האמן כיזם: כיצד שינתה הטכנולוגיה את עולם האמנות כפי שהכרנו

הסופר ואיש השיווק סת' גודין אמר כבר כי "כל האמנים הם יזמים, וכל היזמים הם אמנים". עם הופעתן של חברות סטארט-אפ חדשות כמו Kickstarter ,Eventbrite, ו-Artsicle, מתקדם חזונו של גודין צעד נוסף לקראת לקיחת הקריירה של האמנים בידיים שלהם.

במשך מאות שנים, נאלצו האמנים לסמוך על מוסדות שונים על מנת שישמשו כפטרון לעבודתם. כדי לארגן תצוגות יחיד, נדרשו להרבה מזל וקשרים. לחלופין, אם היה בידם מספיק כסף, יכולים היו לשלם לגלריות בינוניות כדי להציג את עבודותיהם, אולם היו אלו מותרות שמעט מאוד אמנים יכולים היו להרשות לעצמם.

כיום, משנות טכנולוגיות חדשות את עולם האמנות בדרכים שנראו בעבר דמיוניות, ומאפשרות לאמנים לממן, לקדם וליצור תצוגות משלהם.

אריק סנצ'ז, אמן חזותי מניו יורק, מהווה דוגמה מצוינת לאמן אשר טכנולוגיות חדשות קידמו את הקריירה שלו: "היתה לי תצוגה בגלריית וויליאם בנט בסוהו", אומר סאנצ'ז. "כשהיא נסגרה, לא היה לי מקום להציג את העבודות שלי. הניסיונות ליצור קשר עם גלריות אחרות גרמו לי לתסכול, ובסופו של דבר החלטתי לקחת את הקריירה בידיים שלי".

הטכנולוגיה הביאה לעידן חדש באמנות | צילום רויטרס

אריק היה נחוש לקבוע את גורלו בכוחות עצמו. בראשו נרקם באותה עת רעיון לפרויקט שאפתני, אולם משאביו היו מוגבלים. הוא מצא מקום ייחודי ללא צורך בתשלום עבור הצגת תערוכת יחיד – כנסייה בטיימס סקוור, אך נזקק עדיין לכסף לצורך רכישת ציוד, הזמנות ותכניות. 

אז פנה ל-Kickstarter , חברת סטארט-אפ חדשה המאפשרת לאנשים למנף רשתות חברתיות לצורך מימון פרויקטים. כדי ליצור קמפיין צריך היה אריק להפיק סרטון המסביר לגבי הפרויקט; אז לימד את עצמו כיצד להשתמש בתוכנה לעריכת וידאו. לאחר שיצר דף Kickstarter, שיווק וקידם את הפרויקט באמצעות אתר וורדפרס, רשימת דוא"ל של מעל 2000 אמנים ואספנים, וחשבון פייסבוק שבו נרשמו למעלה מ-3000 חברים.

כך היה מסוגל לממן בהצלחה את הפרויקט ולגייס 3,800 דולר – מספיק כדי לכסות את עלויות תערוכת היחיד שלו.

אריק יצר הזמנות מודפסות בסיוע תכנת InDesign, אותה למד באמצעות Youtube, והזמנות דיגיטליות באמצעותEventbrite . כמו כן הוא משתמש ברשתות חברתיות ובבלוגים כגון Artefuse כדי לשווק את התצוגה שלו.

כל המאמץ הזה יתנקז לתצוגה שתיקרא "בראשית: בריאה וניוון", אשר תתקיים ב-1 בנובמבר בשעה 19:00 בכנסיית סנט מרי בטיימס סקוור. בראשית – פירושו התחלה חדשה. במובנים רבים, מתייחס שם של תכניתו של אריק לא רק לנושא עבודתו, אלא גם את לעובדה שהוא משתמש בכלים טכנולוגיים חדשים על מנת לקבוע בעצמו את גורלו.

אריק הינו חלוץ בקהילת האמנים, אבל לא היחיד לשנות דפוסי עבר ישנים; בעתיד, נוכל לראות יותר אמנים מתוסכלים לוקחים את גורלם בידיהם. זוהי ראשיתו של עידן חדש באמנות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן