האם השמש אחראית ליצירת הברקים על כדור הארץ?

אלפי אנשים נפגעים מפגיעות ברקים מדי שנה, אך רק כעת מתחילים המדענים להבין מדוע נוצרות סופות הברקים. תיאוריות קודמות גרסו כי ברקים נוצרים בשל קרינה קוסמית המגיעה מהחלל, ראיות חדשות מצביעות על כך שחלקיקים אנרגטיים פחות שמקורם בשמש עשויים גם הם לגרום להבזקים החשמליים המרהיבים.

חוקרים מהמחלקה למטאורולוגיה באוניברסיטת רידינג מצאו קשר בין שכיחותן של סופות ברקים, וזרם של חלקיקים אנרגטיים שמקורם בשמש ונעים לעבר כדור הארץ במהירות הגבוהה מ-500 ק"מ בשנייה – תופעה המכונה "רוח סולרית" (Solar Wind). אנחנו לא חשים את הרוח הסולרית מאחר שהשדה המגנטי של כדור הארץ מפזר את החלקיקים הטעונים ומגן עלינו מפניהם, אך היא אחראית בין השאר להופעת הזוהר הצפוני ולפגיעה בציוד אלקטרוני עדין.


ברק בשמי לוס אנג'לס. בגלל סופות השמש? | צילום: רויטרס

החוקרים בחנו פגיעות ברקים ברדיוס של 500 ק"מ ממרכז אנגליה בין שנת 2000 ל-2005, והשוו את הנתונים למידע מספינת החלל של נאס"א המתעדת את סופות השמש. הם מצאו כי במהלך 40 הימים לאחר פגיעה של סופה סולרית באטמוספירה של כדור הארץ, עולה שכיחתם ועוצמתם של הברקים בצפון אירופה. הם לא יודעים להסביר בדיוק כיצד ומדוע זה קורה, אך משערים כי התנגשותם של החלקיקים הטעונים באטמוספירה משנה את התכונות החשמליות של האוויר.

"מאחר שלשמש יש מחזור סיבוב של 27 יום, סופות השמש מגיעות אל כדור הארץ במחזורים קבועים. מידע כזה יכול להיות יעיל מאוד עבור תחזיות מזג אוויר" ,אומר ד"ר כריס סקוט שהוביל את המחקר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן