האם התקופה הקודרת של אפל סוף סוף מסתיימת?

אלה היו 10 חודשים קשים עבור אפל. מאז ספטמבר האחרון, אז נגעה המניה במחיר של 700 דולר, והאייפון 5 שוחרר, צנח מחיר המניה ל-422 דולר. הצמיחה שהואטה, היעדר מוצרים חדשים מלבד אייפד מוקטן, ועיתונות טכנולוגית עוקצנית יצרו תחושה שהחברה הופכת מיושנת. אחרי שהדוח המאכזב של מיקרוסופט בשבוע שעבר הציג את הקשיים העומדים בפני ענקית התוכנה במעבר אל העולם הסלולרי, תצטרף אפל אל יריבתה הוותיקה כאשר תדווח מאוחר יותר על תוצאותיה, שאמורות להיות בינוניות. ענקית הטכנולוגיה צפויה להודיע, על פי רוב התחזיות, שגם הרבעון הבא לא יהיה טוב בהרבה.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.


האשם בצרות? המנכ"ל טים קוק

המקור לצרות של אפל, על פי מומחים שונים, הוא שילוב בין כשלונו של המנכ"ל טים קוק להחליף את סטיב ג'ובס, אובדן היכולת לחדש והכישלון של מערכת המפות של החברה. אולם אם בוחנים את הדברים נכוחה, החברה נתקלה ביותר בעיות תלויות מוצר וביצוע מאשר בבעיות חדשנות, ורבות מהן מתחילות להיפתר:

האייפון עדיין יקר מדי, אך מאוד פופולרי.

אפל מוכרת את האייפון לחברות הסלולר במחיר ממוצע של 641 דולר. הנתון הזה מדהים משום שכמעט מחצית מהמכשירים הנמכרים הם מדגם ישן יותר, כמו אייפון 4 ואייפון 4S. ברוסיה, המחירים הגבוהים הללו הובילו לכך ששלוש המפעילות הגדולות ביותר ויתרו על האייפון כליל. ברור שלאפל יש בעיות, וזו גם הסיבה לכך שכמעט כל האנליסטים צופים שהחברה תשיק דגם מוזל עשוי פלסטיק בספטמבר הקרוב.

בינתיים, הספקית האמריקאית ווריזון מכרה 3.8 מיליון אייפונים ברבעון האחרון, עלייה של 41% ביחס לשנה שעברה. החברה בדרך כלל מהווה כ-11% מהשוק, מה שמלמד על מכירה של כ-34 מיליון מכשירים ברבעון האחרון בארה"ב. קונצנזוס החזאים צפה מכירות של 27 מיליון מכשירים בלבד. 

אמנם, הסקת מסקנות על השוק על סמך תוצאות של חברה אחת היא מהלך מסוכן, אך ברבעון שבו כמעט כל חברות הטכנולוגיה הציגו מכירות מאכזבות, כל נתון מעל הציפיות יהיה משמעותי עבור אפל.


צילום: רויטרס

אפל צפויה להתחרות על יותר לקוחות.

כדאי לשכוח מהדיווח המגוחך על כך שאפל דוחה את השקת האייפון החדש כדי לשנות את גודל המסך. מרבית התחזיות מדברות על השקת אייפון חדש בספטמבר, דומה מאוד לאייפון 5, עם מספר שיפורים ומערכת ההפעלה החדשה iOS 7. השמועה המעניינת יותר היא שאפל בוחנת מסך גדול יותר עבור האייפון והאייפד, ככל הנראה עבור הדגם הבא שתשיק בשנה הבאה. הדבר צפוי לפתור בעיה שיש כיום לאפל עם נתח השוק: כרגע היא מחזיקה 0% מנתח המכשירים הגדולים מ-4 אינץ'.

בניגוד לתקוות האנליסטים, אפל לא צפויה לדבר על אף אחד מן התוכניות הללו בשיחה עם המשקיעים אחרי פרסום תוצאותיה, למרות שקוק העניק מספר רמזים למהלכים הללו בתקופה האחרונה.

המפות קיבלו זריקת כישרון ופונקציונליות.

מאז ההשקה הלא מוצלחת, אפל משפרת את אפליקציית המפות שלה, וכעת האפליקציה עובדת טוב עבור מרבית האנשים בחלק גדול מהזמן. אולם באפליקציה של אפל חסרות כמה פונקציות שימושיות שיש בתוכנה המתחרה מבית גוגל.

בשבוע שעבר השתמשה אפל בנתח קטנטן מערימת המזומנים הגדולה שלה לרכישת חיזוק בתחום, עם רכישתן של הופסטופ ולוקיישנרי. הראשונה מייצרת אפליקציות מצוינות שמסייעות לאנשים למצוא דברים בערים, כולל מידע על תחבורה ציבורית – מידע שהיה חסר לאפל מאז נפרדה מגוגל בתחום המפות. השנייה מוודאת שבתי העסק נמצאים בדיוק היכן שהם אמורים להופיע על המפה, ומוודאת שכולם עדיין קיימים במציאות. כל מי שהמכשיר שלח אותו למקום שכבר לא קיים, או ליעד הלא נכון, יודע כמה הדבר חשוב.


צילום: רויטרס

אפל טעתה כששיחררה את אפליקציית המפות במצב שבו היא הייתה בספטמבר האחרון. אך הנסיבות החוזיות מול גוגל יצרו גירושין מכוערים, ובתוך פחות משנה, ההתאששות בדרך.

המוצרים החדשים סוף סוף מגיעים.

מאז האייפד מיני, בצורת ההשקות של אפל הייתה ארוכה. ההשקה של המקבוק אייר החדש והזהה במראה לקודמיו לא תרמה רבות לתפישה לפיה אפל לא שיחררה דבר חדש לשוק מזה זמן רב. הדבר לא ישתנה בקרוב, אך זה ישתנה.

אייפד בעל מסך של 9.7 אינץ' צפוי לצאת בסתיו הקרוב, עם חיי סוללה משופרים. סביר להניח שהאייפד מיני יהיה מעוצב מחדש, מה שיהפוך אותו לנייד יותר, אך השמועות אשר מדברות על מסך "Retina" ברזולוציה גבוהה יותר יצטרכו להמתין. ברגע שיהיה מסך Retina לאייפד מיני, הבעיה תיפתר.

הגרסה היקרה של המחשב הנייד מקבוק פרו, שהמעצבים הגרפיים מחכים לה שנים ארוכות, תושק סוף סוף מאוחר יתר השנה, ולמרות שמדובר במוצר שנמכר בכמויות נמוכות יחסית, הוא צפוי להכניס לחברה לא פחות ממיליארד דולר.

יחד עם ההתפתחויות האחרות, למרות ההאטה המורגשת, לאפל יש מגוון רחב של אפשרויות לתחייה. אמנם, רובן לא ישתקפו בדוחות החברה היום, או אפילו בדוחות הבאים. אך אפל נשארה מאחור בעיקר בגלל התפיסה המיושנת של קוק. חדשות טובות, אפילו מעט מהן, עשויות להתחיל לשנות את התפיסה הזו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן