דיכוי רצחני ועתיד דל באופטימיות. שתי המדינות היו מנותקות מהעולם עקב חרם בינלאומי חונק, כרעו תחת נטל חובות עצום והוחזקו במשך שנים ארוכות תחת טפריו של שלטון דיקטטורי קשוח. אלא שהיום, כבר אפשר לעמוד על ההבדלים בין השתיים.

לאחר עשרות שנים של מאבק, מיאנמר עוברת מהפכה כלכלית, חברתית ופוליטית, ועמה פורחים ניצנים של שינוי. יישום רפורמות שהוביל הממשל החדש־ישן והתקדמות משמעותית שהתרחשה בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה, חופש האדם וחופש המידע והסחר, לא חמקו מעיני המערב, שהחל לשחרר אט אט את אחיזת החנק סביב הכלכלה.

הודות לפנים הליברליות החדשות שעטה על עצמו הממשל החצי־צבאי ביאנגון, הוסרו הסנקציות הכלכליות והדיפלומטיות שהוטלו על המדינה בעת שלטון החונטה הצבאית. מהלך זה הביא לפריחה כלכלית מרשימה. קרן המטבע הבינלאומית אף הקפיצה את תחזית הצמיחה ל־7.8% ב־2014 וב־2015, מה שמציב את מיאנמר, על הנייר, ככלכלה הצומחת ביותר באסיה.

ואכן, עושרה של מיאנמר במשאבי טבע, בשילוב כוח עבודה צעיר וזול ומיקום אסטרטגי בין שתי המעצמות הצומחות של אסיה – סין והודו, קוסמים למשקיעים הזרים, שמאז הסרת הסנקציות החלו מתדפקים על דלתות המדינה. בתוך שנה מתחילת הרפורמות זינקו ההשקעות הזרות בפרויקטים בתחום האנרגיה, התחבורה, התיירות, הקמעונאות והטלקומוניקציה בשיעור של יותר מ־40%. בשנה האחרונה הפך זרם ההשקעות לשיטפון של ממש, שעה שהיקף השקעות הזרים במדינה זינק ב־150% וטיפס לשיא של כ־3.5 מיליארד דולר.

רשת חופשית

לצד ההשקעות הזורמות למדינה, הוביל ביטול הסנקציות גם לפרץ של סחורות שזרמו פנימה והציפו את השוק הבורמזי הרעב. בשנה שעברה לבדה זינק הייבוא ב־26% (כשגם בייצוא נרשמה עלייה נאה של 15%). הביקוש לסחורות ושירותים רק יילך ויגבר בשנים הקרובות, והוא טומן בחובו פוטנציאל צמיחה גדול והזדמנויות עסקיות רבות ומגוונות – בעיקר לחברות המתמחות בתחומי טלקום ו־IT, קלינטק, אגרוטכנולוגיה, אנרגיה חלופית וציוד רפואי מתקדם.


הבירה יאנגון. נמצאת בפריחה כלכלית | צילום: thinkstock

בתחום הטלקום וה־IT, לדוגמה, קיים פוטנציאל שוק אדיר של כ־40 מיליון משתמשים, שלא קרוב אפילו למימוש. על פי נתוני הבנק העולמי, רק ל־1% מהאוכלוסיה יש גישה לאינטרנט ול־2% בקושי יש כיסוי סלולרי, לעומת 99% בישראל.

מאז 2011 נקטה הממשלה המקומית מאמצים לשחרר את שוק התקשורת שהיה נתון תחת פיקוח הדוק, ולעודד את השימוש במכשירים סלולריים ובאמצעי תקשורת מתקדמים. היא הסירה את הצנזורה על האינטרנט ודחפה לירידה דרמטית של מחירי כרטיסי ה־SIM מכ־2,000 דולר לכרטיס ל־2 דולרים בלבד. הבשורה העיקרית שיצאה היתה בדבר פתיחת שוק התקשורת המקומי לחברות זרות והסדרת הרגולציה שתאפשר השקעות נרחבות בתשתיות ובקידום פרויקטים אסטרטגיים.

דוגמה נוספת: בדומה למדינות רבות באזור, הסקטור החקלאי במיאנמר הוא פקטור משמעותי בכלכלה, האחראי על כ־25% מהייצוא, תורם קרוב ל־40% מהתוצר ומהווה מקור פרנסה לכ־70% מהאוכלוסיה העובדת. אלא שחרף חשיבותה הרבה לכלכלה המקומית, החקלאות במדינה אינה חדשנית, בלשון המעטה, והיא מאופיינת ברמה טכנולוגית נמוכה ואמצעי ייצור מיושנים.

רובם המכריע של העובדים בענף אינם מיומנים דיים, רמת היעילות נמוכה ורמת הפריון החקלאית קטנה משמעותית מהפוטנציאל. כתוצאה מכך, ישנה דרישה גבוהה למומחים בתחום ולאספקת ציוד טכנולוגי מתקדם. משרד החקלאות המקומי מעודד ביתר שאת השקעות זרות ושיתופי פעולה של חברות העוסקות במיכון וציוד מתקדם לחקלאות, הנדסה חקלאית, הדברה, דישון, אחסון ואריזה.

ראשונה מהסוף

למרות ההבטחה האדירה, חשוב לזכור כי מיאנמר עודנה נחשבת לאחת המדינות העניות, והנחשלות בעולם. ארגון השקיפות הבינלאומי מדרג מסורתית את מיאנמר כאחת המדינות המושחתות ביותר (למרות שיפור ניכר שחל בשנים האחרונות), ובמדד התחרותיות העולמי של ה־World Economic Forum מגרדת המדינה האסייתית את תחתית הרשימה ומתהדרת בתואר המפוקפק – "המדינה הנחשלת בעולם מבחינה טכנולוגית".

לאור דברים אלה, מומלץ למחפשים הזדמנויות עסקיות במדינה המתפתחת לקרוא, בטרם ישקיעו שם את כספם, את דוח ה־Doing Business של הבנק העולמי, המדרג את מיאנמר כאחד המקומות הקשים בעולם לעשיית עסקים. גם מי שמעוניין להשקיע מרחוק ולרכוש תעודת סל או מניות של חברה מקומית צפוי להתאכזב. נכון להיום בבורסה השוקקת של יאנגון נסחרות בסך הכל שתי חברות והמסחר הדליל מתבצע באופן ידני, על ידי סוחרים המעדכנים את ציטוטי המניות על לוח גיר.

אין ספק כי עשרות שנים של הזנחה וניהול כושל של אנשי החונטה דרדרו את איכות החיים במיאנמר, העומדת כיום בפני צומת גורלי. השנים הבאות יהיו קריטיות לעתידה, ואם יימשכו הרפורמות, מובטחת צעידתו של העם הבורמזי אל עבר קדמה, רווחה ושגשוג כלכלי. מה שבטוח, לאחר חציית הצומת הזה נדע סופית האם בשנים האחרונות היינו עדים למפגן תעלולי ראווה ותרגילי סרק המהווים פרק נוסף בסדרת קרבות ההישרדות של החונטה הצבאית, או שמא לתהליך גסיסתה של מיאנמר והיוולדה וצמיחתה מחדש של בורמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן