האם שימוש בפצלי שמן יוריד את מחיר חבית נפט ל-70 דולר?

האם העלייה בשימוש בפצלי שמן תוריד את מחיר הנפט בעולם או שמא היא תגרום לזינוקו לשיא חדש? בימים אלה מתלקח הויכוח בנושא בקרב אנליסטים בתחום האנרגיה. הויכוח בין הצדדים מתמקד בשאלה האם העלייה בשימוש בפצלי השמן להפקת דלק תצליח לספק את הביקוש לנפט אשר על פי ההערכות צפוי להגיע לשיאו עד שנת 2020. 

חלק מן האנליסטים מעריכים כי הגידול בשימוש בפצלי שמן באזור אמריקה הצפונית צפוי לסייע בעמידה ביעדי הנפט של מדינות מתפתחות לשנת 2020. במידה ולא ניתן יהיה לעמוד ביעדים אלה, עלול מחיר הנפט לזנק לשיא של 150 דולר לחבית. הערכה זו מגיעה בהמשך לדיון משנת 2008, אז נקבע מחיר השיא של חבית נפט ל-147 דולר. כעת תוהים האנליסטים האם שיא זה קרוב יותר משציפו. 

בארה"ב מחליף השימוש בפצלי שמן להפקת דלק, טכנולוגיות קונבציונליות של הפקת דלק מנפט. לדברי האנליסט הבכיר של חברת PVM דיויד האפטון, באמצעות ההסבה לפצלי שמן מובילה ארה"ב את השינוי במלאי הנפט העולמי. 

"המדינה בה הביקוש לנפט הוא הגדול בעולם, הגיעה למצב בו הביקוש לצריכה פרטית של נפט גדל הרבה יותר מן ההיצע. מדובר בשינוי משמעותי לא רק עבור שוק הנפט האמריקאי כי אם גם ברמה הגלובלית". 

צילום: רויטרס

בסקר של רויטרס בנוגע למחירי הנפט בשנת 2020 השתתפו 20 יועצים, בנקאים ואנליסטים. משתתפי הסקר חזו מחיר ממוצע לחבית נפט של 118 דולר, שינוי זעיר לעומת המחיר הממוצע הנוכחי של 110 דולר לחבית.

אולם החלק המעניין בתוצאות הסקר הוא החלוקה הברורה לשתי מחנות: הראשון טוען כי השימוש בפצלי שמן יסייע בעמידה בביקושים לנפט ואילו השאר טוענים כי ההערכות לגבי מלאי פצלי השמן הוא מוגזם.

הכלכלן הבכיר ג'וזף ג'סופ סבור כי "פצלי השמן יגדילו את היצע הנפט ויהפכו את המשוואה על פיה, זאת לנוכח ירידה מתמשכת בביקוש". האנליסטים האופטימים ביותר חוזים ירידה של מחיר חבית נפט ל-70 דולר. במצב זה תיווצר אינפלציה בשוק הנפט עד 2020.

מאידך האנליסטים הפסימיים, ביניהם חברת ברקליס, חוזים זינוק חד במחירי הנפט שעלולים להגיע ל-140 דולר לחבית ואף יותר.

בנוסף לשימוש בפצלי שמן ישנן מספר טכנולוגיות נוספות שעשויות לסייע בהורדת מחיר הנפט, ביניהן קידוח במים עמוקים, שמאפשרת הפקת נפט וגז ממאגרים שלא היו רווחיים עד עתה. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן