האם מלחמה עם איראן תפיל את הבורסה?

בנוסף לשאלות הכלכליות הרגילות שעומדות על הפרק, ציבור המשקיעים נתקל בימים אלה בלא מעט שאלות בנושאים פוליטיים וביטחוניים. הבחירות הקרבות, המצב הרגיש בסוריה, הפיגוע בבולגריה וכמובן המתיחות עם איראן תופסים את מרכז הבמה התקשורתית ודוחקים לרגע את המשבר הכלכלי באירופה ואת ההאטה הכלכלית בעולם שכבר הגיעה למחוזותינו. 

נשאלת השאלה האם כמשקיעים עלינו להיות מוטרדים מההתפתחויות הפוליטיות והביטחוניות כשם שאנו מרגישים מועקה מההידרדרות הכלכלית שאנו חווים לאחרונה?

כדי לענות על כך בחנו את הנתונים ההיסטוריים וביקשנו להבין עד כמה אירועים פוליטיים וביטחוניים באמת משפיעים על שוקי המניות ומהי ההשפעה של אירועים כלכליים על השווקים.

האירוע הביטחוני הראשון שהשפיע על השוק בארץ היה המשבר שהוביל למלחמת המפרץ הראשונה ושבעקבותיו איבד שוק המניות בתל אביב קרוב ל-14%. מפולת, ללא ספק. עם זאת, שלושה שבועות לאחר פרוץ המשבר נסקו המניות ב-14%, וחודשיים לאחר מכן, עם סיום המבצע הצבאי בעיראק, רשמו תשואה חיובית של 16%.

מתקפת הטרור בניו יורק ב-11.9 הביאה לירידה חדה של יותר מ-10% בשוק המניות האמריקאי. עם זאת, שלושה שבועות לאחר מכן, התייצב השוק והגיע לתשואה חיובית של 7.6% וחודשיים לאחר מכן רשם תשואה חיובית של 23.5%.

שוק המניות לא התרגש מפיגועי ה-11 בספטמבר | צילום: רויטרס

באופן גורף ניתן לומר כי דוגמאות רבות מן העבר מלמדות שלאירועים מדיניים, ביטחוניים וגיאופוליטיים יש השפעה קצרת טווח שלילית על שוקי ההון. עם זאת, מתברר כי בטווח הארוך ההשפעה היא לרוב דווקא חיובית.

הבורסה לא נכנעת לטרור

לעומתם, משברים כלכליים השפיעו באופן אחר לגמרי: משבר האנרגיה של שנות ה-70 הביא לעשור וחצי של מחירי נפט וזהב גבוהים, רמות אינפלציה מרקיעות שחקים והתוצאה היא עליית מחירים חדה ומיתון כלכלי. משבר הסאב-פריים, שניצניו בקיץ 2007, הביא לקריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, ירידה משמעותית במחירי הנדל"ן בעולם המערבי, מחנק אשראי ומשבר כלכלי עמוק שסופו, כפי שמתברר בימים אלה ממש, עדיין לא באמת נראה באופק.

המסקנות ברורות: אירועים ביטחוניים בסביבתנו – בין אם הסלמה באזורנו ובין אם, חס ושלום, פיגוע טרור – מביאים באופן טבעי לחששות, חלקם אפילו קיומיים, אך לאורך זמן אירועים אלה אינם משפיעים באופן מהותי וארוך טווח על הכלכלה.

הבורסות חוששות מפניו? מחמוד אחמדינג'אד | צילום: רויטרס

לעומתם, הגורמים שמשפיעים בפועל על הכלכלה ועל השווקים הם אירועים שמשפיעים על הפעילות הכלכלית הבסיסית: קניות בסופר, החלפת רכב, רכישת בגדים, יציאה לחופשה וכדומה. אפשר לחוש בהשפעתם כיום לאור הירידה בהיקף הסחר העולמי והקיטון בנתוני הצריכה והתוצר בארץ ובעולם.

מסקנה חשובה נוספת נובעת מגודלה של ישראל. לעתים אנו נוטים לחשוב כי מדינת ישראל נמצאת במרכז העולם, אך בהיבט הכלכלי ברור: מה שקורה בישראל לרוב לא משפיע על העולם, אך מה שקורה בעולם, משפיע בהכרח על ישראל. 

אז מה ניתן ללמוד מאירועי העבר וכיצד ניתן להכין את תיק ההשקעות שלנו להמשך הקרטוע בכלכלה העולמית? המפתח המרכזי הוא שמירה על איזון. כלומר, לא לקחת פינות בתיק.

למשל, איגרות חוב ממשלתיות משמשות כמפלט מפני סערה, אולם חשוב לקחת בחשבון שהשקעה במח"מ ארוך עלולה לעלות ביוקר. זה מה שקרה למשקיעים באג"ח ממשלת גרמניה, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים זינקה תוך מספר ימים מ-1.1% ל-1.5%, והביאה להפסד ניכר.

נוסף על כך, יש לבצע פיזור רחב בתיק, גם במגוון ניירות ערך וגם של אפיקי ההשקעה השונים. לבסוף, חשוב לבצע פיזור גיאוגרפי ולא להקצות את כל תיק ההשקעות לנכסים בישראל. הסביבה הכלכלית בארץ כבר הרבה פחות יציבה בהשוואה לזו ששררה בשנים האחרונות. 

אירועים פוליטיים וביטחוניים ימשיכו לתפוס כותרות גם בעתיד, אך כמשקיעים עלינו לקחת בחשבון שהשפעתם על שוק ההון היא מינורית בהשוואה לשינויים בפעילות הכלכלית.

הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בפסגות



 

טורים קודמים של הכותב:

כך תזהו את התשואה המושלמת עבורכם

איך להתגונן מהשקעה באג״ח?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן