האם, למה, איך: השאלות שמעלה "האח התאום" אשר גילתה נאס"א לכדור הארץ

במצוד אחר כוכבי-חוץ (הכוונה היא לכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו), אחד הדברים שאסטרונומים מחפשים אחריו נואשות הוא עוד כוכב לכת כמו כדור הארץ, שמסוגל לתמוך בחיים. עד עכשיו הגענו תמיד כמעט – אסטרונומים מצאו כוכבי לכת בגודלו של כדור הארץ במערכות שמש אחרות. כמו כן, הם מצאו כוכבי לכת ש"מאפשרים חיים" (הכוונה לכוכב שחג סביב עצמו וסביב שמש כלשהי בדומה לכדור הארץ, עם טמפרטורות שעשויות לאפשר יצירת חיים) במערכות רחוקות. אולם, הם מעולם לא מצאו כוכב בגודל של כדור הארץ שמאפשר חיים. עד עכשיו, זאת אומרת.

בשבוע שעבר, נאס"א הכריזה שטלסקופ קפלר חשף מערכת שמש חדשה, כ-500 שנות אור מכאן, שכרגע מכונה קפלר 186. את השמש הזו מקיפים חמישה כוכבי לכת, והכוכב החיצוני ביותר מהם, קפלר 186f, הוא בערך בגודלו של כדור הארץ וקרוב מספיק לשמש כדי לאפשר חיים על פניו. "התגלית של קפלר 186f היא צעד משמעותי קדימה בדרך למציאת עולמות כמו שלנו", אמר פול הרץ מנאס"א בהצהרה ששוחררה.

שמש קפלר 186 היא "גמד אדום" – כמחצית מהגודל והמסה של השמש שלנו. כאמור, המערכת ממוקמת כ-500 שנות אור מכדור הארץ, ליד קבוצת הכוכבים סיגנס (Cygnus) שניתן לראות בשמי הלילה. הכוכב "האח" עצמו, מקיף את הגמד אדום פעם ב-130 ימים.

דומה לנו במאפייניו, אבל מקבל רק כשליש מכמות האור | צילום: Shutterstock

הבדל מרכזי הוא שאם אכן ישנם חיים על הכוכב, הם מתקיימים במקום חשוך הרבה יותר מכדור הארץ. כמות האנרגיה שהכוכב מקבל מהשמש שלו היא רק כשליש מכמות האנרגיה שאנו מקבלים מהשמש שלנו, ובשעות הצהריים הראות בו דומה לזו שבשעת השקיעה אצלנו. השוני הזה מעלה כמובן את השאלה – האם בכוכב יכלו או יכולים להתפתח חיים בדומה לאיך שהתפתחו בכדור הארץ?

"העובדה שאנו אומרים שהכוכב מסוגל לתמוך בחיים ממש לא אומרת שניתן ליישבו. הטמפרטורה על הכוכב תלויה בסוג האטמוספרה שיש בכוכב", אומר החוקר תומס ברקלי בהודעה לעיתונות. "אפשר לחשוב על קפלר 186f כמעין בן דוד של כדור הארץ יותר מאשר תאום שלו. יש לו תכונות רבות שמזכירות אותו".

אבל, גם אם אין חיים על קפלר 186f, זה ממש לא אומר שאנחנו צריכים להפסיק לקוות למצוא חיים על כוכבים אחרים – עצם התגלית מראה שכוכבים בעלי מאפיינים דומים לכדור הארץ, שמסוגלים לאפשר חיים, אכן קיימים מחוץ למערכת השמש שלנו, מחכים לנו שנגלה אותם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן