האם צוקרברג ופייסבוק הפנימו את מהפכת הסלולר מאוחר מדי?

קצת יותר משבועיים מאז הנפקתה של פייסבוק, ואל מעל פני השטח צף מצבור מחשיד של עובדות, המלמדות כי דור ה"נייד בלבד" של חברות ההייפר-נט, אלו שאין להן קשר לאתר דסקטופי בפי.סי דווקא – הולך ותופס אחיזה בשוק במהירות. אלו הן חדשות רעות לחברות כמו פייסבוק, שנולדו ופרחו בדור ה"חברתי" הקודם, המבוסס על פי.סי.: ג'נרל מוטורס ביטלה את תקציב המודעות בין 10 מיליון הדולר שלה לשנה הקרובה, שהיה אמור להגיע ישירות לפייסבוק – זאת תוך הצבעה ישירה על אי-יעילותן; אי- מזאת, מסביבות סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, משקיעים ממוסדים קיבלו כבר את הטיפ לפיו תוצאות הרבעון הנוכחי (השני) נופלות מן המצופה, ולא במעט; וגם פרשנים בעלי שם כבר חיוו דעתם כי התוצאות הירודות כעת הן תוצאה של נדידה מואצת מן הצפוי של משתמשים מהדסקטופ לנייד – המכרסמת במאמצי החברה לייצר רווחיות; פייסבוק הזדרזה לרכוש גם את חברת הסחר הסלולרית הקטנה קארמה; ואם כל זה לא מספיק – גם איש המעגל הקרוב צוטט השבוע מספר כי צוקרברג "קיבל את הבהלה הראשונה שלו" לגבי התאוצה של גדילת נתח השוק הסלולרי, וכי הוא ממוקד על הבעיה בכל מאודו.

בימים האחרונים פשו שמועות עקשניות שהגיעו לניו יורק טיימס וגרסו כי צוקרברג מתגבר את מאמציו להפוך את פייסבוק לחברה סלולרית של ממש, ולא רק אפילקציה על טלפון נייד. וכמובן, פייסבוק רכשה את אינסטגרם בתחילת אפריל – כנראה חברת דור הנייד-בלבד הגדולה ביותר כיום, ולבטח זאת עם המומנטום הרב ביותר בגבה. מכל אותן חברות של דור האינטרנט השלישי, 3.0 (ועל כן בהכרח נוסדו בשנתיים האחרונות), אינסטגרם היא בעלת הסיכוי הגבוה ביותר לעקוף, תוך 5 שנים – במונחים של בולטות, מגניבות ובאזז – בדיוק כפי שפייסבוק עקפה בזמנו את יאהו וכל אתרי הווב 1.0 המגניבים האחרים. באור הזה, המהלך של צוקרברג להסרתם מהשוק היה מבריק. הוא גם אנטי-תחרותי במובהק, בהנחה שצוקרברג מונע ממנה לצמוח לממדים שיהוו לו תחרות רצינית תוך שנים אחדות; אבל לא בטוח שהרשות השופטת או הוועדה להגנת הצרכן יראו את זה ככה, כי הם מתמקדים בכאן ועכשיו, ופייסבוק תוכל לטעון כי היא בסה"כ מוסיפה פיצ'ר לאתר שלה. 

אם פייסבוק חשבה שיהיו לה כמה שנים, או לפחות כמה רבעונים, למצוא את דרכם מתוך המודל העסקי שעון הדסקטופ ומכירת הפרסומות שלהם – צבא שלם של מודלים עסקיים סלולריים שועט לאורך וול סטריט כעת, מכריח אותה להתמודד עם האתגר כבר עכשיו. רק אפל הצליחה להחליף כך מודל עסקי שלה, וזו אולי הסיבה מדוע גם גוגל וגם פייסבוק רוצות, כך נראה, להיכנס לעסקי החומרה.

וכל אלה כבר די ברורים. השאלה היא איפה לעזאזל היה צוקרברג בכל השנתיים- שנתיים וחצי האחרונות, והאם ומדוע הוא התייחס בביטול למהפכה הסלולרית החדשה? הרי בנובמבר 2010 הוא אמר על האייפד ש"זה לא נייד, זה מחשב". ואם לא נראה שחשיבות השוק הסלולרי בערה בו כשהחליט ללכת להנפקה בפברואר, בהחלט נראה שהיא בוערת לו היום. 

ואולי עכשיו הוא ממוקד על זה, והוא יכול פשוט לקנות את כל החברות הסלולריות ולעבור את זה, והוא מבריק וימצא דרך החוצה, ולפייסבוק יש כמעט מיליארד משתמשים שלא הולכים להפסיק להשתמש בה – הכל נכון. אבל פייסבוק עלולה ליפול ולהיזנח בדיוק ע"י אותם כוחות ארגוניים, חברתיים ותרבותיים שהיקשו על הפורטלים הישנים ועל מלכי הווב 1.0 לעבור לווב 2.0 "החברתי" (כשדוגמאות הדגל הן גוגל ויאהו). זו אינה שאלה של האינטליגנציה ושל היכולת של צוקרברג אל מול זו של, למשל, לארי פייג', אלא של הגורמים הסביבתיים הפועלים על כולנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן