האם לונדון תנצח את קללת הפיל הלבן של האולימפיאדות?

לאחר טקס הנעילה המרשים והקרבות הספורטיביים, נכון ללונדון קרב חדש: כיצד לדלג מעל הססטיסטיקה של ערים שקרסו כלכלית לאחר שאירחו אירועי ספורט גדולים. אולם בניגוד לערים גדולות בעבר, הבירה הבריטית עשתה צעד משמעותי בכיוון הנכון עוד לפני טקס פתיחת המשחקים – היא לא בנתה מתקנים קבועים.

הערים שעתידות לארח את המשחקים האולימפיים בקרוב ינסו לחקות את השימוש של אולימפיאדת לונדון בזירות ובאיצטדיונים זמניים, בעיקר לאור התעצמות המשבר הכלכלי העולמי וסכנת בנייתם של 'פילים לבנים' יקרים. "לונדון משמשת כתוכנית-אב, ואנחנו עובדים עם מספר ערים המתמודדות על אירוח אולימפיאדות וגביעי עולם על מנת להגיע לגישה דומה", אמר כריסטופר לי, מנהל ארכיטקטורה בחברת פופולוס, שעיצבה את האיצטדיון האולימפי בלונדון. הערים אליהן מתייחס לי כוללות את ריו, את סוצ'י שברוסיה, אשר תארח את אולימפיאדת החורף ב-2014, ואת ננג'ינג שבסין, שם תתקיים בעוד שנתיים האולימפיאדה לנוער.

לומדת מלונדון, לא מבייג'ין. ריו דה ז'נירו, מבט פנורמי – השבוע | צילום: רויטרס

בעוד בבייג'ין, באתונה ובסידני נשענו המשחקים בעיקר על מושבים קבועים, 257 אלף מתוך 745 אלף המושבים שב-34 הזירות האולימפיות בלונדון מפורקים כעת – סכום השווה לסך המושבים שהוסרו בשלושת האולימפיאדות הקודמות ביחד, כפי שמראים נתוני פופולוס.

מתוך 34 האולמות באולימפיאדה הנוכחית, רק שמונה נבנו במיוחד עבור האולימפיאדה ויישאר בנויים, ואף הם ניתנים לצמצום. אפילו האיצטדיון האולימפי בן 80 אלף המושבים עשוי להיות מוקטן עד ל-25 אלף מקומות. שבעה אולמות, כולל מגרש הכדורסל על 12 אלף המקומות שבו הם זמניים, וכל השאר היו קיימים בלי קשר לאולימפיאדה. "ההבדל בין לונדון לבין ערים אחרות הוא שטיפלנו בצורה יוצאת דופן בהכנות למורשת שלנו", אמר ראש העיר של לונדון בוריס ג'ונסון לתקשורת בשבוע שעבר. "עתידם של שישה מתוך שמונה האולמות שלנו כבר מובטח".

הסיכון הגדול ביותר של לונדון הוא הבטחת השימוש באיצטדיון הראשי שלה, שהפך למושא חיזורים, שלווה באתגרים משפטיים ובדחיות דדליינים. מועדון הכדורגל המקומי ווסטהאם יונייטד הוא המועמד המועדף להשתמש בו, אולם התנאי הוא שמסלולי הריצה יישארו באצטדיון, וכן שיוכל לארח גם 60 אלף צופים. האיצטדיון זוכה להתעניינות מצד קבוצות כדורגל נוספות, קבוצות קריקט ורוגבי ואפילו מצד מירוצי פורמולה 1, אך עדיין אין חוזה חתום להבטחת עתידו.

ההיסטוריה האולימפית גדושה בסיפורים על ערים מארחות אשר התחרו ביניהן בבניית אולמות גדולים וטובים יותר, בזמן שתקציביהן נשאבו במהרה. יוון בנתה או שיפצה 36 אולמות ומתקנים בעלות מוערכת של למעלה מ-12 מיליארד יורו כשאירחה את האולימפיאדה ב-2004. כיום, כמעט כולם שוממים ומכוסי כתובות גראפיטי, אחרי ניסיונות חוזרים ונשנים – וכושלים – להשכירם.

בייג'ין, שאירחה טקס פתיחה מרהיב ב-2008, נאבקה למצוא דיירים או להזרים רווחים מרוב 32 האולמות האולימפיים שבעיר, אשר 12 מתוכם נבנו לרגל המשחקים. דרום אפריקה התמודדה עם בעיות דומות במילוי 10 האיצטדיונים שבנתה ושיפצה בעלות מושערת של 18 מיליארד ראנד (למעלה מ-2 מיליארד דולר) לאירוח המונדיאל ב-2010. 

עלויות הבנייה לאולמות זמניים פחות או יותר דומות לאלו של מבנים קבועים, אולם ההבדל הוא שאין עלויות תחזוקה יקרות לטווח ארוך, כך מסביר מנהל הפרויקט דאנקן פירת' מ'דלויט', שייעצה למארגני האולימפיאדה בלונדון. 

קדחת הבנייה האולימפית של יוון השאירה את המדינה עתירת החובות עם תג מחיר תחזוקה יקר במיוחד – העלויות עמדו על כ-124 מיליון דולר ב-2005, על פי הדיווחים, בעוד "קוביית המים", אולם בריכת השחייה של בייג'ין, הפסיד על פי ההערכות כ-11 מיליון יואן (1.7 מיליון דולר) בשנה שעברה. "חלק מהאולמות הקבועים הללו עולים כל כך הרבה בתחזוקה וניהול עד שלקרקע עשוי להיות ערך שלילי", אומר ג'יימס גרייבן, שותף בצוות אסטרטגיית הנדל"ן של דלויט.

ריו מתכננת לבנות רק 9 אתרים קבועים ו-6 אולמות זמניים, לפי הצעות המכרז שנשלחו לוועד האולימפי הבינלאומי. רוב המשחקים יתקיימו באיצטדיונים קיימים, ויש דיבורים על הקמתה מחדש של זירת הכדורסל הלונדונית – בריו. בכיר אולימפי בברזיל אמר לסוכנויות הידיעות בחודש שעבר כי הוא "מתבונן על לונדון ולא על בייג'ין לשם השראה בתחומים שונים, כולל תשתיות".

סיואה סנצ'ו, מנהלת המועמדות של מדריד על אירוח המשחקים האולימפיים של 2020, אמרה כי היא מתכננת לבנות רק שישה מבנים קבועים ושני מבנים זמניים, בעוד 84% מהאתרים כבר קיימים.

"גם הוועד האולימפי מודע באופן הולך וגובר לחשיבות של מה שקורה לערים אחרי שהמשחקים עוזבים אותן", אומר פול מיטצ'ל, מנהל בחברת ארקדי'ס לייעוץ ספורט, שייעצה בבניין האיצטדיון האולימפי של לונדון. "הוועד מנסה להתרחק מתפקיד השטן, שמכריח מדינות לבנות פילים לבנים. הם מעוניינים להבטיח שהמדינות יקימו את המתקנים בצורה אחראית וכלכלית".

רבע מליון מושבים יפורקו. האיצטדיון האולימפי אמש במהלך טקס הנעילה | צילום: רויטרס

"ברור שנעביר את ההצלחה המסחררת של האולמות בלונדון למארחות העתידיות", אמר דובר הוועד לסוכנויות. השימוש ההולך וגובר באולמות זמניים יאפשר גם לארצות קטנות יותר להתמודד על האירוח, בבטלו את הכורח להתמודד עם שאריות-ענק של תשתית שהמדינה לא צריכה, אמר גרייבן.

זה היה המקרה עם קטאר, שמתכננת לשפץ שלושה איצטדיונים ולבנות תשעה חדשים לרגל המונדיאל, בטרם תסיר 170 אלף מושבים ואיצטדיון שלם אחד. ההתאחדות העולמית לכדורגל, פיפ"א, ציינה את האולמות הזמניים כסיבה מרכזית לזכייתה של המדינה הקטנה והעשירה במשאבים באירוח התחרויות. אולמות זמניים הם גם ידידותיים יותר לסביבה, אומר מיטשל.

בנוסף ל(אולי) שליחת איצטדיון הכדורסל שלה לברזיל, לונדון מנהלת שיחות עם המארגנים של משחקי חבר העמים 2014 בגלזגו, סקטולנד, על העברת אולמות, וגם קיימה שיחות עם שיקגו על שימוש חוזר במושבים מהאיצטדיון האולימפי באירוח משחקי 2016. בכל מקרה, למעלה מ-4,000 טונות של חול מזירת כדורעף החופים שעל יד ארמון באקינגהם יינתנו לשישה מרכזי ספורט קהילתיים ברחבי לונדון. "זו הולכת להיות הדרך קדימה, יותר ויותר ערים יגלו אכפתיות לתדמיתן", מבטיח מיטצ'ל. "כי כשחושבים על האולימפיאדה באתונה, כל מה שעולה לראש הוא האיצטדיונים המחלידים והבריכות הנטושות עם האצות במימיהן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן