האם צמח קפוא בן 1,500 שנה מבשר את הצעד הראשון לקראת חיי נצח?

אחד מהרעיונות המלהיבים ביותר של המדע הבדיוני הוא הקפאה של אדם והפשרתו למצב חיי ונושם בעתיד הרחוק. למעשה הנושא מעורר כל כך הרבה עניין ותשוקה עד כי לא מעט עשירים מפורסמים הביעו עניין בהקפאת גופם על מנת לנסות ולזכות בחיי נצח. רשימת המעוניינים בוודאי הולכת להתארך בקרוב,  אחרי פרסום תוצאות מחקר שערכו מדענים מאוניברסיטת רידינג בבריטניה וצוות המחקר הבריטי באנטרקטיקה, אשר הצליחו להחזיר לחיים טחב בן יותר מ-1,500 שנה שנמצא קפוא בקרחוני הקוטב הדרומי.

טחב משחק תפקיד הכרחי במערכת האקולוגית באזור הקטבים ומדענים יודעים כעת שהוא יכול לשרוד מאות ואפילו אלפי שנים בתוך הקרח. הגילוי אומר שהצמח היה יכול לשרוד עידני קרח קשים ולחזור להציף את אדמה כאשר הם חלפו. "מה שהטחב עושה במערכת האקולוגית הוא חשוב הרבה יותר ממה שאנחנו עשויים לחשוב כאשר אנו רואים את הירוקת המוכרת על קיר או על האדמה. לכן להבנה של מה משפיע על גדילתם והפצתם, במיוחד באזורים כמו הקטבים, בהם חלים שינויים קיצוניים, יש משמעות רחבה מאוד", מסביר פרופסור פיטר קונביי, אחד החוקרים.


טחב. קם לתחייה לאחר שינה של 1,500 שנים בתוך קרח | צילום: shutertock

הטחבים מכילים את מרבית הפחמן המקובע, במיוחד באזורי הצפון, והיכולת שלהם לגדול מחדש לאחר שהקרח נסוג, מראה שהסביבה לא זקוקה לתקופה ארוכה של התיישבות מחדש של אורגניזמים על מנת להתאושש.

למעשה, החזרתו לחיים של האזוב לא הייתה כל כך קשה, אומר קונביי. כל שהיה נדרש לעשות הוא לחתוך אותו בזהירות ולוודא ששום צורות חיים אחרות לא נכנסות לתערובת. הצוות הכניס את הטחב לאינקובטור עם טמפרטורה ורמת אור רגילות ובמהרה הוא החל לגדול.

"הניסוי הזה מראה שאורגניזמים רב תאיים – צמחים במקרה הזה, יכולים לשרוד לאורך תקופות הרבה יותר ארוכות ממה שחשבנו. הטחבים האלה, המהווים שחקן מרכזי במערכת האקולוגית, היו יכולים לשרוד מאות שנים בקרח, כמו את תקופת עידן הקרח הקטן שעבר על אירופה".

אך לא רק חשיבותם לאזור הקטבים הוא זה שעניין את החוקרים. עד כה, המדע הצליח להחזיר לחיים צמחים שהיו קפואים רק לתקופה של 20 שנה. הסוג היחיד של אורגניזמים שאנו יודעים שיכול לשרוד יותר מכך הם חיידקים, אך אם טחב יכול לשרוד כל כך הרבה, יתכן שאורגניזמים אחרים יכולים גם כן. "למרות שזו תהיה קפיצה גדולה מאוד מהמחקר הזה, הממצא בהחלט יכול להעלות את האפשרות של צורות חיים מורכבות המסוגלות לשרוד בקרח לתקופות ארוכות", מסכם קונביי. אז אם אתם חולמים על חיי נצח – עוד לא אבדה תקוותכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן