האם יוון ופורטוגל יציתו מחדש את הפאניקה בשווקים?

חוסר היציבות בפורטוגל וביוון מעורר מחדש את הדיון על משבר החוב בגוש היורו. מצבן הרעוע של מדינות רבות באזור – מיוון, דרך קפריסין, ספרד, איטליה וכעת גם פורטוגל, מגביר את החשש להעמקת המשבר בגוש לאחר כ-10 חודשים של רגיעה יחסית.

הממשלה בפורטוגל מתפוררת על רקע המשבר הכלכלי במדינה. שר החוץ של פורטגל, פאולו פורטס, התפטר בתחילת השבוע במחאה על מדיניות התקציב של הממשלה. אולם, בהצהרה שהוציא ראש ממשלת פורטוגל פדרו פאסוס אתמול, הוא אמר כי הוא אינו מקבל את התפטרותו של פורטס וכי הוא ישוב לתפקידו. 

אם אכן תקרוס הממשלה בפורטוגל, מה שכעת נראה סביר מאוד, הדבר יעורר מחדש את השאלה אם המדינה יכולה לעמוד בתנאי החילוץ הבינלאומי שניתן לה בהיקף של 78 מיליארד יורו.

עד עתה היוותה פורטוגל דוגמה למדינה שעושה את כל הצעדים הנכונים כדי לעמוד ביעדי החילוץ שהוצבו לה. כעת מוניטין זה עלול להתמוסס, על רקע הודעת קרן המטבע הבינלאומית בחודש שעבר על כך שמצב משבר החוב במדינה "רגיש מאוד".


צילום: רויטרס

בנוסף לפורטוגל, גם ביוון התגברה לאחרונה חוסר הוודאות בנוגע לעתיד כלכלת המדינה. השבוע הציבה הטרויקה אולטימטום לממשלת יוון, לפיו עליה להוכיח עד סוף השבוע את יכולתה לעמוד בתנאי החילוץ. הממשלה בתגובה הודיעה כי לא תצליח לעמוד בדד ליין לרפורמה במגזר הציבורי. 

אי עמידה בדד ליין מצד יוון מסכנת את התשלום האחרון של כספי הסיוע למדינה, שאמור לסייע לה לפרוע אג"ח של 2.2 מיליארד דולר באוגוסט. באירופה חוששים כי הדבר יביא לקריסת המדינה ולהעמקת המשבר הכלכלי בגוש היורו כולו.

התחדשותה של הסערה באירופה מגיעה לאחר כמעט שנה של רגיעה, כאשר בבנק האירופי המרכזי ובממשלת האיחוד האירופי טענו ש"החלק הגרוע ביותר במשבר כבר מאחורינו". בקרב מנהיגי האיחוד ממשיכים להרגיע גם לנוכח ההתפתחויות האחרונות, אך למרות שכלפי חוץ מנסים המנהיגים להפגין "עסקים כרגיל", מאחורי הקלעים גם הם מבינים כי המצב שברירי ועלול להחמיר עם כל שינוי קטן. "תמיד יש רחשים מתחת לפני השטח", אומר בכיר באיחוד. "המשבר רחוק מלהיפתר. תמיד יכול להיות משהו שיחזור להסעיר את האזור". 

בפגישה שערכו שרי האוצר מ-17 מדינות גוש היורו, הוסכם כי האופטימיזם בנוגע לעתיד האזור אינו מוצדק. "אנחנו במצב גרוע יותר ממה שנדמה", הצהיר הבכיר שהעדיף להישאר בעילום שם.

בנוסף ליוון ופורטוגל, גם בספרד ואיטליה גובר החשש מהעמקת המשבר. במכתב ששלחו ללקוחותיהם כתבו כלכלני בנק מדיובנקה באיטליה כי "סביר להניח כי המדינה בסופו של דבר תגיש בקשה לסיוע בינלאומי". להערכת הבנק הדבר יקרה במהלך חצי השנה הקרובה. 

בספרד, בעוד שהממשלה טרם הגישה בקשה רשמית לחילוץ, הבנקים זקוקים לשיקום ארוך ומסובך, זאת לאחר שכבר קיבלו 40 מיליארד יורו מקרן החילוץ של האיחוד ב-2012. 

כמו כן, קיים חשש להידרדרות המערכת הבנקאית בסלובניה, קפריסין וכן להידרדרות של המצב באירלנד.

בחודש אוגוסט יוצאים מוסדות האיחוד לפגרת קיץ. אולם, בתקופה זו לא צפויה רגיעה בשווקים ולוח הזמנים של מנהיגי הגוש עלול להשתנות אם המצב יידרדר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן