האמת מאחורי בנק הותיקן: המוסד הפיננסי הסודי ביותר בעולם

נאמני הדת הקתולית בוודאי יתאכזבו לשמוע על סקנדל נוסף בו מעורב המוסד הבנקאי של הותיקן. לאחרונה עצרו הרשויות באיטליה את יו"ר בנק הותיקן וערכו חיפוש בביתו אחר ראיות הקושרות אותו להתנהגות פושעת. פרשה זו נחשפת לאחר מספר אירועים מביכים שהטילו צל של בושה על אחד המוסדות החשובים במדינתו של האפיפיור. הכס הקדוש עצמו הודיעה לאחרונה כי בכוונתו ליישר קו עם תקנים בינלאומיים של מוסדות מימון על מנת לנקות את שמו של הבנק במדינתו. 

המכון הקדוש לעבודת הדת, הידוע יותר בשמו, בנק הותיקן, הוא מוסד פיננסי בבעלות פרטית הנמצא בתוך מדינת קריית הותיקן. המוסד, שהוקם בשנת 1942. משמש לשמירה על כספים שנועדו לעבודות דתיות ולמשימות צדקה של יושבי הותיקן. ההפקדות אליו מתקבלות רק ממנהיגי כנסיות חשובות וקהילות דתיות מרכזיות ברחבי העולם. 

בנק הותיקן מנוהל על ידי נשיא הבנק, אך עבודתו מפוקחת על ידי חמישה קרדינלים הכפופים ישירות למשרד הפנים של הותיקן. בשל חשאיות הפעילות בו, והעובדה כי מעט מאוד אנשים יודעים כיצד הוא באמת מתנהל, זכה המוסד לכינוי "הבנק הסודי ביותר בעולם". 

נשיא הבנק, אטורה גוטי תדשי, הודח מתפקידו בבושת פנים בחודש מאי האחרון, לאחר שדירקטוריון הבנק החליט פה אחד להביע אי אמון בו. תדשי הוא דמות מוכרת בעולם הפיננסים האירופי. הוא החל לכהן כנשיא הבנק ב-2009 במטרה לטהר את שמו של המוסד, שכבר אז נודע בהתנהלותו הקלוקלת. בהודעה רשמית שפירסם הותיקן לאחר פיטוריו של דתשי נאמר כי "הוא כשל בהשגת המטרה הראשונית שלשמה נשכר". תדשי אישר טענה זו כשהודה שביקר בבנק הותיקן רק יומיים בשבוע ואת שאר זמנו השקיע בניהול סניף בנקו סנטנדר הספרדי במילנו.

תדשי ושאר הצוות בבנק הותיקן, נחקרו לאחרונה בנוגע לשתי פרשות שונות של הלבנת כספים. בחודש מארס האחרון, ג'י פי מורגן סגר את אחד מחשבונותיו של בנק הותיקן במילנו לאחר שלטענת החוקרים, לא סיפקו בהנהלת הבנק "תשובות מספקות בנוגע להעברות כספים". על פי דיווח בעיתון הכלכלי המוביל האיטליה, איל סולה, מדובר בהעברה של 23 מיליון יורו שנעלמו מחשבון הותיקן במילנו.

 בנוסף דווח כי הנהלת בנק הותיקן לא עמדה בתקנות המופיעות בחוק האיטלקי למניעת הלבנת כספים. תדשי ושאר מנהלי הבנק כפרו במיוחס להם וכתב אישום מעולם לא הוגש. חשבון הבנק של הותיקן שוחרר רק לאחר שמנהיגי המדינה התחייבו לפעול למיגור תופעות של הלבנת כספים וטרור בנקאי בקרבם.

אולם התחייבותו של הבנק, כך מתברר לוותה בשערוריות פנימיות בקרב הנהגת הותיקן. על פי ספר שהוציא שפרסם השבוע העיתונאי האיטלקי ג'יאנלואיג'י נוצי, העניין לווה באינטריגות, מאבקי כוח ושחיתויות בקרב ראשי הותיקן. נוצי אף טוען כי הנהגת הותיקן אינה מעוניינת לשתף פעולה עם רשויות האיחוד האירופי הפועלות למיגור טרור פיננסי. 

פרשת השחיתות בותיקן, אשר זכתה לכינוי "ותיליקס" מבוססת על הדלפתם של כ-4,000 מסמכים פנימיים סודיים של המדינה הקדושה. בעקבות זאת, החל האיחוד האירופי להפעיל לחץ על ראשי הותיקן להנהיג רפורמה במוסד הבנקאי. על מנת לסייע בביצוע מהלך זה, מינה האיחוד צוות מיוחד של מומחים שיעזרו להשריש התנלות כלכלית תקנית בקרב ראשי בנק הותיקן. בנוסף קיימת גם דרישה להתערבותה של ממשלת איטליה, אשר קשריה ההדוקים עם ראשי הותיקן עשויים לסייע בהצלחת המהלך. 

ממשלת איטליה קיבלה בעבר ציונים לשבח מהקהילה הבינלאומית על תרומתה הרבה לחיזוק מעמדו של הסקטור הכלכלי הגלובלי. בשל כך, הם היא עשויה להיות המועמדת האידיאלית לסייע בשיקום מעמדו הרעוע של בנק הותיקן. 

התקופה בה קשרי הכלכלה בין חלקי העולם הולכים ומתהדקים חשוב שהמוסדות הפיננסים ינהיגו מדיניות קשוחה נגד ניצול לרעה של כספים. נראה כי אחד האתגרים הגדולים ביותר של הקהילה הבינלאומית בעתיד הקרוב תהיה כיצד לנצל בצורה הטובה ביותר את ארסנל הכלים שברשותה על מנת להילחם בתופעות מעילה בכספים, אשר עשויות להשפיע על קבוצות ענקיות של אנשים בכל רחבי העולם. לכן, למרות שהותיקן פועל על פי הוראותיו של כוח עליון, על האיחוד האירופי להמשיך ולהתעקש לכך שתחומי האחריות הארציים שלו יקבלו את תשומת הלב הנדרשת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן