האם נפילת המטבעות בשווקים המתעוררים תתפתח למשבר גלובלי?

אין ספק שהמגמה הבולטת בשוק המט"ח העולמי בשבוע שעבר הייתה הצלילה של מטבעות המדינות המתעוררות – המטבעות של ארגנטינה (15%-), ברזיל (1%-), רוסיה (1.8%-), הודו (1.4%-), טורקיה (3.4%-) ומטבעות נוספים מאותה קטגוריה, צנחו בשבוע שעבר בחדות. אל צלילת ערך המטבעות, הצטרפו גם ירידות שערים חדות בשווקים המתעוררים (כמו גם בארה"ב ובשווקים המפותחים).

המגמה מתרחשת בעיקר על רקע תנועת ההון הזר האדירה חזרה מהשווקים המתעוררים אל השווקים המפותחים של ארה"ב, יפן ואירופה בשל צמצום התמיכה של הבנק הפדרלי והעלייה ברמת הסיכון הגלובלי. בבית ההשקעות פסגות מציינים כי המדינות בעלות פרופיל הסיכון הגבוה ביותר ממצב זה הן כאלו שסובלות מאינפלציה גבוהה ו/או גירעון גדול בחשבון השוטף ו/או רזרבות מט"ח נמוכות כמו טורקיה, אינדונזיה, הודו ודרום אפריקה.


הניסיון הסיני לבלום את בועת הנדל"ן, משפיע על מדינות נוספות התלויות בה | צילום: רויטרס

בנוסף לשינוי כיוון המדיניות המוניטרית בארה"ב, יש לראות גם את המתרחש בסין כאחד הגורמים לירידות. ההאטה בסין, שנובעת בחלקה מניסיון של הממשל לעצור את התנפחות בועת הנדל"ן במדינה, פוגעת באופן טבעי בעיקר במדינות שסין מהווה עבורן יעד ייצוא משמעותי ובעיקר לאלו שמייצאות לסין סחורות. בקבוצה זו נכללות בעיקר ברזיל, דרום אפריקה וגם אוסטרליה (שאינה נכללת בקבוצת המשווקים המתעוררים כמובן).

אל אלה יש להוסיף את אי השקט הכלכלי, הפוליטי והחברתי במדינות כמו אוקראינה, טורקיה, דרום אפריקה וארגנטינה, וניתן לקבל תמונה מעט ברורה יותר לגורמים למשבר הנוכחי.

בעוד שבפסגות מרגיעים וטוענים כי אין סיבה לחשוש כי המצב יזלוג למשבר גלובלי חמור נוסח "משבר הנמרים האסייתיים" של 1997, בשל רמות חוב נמוכות והיקף רזרבות גבוה בשווקים המתעוררים של 2014, ב-FXCM ישראל אופטימיים פחות ומציינים כי "התערערות היציבות באזורית מסכן את היציבות של המערכת הפיננסית הגלובלית כולה".


אירוע מקומי חולף או תחילתו של משבר גבולבלי? | צילום: shutterstock

בתוך כך, תתקיים השבוע ישיבת המדיניות של הבנק הפדרלי ולהחלטה האם ימשך צמצום ההרחבה הכמותית, ובאיזה קצב, יהיו השלכות על המתרחש בשווקים המתעוררים ובשוק הגלובלי בכלל.

בהתבוננות מקומית, נראה כי השקל אדיש גם למשבר הנוכחי ושמר על יציבות בשבוע האחרון אל מול הדולר. "ישראל אמנם אינה שוק מתעורר, אבל למרות שהעלייה ברמת הסיכון בשוק המט"ח העולמי הייתה אמורה לפגוע בשקל, המטבע הישראלי מגלה חוסן. ישיבת הבנק הפדרלי השבוע צפויה לרכז תשומת לב רבה ולהשפיע על המסחר בדולר בעולם וגם למול השקל. ייתכן שבעקבות כך נראה שוב קורלציה בין המסחר העולמי בדולר לבין שער החליפין המקומי", מסכמים ב-FXCM.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן