האם תוכנת מחשב יכולה להפוך את הילדים שלכם לאנשים טובים יותר?

נדמה שבזמן האחרון מתחילה לחלחל ההבנה שאולי, רק אולי, בתי הספר המסורתיים ממוקדים מדי בהענקת המיומנויות הלא נכונות לילדים. המבחנים בהם נתקלים התלמידים בעידן המודרני טובים ויעילים בהערכת חלק מהמדדים, כמו איי.קיו למשל, אך באופן מפתיע למדי, המבחנים הללו נכשלים פעם אחר פעם בניסיון להעריך האם הילדים יגדלו להיות מבוגרים בריאים ותורמים לחברה – למעשה המטרה שלשמה קיימת מערכת החינוך.

החדשות הטובות הן שילדים לא בהכרח צריכים להיות חכמים כדי להיות מצליחים. יותר ויותר חוקרים תומכים בהנחה שכישורים מסוימים – כמו משמעת עצמית, אופטימיות והתמדה – הם אינדיקטורים טובים בהרבה לקביעת הישגים אקדמיים עתידיים מאשר אינטליגנציה לבדה. המסקנה: אופי טוב אינו רק נכס מוסרי, זו גם תכונה פרקטית למדי.

דוגמה מפורסמת לכך עלתה במה שכונה "ניסוי המרשמלו", בו הציבו ילדים בני 4 בחדר ריק עם חתיכת מרשמלו אחת. לפני שהחוקרים עזבו את החדר, הם אמרו לילדים כי אם יחכו במשך 15 דקות ולא יאכלו את המרשמלו, יקבלו חתיכת מרשמלו נוספת. התוצאה היתה שפחות מ-30% מהילדים החזיקו מעמד, אך אותם ילדים שהצליחו להחזיק מעמד השיגו שנים לאחר מכן תוצאות טובות יותר במבחני ה-SAT שלהם מאלה שנכשלו, ונהנו מהצלחה רבה יותר כבוגרים.

חברה אמריקאית הממוקמת בסן פרנסיסקו ונקראת קלאסדוג'ו (ClassDojo) השתמשה במסקנות הללו ויצרה תוכנה המיועדת לסייע למורים לפתח את תכונות האופי הנדרשות להצלחה עתידית אצל הילדים. ליבת המוצר של החברה, שהוקמה על ידי הבריטים סם צ'ודהרי וליאם דון, פשוטה למדי: התלמידים, המיוצגים בתוכנה באמצעות אוואטרים, מקבלים נקודות על התנהגות ספציפית המוגדרת על ידי המורה – השתתפות, התמדה, מנהיגות או עזרה לזולת, למשל. התוצאות מוצגות על הקיר באמצעות מקרן, והמורים יכולים באמצעות המחשב או הסמארטפון להעניק נקודות לתלמידים במהלך השיעור, ולמעשה להעניק להם משוב מיידי המוצג על הקיר. "לקחנו את התכונות ההתנהגותיות הטובות ביותר, וניסינו לקודד אותן", מסביר צ'ודהרי.

לטענת החברה, המורים שהשתמשו בתוכנה דיווחו על עלייה של 45%-90% בהתנהגות חיובית וירידה של 50%-85% במקרים של התנהגות שלילית. בזמן שהמורים משתמשים בתוכנה, כל נקודה נאספת ומוצגת בדף ניתוח, אחריו יכולים ההורים והמורים לעקוב לאורך זמן.

התוכנה, המופצת בבתי ספר בארה"ב בחינם למשך 10 חודשים, נמצאת בשימוש של 200 אלף מורים ו-3 מיליון תלמידים ב-30 מדינות בעולם. אתמול הודיעה החברה על גיוס 1.6 מיליון דולר בסבב ראשון. הגיוס מגיע אחרי שבספטמבר 2011 זכתה החברה במקום הראשון בתחרות חדשנות של רשת NBC.

קלאסדוג'ו, שעד חודש מארס האחרון הורכבה משני עובדים בלבד, שכרה באחרונה ארבעה עובדים נוספים ותנסה לגבות כסף מההורים לאחר שתקופת הניסיון תסתיים. "אני מרגיש לא בנוח לגבות כסף מהמורים", אומר צ'ודהרי, יועץ חינוכי בעברו. ההורים, מנגד, דואגים להתנהגות ילדיהם, ומוכנים גם לשלם יותר על תוספים חינוכיים. באמצעות עידוד המורים לאמץ את התוכנה בחינם, מקווה החברה להפיץ את התוכנה ולחשוף את ההורים ליתרונות המוצר. "התוכנה הזו היא מכפיל כוח של כל תוכנת סיוע אחרת שנמצאת בשוק", אומר צ'ודהרי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן