האם "מלך השוקולד" יצליח להחזיר את היציבות לכלכלה האוקראינית?

פטרו פורושנקו, "מלך השוקולד" של אוקראינה זכה בנשיאות עם קרוב ל-55% תמיכה וכעת מצפה לו ולאוקראינה אתגר גדול.

פורושנקו, שהונו מוערך על ידי פורבס בכ-1.3 מיליארד דולר, הוא האדם השביעי בעושרו במדינה ובעל חברת הממתקים Roshen. הוא היה אחד מהפעילים הבולטים שחתרו להפלתו של הנשיא ויקטור יאנוקוביץ' ועמד יחד עם המפגינים בכיכר מיידן במהלך ההפגנות. הוא זכה להערכה באוקראינה בייחוד מאחר שלא חדל מעמדתו האנטי רוסית, גם כאשר רוסיה הפסיקה לשתף פעולה עם חברת הממתקים שלו, דבר שגר לו נזק של 20 מיליון דולר. בנוסף, בניגוד למרבית האוליגרכים, פורושנקו לא עשה את הונו על חשבון משאביה של המדינה, אלא מייצג סיפור הצלחה ייזמי של חברה קטנה שהפכה לאימפרייה בתחומה.

בחירתו מבהירה כי האוקראינים מייחסים חשיבות רבה לצורך בייצוב הכלכלה בארצם. העסקים והיזמות האוקראיניים, הנחוצים לשם עתיד כלכלי ופוליטי, נפגעו קשה במהלך חודשי המשבר האחרונים. הבשורות הטובות הן שנראה כי עולם העסקים האוקראיני מתבונן על המציאות החדשה במבט מפוכח ומוכן לשינויים הנדרשים על מנת לתאים עצמו למצב.


פורושנקו. פרו מערבי, עם קריצה לרוסיה | צילום: רויטרס

קשרי המסחר החזקים עם רוסיה נפגעו קשה בקיץ שעבר, לאחר שהשכנה ממזרח החליטה להעניש את אוקראינה על ניסיונותיה להתקרב אל המערב. אימפריית השוקולד של פורושנקו היתה מהראשונות להיפגע. מאז החלו המהומות בחודש נובמבר, הפעילות העסקית במדינה הואטה וחברות השהו את תוכניות הפיתוח וההתרחבות שלהן. בשלושת החודשים הראשונים של השנה צנח מדד אמון הצרכנים מ-63 ל-56 ובעיני רבים במשק האוקראיני, הבחירות לנשיאות אמורות להוות נקודת מפנה שממנה והלאה תחל התייצבות.

כיום, האבות המייסדים של האוליגרכיה האוקראינית חותרים ללא ספק לכוח פוליטי ולעמדות השפעה במדינה. מתוך 9 מיליארדרים שנכנסו לרשימת עשירי העולם של פורבס במרץ האחרון, חמשת המשפיעים ביותר הם רינט אחמטוב, איהור קולומויסקי, וויקטור פינצ'וק, קונסטנטין זיבגו ודימיטרי פירטש – כולם תומכים בפומבי באחדותה של אוקראינה. עד לפני שנה, לחלקם היו ספקות בנוגע ליכולתם להמשיך ולהצליח ללא מסחר עם רוסיה, אך כיום הם מאמצים נקודת מבט אופטימית יותר בנוגע לעצמאותה של אוקראינה.

המצב הנוכחי, הרחוק מלהיות מושלם, אילץ אותם לחקור שווקים חדשים, ובו בעת הם עדיין לא ויתרו על הרעיון שאוקראינה תוכל להמשיך ולשתף פעולה עם רוסיה בתחום העסקי. הנשיא הנבחר פורושנקו, על אף שנתפס כפרו-מערבי, נראה נחוש לקדם עסקאות עם שני הצדדים: רוסיה והמערב.


כיכר מיידן בקייב במהלך ההפגנות בחודש דצמבר. כעת יהיה על פורושנקו להרגיע את המדינה ולאפשר לעסקים לשוב למסלול צמיחה | צילום: רויטרס

הרעיון של עולם המתחלק שוב לגושים, למזרח ומערב, לא בא לידי ביטוי בתקשורת האוקראינית כפי שהוא מוצג בארה"ב. הצבתו החדשה של מסך הברזל לא קוסמת לאנשי העסקים האוקראינים שמעוניינים להשאיר כמה שיותר שווקים פתוחים עבורם. יחד עם זאת, כאשר יורדים בקנה המידה, אל העסקים הקטנים יותר, נדמה שהפחד מרוסיה והרצון להתקרב אל המערב גובר. עבורם, חבירה לרוסיה עשויה לבשר על קץ פעילותם העסקית: "זה אומר לשנות את כל המערכת. מנקודת מבט של מיסוי ותנאי פרישה, זה יקח אותנו 20 שנה אחורה", אומרת מירוסלבה מרצ'נקו, בעלת פורטל תיירות קטן. לעומת זאת, יש להוציא מן הכלל את היוזמות העסקיות הקטנות במזרח המדינה, אשר תלויות לא מעט בשוק הרוסי.

כך או כך, קטנים או גדולים, אנשי העסקים באוקראינה משוועים כולם ליציבות שתאפשר להם לשוב ולצמוח. בחירתו של הנשיא החדש מעוררת תקוות רבות עבורם כי המשבר הארוך עומד להיות בקרוב מאחוריהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן