האפיפיור בארץ: "אני מפציר בצדדים – אסור להפסיק לחתור לשלום"

אחה"צ נערך בנתב"ג טקס קבלת הפנים לאפיפיור פרנציסקוס, שהגיע לביקור היסטורי בישראל, הראשון שלו מאז מונה לכס הקדוש. הטקס נערך במעמד נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו.

לאחר שלחץ את ידיהם של חברי סגל א' ושל ראשי הכנסיות בישראל, אמר האפיפיור: "ברצוני להודות לכם על קבלת הפנים לה זכיתי במדינת ישראל, אני שמח לבקר פה. אני אסיר תודה לנשיא פרס ולראש הממשלה נתניהו על ברכותיהם החמות, ואני זוכר בנועם את הפגישות שקיימנו בוותיקן. אני בא ארצה כצליין, חמישים שנה לאחרו ביקורו של האפיפיור פאולוס החמישי. הרבה השתנה מאז לטובה ביחסים הדיפלומטיים בין הכס לישראל, כפי שמעידים שלושה הסכמים בין מדינתיים עליהם חתמנו".

"אני מברך את ישראל ומייחל שיתגשמו שאיפות לשלום ולשגשוג. אני מגיע כצליין לארץ הקודש, בה נפרשות אלפי שנות היסטוריה ושעל אדמתה התרחשו לידתן והתפתחותן של היהדות, הנצרות והאיסלאם. ארץ זו הינה נקודת התייחסות רוחנית לחלק כה גדול מהאנושות".


האפיפיור לאחר הנחיתה, היום | צילום: רויטרס

פרנציסקוס הוסיף וציין: "דחיפותו של הצורך בשלום ידועה לכולם. המאמצים והכוחות המושקעים כדי להגיע להסדר הולכים ומתרבים. אני מפציר בכל הנושאים באחריות שלא להפסיק ולו לרגע לחפש פתרונות הוגנים לבעיות המורכבות, כדי שהישראלים והפלסטינים יוכלו לחיות בשלום. עלינו לצאת תמיד באומץ לדרך הדיאלוג הפיוס והשלום".

עוד אמר פרנציסקוס כי "זכותה של ישראל להיות מוכרת, וזכותה לחיות בשלום ובביטחון בתוך גבולות מוכרים. גם לפלסטינים זכות למולדת ריבונית, לחיים בכבוד ולחופש תנועה. אני מייחל שפתרון שתי המדינות ייעשה למציאות ולא יישאר בגדר חלום".

בסיום דבריו פנה האפיפיור לנשיא פרס, לרה"מ נתניהו, וליו"ר הרשות אבו מאזן, ואמר: "עבור השלום אני מציע את ביתי בוותיקן בו ניתן יהיה להתפלל למען השלום. כל כך הרבה אנשים בכל יום סובלים ומחכים בסבלנות לשלום".

עוד קודם לכן, נאם הנשיא פרס בפני האפיפיור ואמר כי "ידינו מושטת לשלום ותישאר מושטת לשלום ,ותחפש את שביל הזהב הדרוש להשגתו", זאת בעקבות התבטאויותיו של האפיפיור מוקדם יותר היום, וקריאתו לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני. פרס קיבל את פני פרנציסקוס, ואמר כי "אתה מביא עִמך בשורה גדולה ותקווה טובה לכולנו".

הנשיא פרס התייחס לפיגוע בבריסל, כינה אותו "מזעזע" והודיע כי ישראל מצפה שהפושעים יתפסו. פרס אף הודה לכס הקדוש: "אנו מודים לך על עמידתך הצלולה והנחושה נגד כל גילוי של אנטישמיות. נגד כל תופעה של גזענות. רק אתמול ליד המוזיאון היהודי ירו פושעים מטורפים לעבר אנשים חפשים מפשע רק מפני שסברו שהם יהודים".

האפיפיור צפוי בהמשך היום (א') להיפגש עם נציגי העדות הנוצריות בכנסיית הקבר ומאוחר יותר לערוך מפגש בפטריארכיה הלטינית. את ביקורו של האפיפיור מאבטחים כ-8,500 שוטרים ובבירה צפויים שיבושי תנועה רבים.

מחר יערוך הכס הקדוש סיור בהר הבית ובכותל המערבי, יניח זר על קבר הרצל, יבקר במוזיאון יד ושם, יבקר את הרבנים הראשיים לישראל בהיכל שלמה ולבסוף ייפגש עם נשיא המדינה פרס ולאחר מכן עם ראש הממשלה נתניהו. אחרי הצהריים, הוא צפוי לבקר במנזר הגליל הקטן, בכנסיית גת שמנים, בחדר הסעודה האחרונה וייפרד לשלום בשעה 20:00 בערב, עת ימריא מנתב"ג.


נתניהו, פרס והאפיפיור. צילום: רויטרס

הזמנה לוותיקן

מוקדם יותר היום, הגיע פרנציסקוס לבית לחם במסוק מירדן, שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ערך מיסה בעיר, ביקר בכנסיית המולד ובמחנה הפליטים דהיישה.

במהלך הביקור, הפתיע האפיפיור, כשהזמין את יו"ר הרשות אבו מאזן ואת הנשיא שמעון פרס להגיע יחד לתפילה למען השלום בוותיקן בעוד כחודש. "כאן, במקום הולדתו של נסיך השלום, אני מזמין אותך, הנשיא מחמוד עבאס יחד עם הנשיא שמעון פרס להצטרף אליי לתפילה למען מתנת השלום", אמר האפיפיור במהלך המיסה בבית לחם. "אני מציע את ביתי שבוותיקן כמקום למפגש התפילה הזה", הוסיף.

אבו מאזן ניצל את מעמד הביקור דווקא כדי לתקוף את ישראל על רקע "גירוש ערבים נוצרים ממזרח ירושלים על ידי ישראל", לטענתו. עם זאת, אבו מאזן נענה להזמנת האפיפיור לפגישה המשולשת עם הנשיא פרס ודוברו, נביל אבו רודיינה, אמר כי הפגישה תתקיים כבר במהלך החודש הבא. גם מלשכת נשיא המדינה נמסר כי פרס נענה לבקשת האפיפיור: "הנשיא תומך וימשיך לתמוך בכל ניסיון להגיע לשלום".

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן