האם סטנלי פישר עשוי למצוא עצמו בקרוב בתפקיד יושב ראש הפד?

נראה שתפקיד נגיד בנק מרכזי הוא מתכון בטוח להסתבכות – לא רק בישראל, אלא גם בארה"ב. הפעם מדובר בג'נט יילן , שפרטים חדשים שנחשפו על עיסוקיו של בעלה עשויים לגרום לה אי נוחות רבה בתקופה הקרובה.

ג'ורג' אקרלוף, בעלה של יילן, וכלכלן זוכה פרס נובל, הוא אחד מתוך 8 חברי המועצה המייעצת למרכז אקדמי הממומן על ידי בנק הענק השוויצרי UBS, כך חשף אתמול המגזין הכלכלי וול סטריט ג'ורנל. אקרלוף איננו מקבל תשלום בעבור תפקידו ב"מרכז הבין לאומי לכלכלה וחברה של UBS" שהוקם ב-2012 באוניברסיטת ציריך בהשקעה של כ-100 מיליון דולר של הבנק השוויצרי. יחד עם זאת מדובר בעובדה שעשויה לסבך את אשתו, שרק החודש נכנסה באופן רשמי לתפקידה החדש כיו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב.


אקרלוף. יסבך את אשתו? | צילום: רויטרס

הוול סטריט ג'ורנל מצטט את אחד מהדירקטורים של מרכז המחקר, ארנסט פר שטוען כי ל-UBS אין כל השפעה על האופן בו מתנהל המרכז וכי הבנק אינו מעורב במינוי חבר היועצים. יחד עם זאת, מודה פר כי הקשר של הבנק, שניצל מפשיטת רגל ב-2008, עם המוסד האקדמי, מועיל לו בשיפור תדמיתו. מעבר לכך, הניסיון להפריד בין השניים נראה כלא משכנע אם לוקחים בחשבון את המספר הרב של מנהלים לשעבר ב-UBS המחזיקים במשרות שונות במוסד האקדמי שאפילו הלוגו שלו כולל את סמל הבנק.


ניגוד עניינים? הבעל מייעץ בשוויץ, האשה מפקחת בארה"ב | צילום: רויטרס

מה שהופך את הסיטואציה לבעייתי עוד יותר עבוד יילן היא העובדה כי הפד נמצא בשלבים אחרונים של גיבוש חוקים חדשים לגבי התנהלותם של בנקים זרים בארה"ב, וביניהם גם UBS. נציגיו של הבנק השוויצרי אף נפגשו במהלך השנים האחרונות עם מחוקקים אמריקאים כמו גם עם אנשי הפד על מנת לדון בהשלכות של המהלך. וול סטירט ג'ורנל אף מצטט פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת פריבורג בשוויץ שטוען כי בשל העובדה ש-UBS מפוקחת על ידי הפד ומצד שני גם מפעילה לוביסטים המנסים לקדם את האינטרסים שלו מול הפד, מדובר "בניגוד עיניים ברור שיוצר בעיית אמינות עבור הבנק הפדרלי". יחד עם זאת, מומחים מתקשים לקבוע בשלב זה האם אכן מדובר במצב של ניגוד עניינים. דוברת הבנק הפדרלי מסרה בתגובה למגזין כי יש לראות את חברותו של ארקלוף במועצה המייעצת כיחסים בינו ובין אוניברסיטת ציריך ולא עם הבנק השוויצרי.

אמנם יילן לא נדרשה לדווח על המשרה של בעלה, ואכן לא עשתה זאת בהצהרת הגילוי הנאות שהגישה לפני מינויה לתפקיד, אך הגילוי החדש מעורר אי נוחות, ואפילו אם לא מדובר בעברה על החוק, הדבר עשוי לפגוע במוניטין של הפד.


פישר. עשוי למצוא עצמו בתפקיד יו"ר הפד | צילום: רויטקס

מוקדם לקבוע כיצד תשפיע הפרשה החדשה על יילן – האם תגווע בקול ענות חלושה, או שתתפתח בשל הביקורת הציבורית למשבר של ממש שיאלץ אותה לפרוש מתפקידה. תרחיש כזה עשוי להוביל לסיטואציה מעניינת במיוחד עבור ישראל, בשל העובדה כי מי שמשמש כסגנה של יילן בבנק הוא לא אחר מאשר נגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר, אשר עשוי למצוא עצמו עומד בראש הבנק הפדרלי. תרחיש כזה בוודאי יתקבל בברכה במערכת הפיננסית הישראלית ובמיוחד בבנק ישראל בראשו עומדת הנגידה פלוג ששימשה כסגניתו של פישר וזוכה להערכתו הרבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן