האם מחירי החמאה בבנגלדש חוזים את תנועת מדדי המניות בארה"ב?

הטכנולוגיה המתפתחת, מחשבי העל, האלגוריתמים המתקדמים ועוד אי אילו חידושים משפיעים לא רק על המכשיר הסלולרי בכיס שלנו – אלא גם על הכיס עצמו. ליתר דיוק, ההתפתחות הטכנולוגית ובעיקר האלגוריתמים המתקדמים מצעידים כיום קדימה את אחד התחומים המסקרנים והחמים ביותר בעולם ההשקעות: מערכות ניבוי מתקדמות, אשר מבוססות באופן מוחלט על תוכנות המחשב, האלגוריתמים ורובוטים שונים.

כמובן שלאותן תוכנות מתקדמות יש יכולות אדירות. הן מריצות מיליוני חישובים בשנייה בודדת, נחשפות למאגרי מידע עצומים ומסוגלות לזהות דפוסים חוזרים, אשר בני האדם היו מתקשים לזהות גם לאחר שעות ארוכות של עבודה. ובשוק אשר משתנה ללא הרף, המהירות העצומה אשר מציגות התוכנות השונות היא יתרון משמעותי. וכך, יותר ויותר תוכנות מתקדמות כאלו מצליחות לגבור על בני האדם – ולמצב עצמן בתור "יועצות ההשקעות החדשות".

אך על רקע כל אלו, כדאי לזכור כי לפחות כיום, יכולתם של אותם תוכנות ואלגוריתמים לזהות דפוסים משתנים היא עודנה מוגבלת. לא מכיוון שהם לוקים ביכולת החישוב שלהם או שאינם מבינים את הנתונים: פשוט מכיוון שהם עדיין אינם מפעילים שיקול דעת איכותי, אשר מפריד בין עיקר לתפל, ויודע לזהות מהלכים ודפוסים אשר חורגים מהעולם המתמטי.

את הדוגמה הטובה ביותר לכך הביאו כבר לפני עשרים שנה צמד חוקרים בתחום הפיננסים, דיוויד לוינוובר ודייב קרידר. השניים בחנו מגוון אדיר של מדדים ומשתנים שונים, במטרה לזהות את המנבא הטוב ביותר להתנהלות מדד ה-S&P האמריקאי. באופן טבעי, השניים החלו בבחינת התמ"ג האמריקאי, אך לא גילו חפיפה בינו לבין ביצועי החברות בבורסה. הם בחנו את מדדי האבטלה, את מחירי הנפט והזהב, את מזג האוויר, את מדד מצב הרוח בקרב האזרחים, ועוד אי אלו נתונים ואינדיקטורים – אשר לא הניבו שום תוצאה מבטיחה.

החמאה בבנגלדש משפיעה על וול סטריט? | צילום: thinkstockphotos

לאחר חודשים ארוכים של עבודה, השניים מצאו את שחיפשו. הם איתרו מדד אשר התאים בקורלציה מדהימה של לא פחות מ-99% למדד ה-S&P המדובר. והאינדיקטור אשר השניים זיהו היה לא אחר מאשר שוק החמאה בבנגלדש. אכן, מחירי החמאה במדינה הענייה בדרום אסיה נעו בקורלציה כמעט מושלמת עם מדדי המניות בוול סטריט. וזה לא הכל: מאז, המשיכו המדדים לשמור על קורלציה גבוהה לאורך שנים ארוכות.

אז האם בטרם תשקיעו את כספכם בבורסה בניו יורק, כדאי למהר ולבחון את שוק החמאה בבנגלדש? כמובן שלא. אמנם הקורלציה מרשימה למדי – אך גם קורלציה שכזו אינה מעידה בשום צורה על נסיבתיות. יתר על כן, מומחים מתחום הסטטיסטיקה והפיננסים מסבירים כי מדובר בצירוף מקרים צפוי למדי. כשבוחנים ומצליבים עשרות אלפי מדדים ונתונים מרחבי העולם, מתבקש כי פעם אחת תמצא קורלציה אשר אינה מעידה על מאום. "גם צירופי מקרים מדהימים הם דבר שצריך להתרחש מדי פעם בפעם", הם מסבירים.

אך כמובן שתוכנות ואלגוריתמים מורכבים היו מתקשים לזהות כי מדובר בצירוף מקרים בלבד. לכן, כמובן שלא כדאי להתעלם מהפיתוחים ומהטכנולוגיה ובהחלט יש לה מקום גם בתחום ההשקעות – אך לפחות בינתיים, כדאי לזכור גם את חסרונותיהן של אותן מערכות, ולקחת בערבון מוגבל את ההמלצות אשר הן מספקות. לוינוובר, אגב, מספר כי עד היום הוא מקבל שיחות ממשקיעים אשר שואלים אם יש בידיו נתונים עדכניים על משק החמאה בבנגלדש. כנראה שיש מי שיאמין גם לסיפור המופרך ביותר – כל עוד הוא מתאים למה שאותו אדם חפץ לשמוע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן