האם לונדון הפכה למוקד האסונות של המסחר הפיננסי?

ברונו איקסיל מכונה "הלוויתן מלונדון" בשל הימורי הנגזרים שלו – מרכז המחלוקת שהביאה את ג'יי.פי מורגן ושות' סופגים 2 מיליארד דולר בהפסדי מסחר תוך 6 שבועות. כפי שמעיד כינויו, הוא אינו יושב במטה ג'יי.פי מורגן בניו-יורק, אלא מפעיל דסק מלונדון. משרד ההשקעות הראשי של ג'יי.פי מורגן מנהל בסביבות 360 מיליארד דולר, ודסק המסחר הלונדוני- המנוהל בידי אכילס מאקריס – הוא זה שביצע את העסקאות שהובילו למשבר הנוכחי בבנק.

"למה זה היה חייב להיות בלונדון?", שואל רוברט ווסניצר, סוחר מניות בלהמן בראדרז לשעבר שעכשיו כותב דיסרטציה באוניברסיטת ניו יורק אודות ההיסטוריה החברתית של סחר בקניין בבנקי ההשקעות האמריקאיים. "הרבה מזה היה תלוי ברגולציות האמריקאיות, בהגבלות ההון, בחוקי ההון", מוסיף ווסניצר, "אני לא רוצה לומר שכל הדברים הרעים קורים בלונדון, אבל ישנה סיבה מובהקת למה הקבוצות האלו מוקמות מחוץ לתחום השיפוט האמריקאי.

הולך ונהייה קשה להתעלם מהעובדה שרבות מן השערוריות הבולטות של עולם הפיננסים בשנים האחרונות מתרחשות בלונדון. למשל הבנק השוויצרי UBS שתלה הפסד בן 2 מיליארד דולר בבנק ההשקעות שלו בגין סחר בלתי מורשה של מנהל הצוות הלונדוני קואקו אדובולי. הסקנדל הזה עלה ליו"ר אוסוולד גרובל בעבודתו, והוביל את הבנק לצמצם את נכסי הון הסיכון שלו.

בשערוריה הגדולה האחרונה שהתחוללה בלונדון כיכבה חברת 'אמריקן אינטרנשיונל גרופס פייננשל פרודאקטס'. היה לה בסיס פעולה רחב בלונדון, והעומד בראשו ג'וזף קסאנו פתח במסחר שהפיל את החברה כולה, ונתפס כמאיים ברמה כזו שהוא הוביל את ממשלת ארה"ב לספק למבטח האדיר סכום חילוץ של 180 מיליון דולר.

הרגולטור הבריטי- רשות השירותים הפיננסיים – לא פיקח על מטה 'פייננשל פרודאקטס' בלונדון כי היא נחשבה קופה פנימית של AIG; לפיכך היא הייתה נתונה לרגולציה של המפקח האמריקאי על הביטוח, הפועל תחת משרד האוצר של ארה"ב. המפקח על הביטוח מהווה כעת חלק ממשרד פיקוח המטבע- עוד אגף של אותו משרד אוצר, שהוא הרגולטור עבור משרד ההשקעות הראשי של ג'יי.פי מורגן, כולל הדסק הלונדוני שלו. כנראה שאין למפקח על המטבע דרך יעילה לאתר מסחר נרחב בנגזרים בלונדון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן