האם מזג האוויר יכול להשפיע על קבלת ההחלטות העסקיות שלנו? ב-IBM מאמינים שכן

ענקית הטכנולוגיה IBM הודיעה כבר לפני מספר ימים על כוונתה להשיק מחלקה חדשה, נוצצת ומסקרנת במיוחד: המחלקה לפיתוח "האינטרנט של החפצים", אשר אמונה על פיתוח הטכנולוגיה המדוברת כל כך, ואשר תזכה לתקציב עתק בגובה לא פחות מ-3 מיליארד דולר במשך 4 השנים הקרובות. בינתיים כבר מתבהר היעד הראשון אשר הציבה המחלקה החדשה, והוא תחום מפתיע ומסקרן במיוחד: חיזוי מזג האוויר, וכל מערך קבלת ההחלטות אשר נובע ממנו.

בחברת הענק הודיעו על הסכם שיתוף פעולה מקיף בינם לבין חברת The Weather Company, אשר נחשבת לאחת החברות המובילות בתחום החיזוי והמעקב אחר מזג האוויר ברחבי העולם. אך ההסכם בין השתיים אינו פועל באופן חד צדדי, וב-IBM לא מסתפקים בקבלת התחזיות אשר מספקת החברה כיום ומתבססות על אינדיקטורים שונים שמספקות תחנות מדידה מטאורולוגיות או לווייני המעקב המיוחדים אשר מקיפים את כדור הארץ. בחברה רוצים לנצל את עידן "האינטרנט של החפצים" ואת העובדה כי כל מכשיר ומכשיר צפוי להתחבר כבר בעתיד הקרוב לרשת האינטרנט – ולהפוך מגוון אדיר של מכשירים בחיינו לתחנות קטנות לאיסוף נתונים בזמן אמת.

כך, בחברה מתכוונים לאסוף מידע באמצעות מכשירי הסמארטפון אשר אנו נושאים עמנו, כמו גם ממכוניות חכמות, מרחפנים, וכן משורה ארוכה נוספת של קולטנים ומכשירים בשימוש יומיומי אשר יוכלו לספק אינדיקציות שונות באשר למזג האוויר. בסך הכל, מאמינים בחברה, הם יוכלו לקבל מידע בכל רגע נתון מלא פחות מ-100,000 מכשירים שונים אשר ישמשו כ"תחנות מטאורולוגיות עצמאיות", לדבריהם.

צילום: thinkstockphotos

מהפכה נוספת אשר צועדת יד ביד עם מהפכת ה"אינטרנט של החפצים" היא מהפכת ה"ביג דאטה" – ובעיקר מערכות מתוחכמות אשר יפעלו בענן, ויוכלו לנתח את המידע הרב אשר יגיע בזמן אמת. הצעד הראשון אשר מתכוונים אנשי החברה לנקוט הוא לפתח מערכות אשר יצליחו לנתח את המידע הרב שייאסף אודות מזג האוויר – ולחלץ ממנו המלצות קונקרטיות לפעולה עבור בעלי עסקים, קמעונאים וחברות הביטוח. "בבסיסו של דבר, המשימה שלנו היא לעזור לבתי העסק השונים להגיב טוב יותר להשפעות מזג האוויר" אמר מארק גילדרסליב, האחראי על שיתוף הפעולה העיסקי מטעם חברת The Weather Company.

מספרם העצום של המכשירים אשר יעבירו מידע עדכני ללא הרף למערכות החברה יוכל לסייע רבות בניבוי מדויק של מזג האוויר, כשאנשי החברה בטוחים כי יצליחו לחזות את מזג האוויר ברמת דיוק גבוהה במיוחד וברזולוציה מתקדמת. כך, הם מאמינים, יהיה ביכולתם לחזות באיזה רחוב צפוי לרדת גשם ובאיזו שעה בדיוק, כמה חזקה תהיה הרוח בכל כביש וכביש, וכמה אחוזי לחות יהיו בכל שעה משעות היום.

אבל לא רק הנתונים יעובדו במערכות החברה, אלא גם המלצות לפעולה. כמובן שלמזג האוויר יש השפעה אדירה על מנהלי רשתות קמעונאיות, מרכזי מסחר, ומנהלי חברות הביטוח השונות, ובצירוף נתונים אודותקצב המכירות, סוג המוצרים, משך הזמן בחנויות וכו' יוכלו המערכות המתקדמות לספק המלצות ממשיות לפעולה מיידית לבעלי העסקים השונים. דוגמא נוספת אשר מציעים בחברה היא היכולת להעריך מתי יהיה העומס הרב ביותר על רשת החשמל (עקב התגברות גלי החום או הקור), מה שעשוי להביא להעלאת המחירים. אם חברת החשמל תוכל להציע מחיר זול יותר עבור חשמל מחוץ לשעות העומס, למשל, יוכלו המפעלים והיצרנים הגדולים להתאים עצמם לשעות העומס הצפויות – ולשלם מחיר נמוך בהרבה.

כל אלו הן רק הסנוניות הראשונות למהפכה אשר צפויה לשטוף אותנו כבר בעתיד הקרוב, ותביא לכך שכל מכשיר חשמלי המוכר לנו יהפוך לתחנה עצמאית לאיסוף ושידור נתונים למגוון מטרות. בינתיים, ב-IBM מסתפקים בניסיון לייעל את יכולת חיזוי מזג האוויר – אך לא ניתן לדעת עד לאיפה תגיע יכולתן של חברות הענק לאסוף נתונים באמצעותנו, ולסייע, פעם נוספת, לבעלי העסקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן