האפליקציה שתזהה סרטן וזו שתספק לכם השראה: המיזמים הסלולריים המבטיחים בישראל

חודשים האחרונים ליווינו מקרוב את הפרויקט המסקרן של פרטנר, שבמסגרתו הזמינה רשת הסלולר חברות צעירות ומיזמים העוסקים בפיתוח מוצרים מבוססי רשת הדור הרביעי להגיש את מועמדותם להצטרפות לחממה מיוחדת, שבה יזכו לליווי מקצועי, גישה מלאה לטכנולוגיה מתקדמת והטבות נוספות.

רשת הדור הרביעי, שהושקה על ידי אורנג' לפני יומיים, לאחר שקיבלה את אישור משרד התקשורת, נתפסת בקרב אנשי תחום הסלולר כמהפכה של ממש. השינוי הדרמטי נעוץ בזינוק ברוחב הפס, במהירות ההורדה וההעלאה ובזמן ההשהיה – שדרוג משמעותי אשר יאפשר קצבים מהירים פי כמה מאלו המוכרים לנו כיום. את החממה הקימה פרטנר במטרה לאתר ולזהות את המיזמים המסקרנים ביותר הפועלים בארץ, אשר זקוקים לגישה לרשת המתקדמת כדי להמשיך את תהליך הפיתוח. 

צוות השופטים בראשות מנחם תירוש, מנהל תפעול ראשי של פרטנר, כלל אנשי פיתוח טכנולוגי, מומחי שיווק, וגם כמה שמות מוכרים, ביניהם פרופ' אהוד קוקיה, לשעבר מנכ"ל קופ"ח מכבי, ואיש הטלוויזיה אייל קיציס. מתוך 116 מיזמים שהגישו את מועמדותם, בחר הצוות את ששת הזוכים אשר ירכיבו את החממה, ועשויים להשפיע באופן ישיר על כמה מהתחומים המרכזיים בחיי היומיום שלנו. הנה הם לפניכם.

1. Derma compare – אמרלד יישומים רפואיים בע"מ

תחום: טכנולוגיה רפואית
המקימים: ליאור ויין, טל ויין, חגית תימור
שנת הקמה: 2010
מס' עובדים:

בשורה אחת: הטכנולוגיה שתגלה בזמן את סרטן העור.
ובהרחבה: הטכנולוגיה המתקדמת של החברה מבוססת על טכנולוגיות צבאיות קיימות, שמשמשות בין היתר להשוואות בין תצלומי אוויר. האדפטציה הרפואית לטכנולוגיה הזו תאפשר למשתמשים לצלם את גופם במכשיר הסלולרי ולהעלות את הצילומים לשירות ענן מיוחד. בהמשך, יוכלו לצלם את עצמם פעם נוספת, והפלטפורמה המתקדמת תדע לנתח ולהשוות את סדרות הצילומים לאלו שהועלו בעבר, וכך לאפשר גילוי מוקדם של סרטן העור. טכנולוגיות הצילום נכנסו לשימוש לפני שנים לא מעטות, אך כיום המצלם הוא רופא העור וההשוואה נעשית באופן ידני ופרטני. הטכנולוגיה החדשה תוכל להשוות בין הצילומים בצורה מדויקת ומתקדמת יותר – והכל בזמן אמת. המערכת תאסוף את הנתונים ותיצור מאגר מידע ענק וראשון מסוגו בעולם לרפואת העור, אשר יבחן יותר מ־80 פרמטרים הקשורים למשתמש – החל ממוצא וצבע העור ועד למשך החשיפה לשמש או המיקום הגיאוגרפי.


כך, יוכלו להפעיל כלי ניתוח מתקדמים של עולם ה־ ,Big Data & Business analytics ולזהות דפוסים חוזרים ומקרים של התפרצות המחלה בקרב משתמשים בעלי מאפיינים דומים. בסיס המידע הענק יאפשר להזהיר משתמשים אשר נמצאים בסיכון לפיתוח דפוס מסוכן, בהתבסס על נתונים שיתגלו במשתמשים בעלי מאפיינים דומים.

פעולה בשטח: החברה כבר מפעילה גרסת ניסיון בכמה מרפאות בארץ ובחו"ל וכעת שואפת לפתח כלי לזיהוי מוקדם של סרטן השד.


2. Simple As me

תחום: בידור ושיתוף תכנים
המקימה: הילה סידי
שנת הקמה: 2013
מס' עובדים: 2
בשורה אחת: הפלטפורמה שתיתן לכם השראה חיובית לחיים.

ובהרחבה: "סיפורו האישי של אדם אחד הוא ההשראה של אחר", מצטטים בחברה את הסלוגן המפורסם של פלטפורמת ההרצאות האינטרנטית הפופולרית TED. לפי חזונה של הילה סידי, מקימת החברה (בתמונה), לכולנו יש סיפורים אישיים מרתקים שהיינו שמחים לשתף ואחרים היו שמחים לשמוע ולשאוב מהם השראה. לשם כך הקימה סידי את הפלטפורמה המסקרנת הזו, אשר מאפשרת למשתמשים לצלם את עצמם באופן אותנטי ופשוט. בסרטון הווידאו הקצר שיצרו מתבקשים המשתתפים לספר סיפור אישי מחייהם, אשר לדעתם יוכל לשמש כמקור להשראה חיובית לגולשים אחרים. כך יציג האתר סיפורים אישיים רבים של משתמשים ממגוון רחב של מקצועות, גילאים, מקומות גיאוגרפיים וסגנונות, אשר יהוו יחדיו מקור ענק של השראה אנושית "חיובית".

הילה סידרי | צילום: אלון הדר

3. VoiceItt

תחום: טכנולוגיה רפואית
המקימים: סטס טיומקין, דני ויסברג
שנת הקמה: 2012
מספר עובדים: 45
בשורה אחת: הפיתוח שייתן קול לסובלים מקשיי דיבור.

ובהרחבה: אחד הפיתוחים המסקרנים בפרויקט שם לו ליעד להקל על חייהם של מיליוני משתמשים ברחבי העולם, אשר סובלים מקשיי דיבור שונים, הנגרמים ממגוון רחב של גורמים, בהם שיתוק מוחין, שבץ מוחי, חירשות, פרקינסון, ניוון שרירים ועוד. בסך הכל, מספרים בחברה, כ־1.5% מאוכלוסיית העולם סובלים מקשיי דיבור מסוימים. מטרת הפיתוח היא לסייע להם לתקשר באופן שוטף ומיידי. בניגוד למגוון טכנולוגיות עוקפות דיבור הקיימות כיום (דוגמת לוחות תקשורת), הפיתוח של Voiceltt מאפשר תרגום מיידי של דיבור משובש לדיבור תקין. מכיוון שכל משתמש משבש את המילים באופן שונה, זקוקה התוכנה לפרק זמן מסוים שבו היא "לומדת" את אופן הגיית המילים. (לאנשים עם מחלה ניוונית הלימוד יהיה אוטומטי). לאחר שסיימה לזהות את המילים השונות, תדע התוכנה להמיר את המילים שישמיע המשתמש במילים ברורות, בזמן אמת, בכל מקום ובכל זמן. כעת השאיפה היא למצוא פתרונות הכוללים שימוש בטכנולוגיות לבישות ובבתים חכמים.

סטס טיומקין (ימין) ודני ויסברג (שמאל)


4. FeelStream

תחום: טלקום
המקימים: בני חדד, עזי רונן
מספר עובדים: 7
שנת הקמה: 2014
בשורה אחת: הטכנולוגיה שתסייע למפעילים הסלולריים לספק חוויית גלישה איכותית.

ובהרחבה: הביטוי שאנשי עולם הסלולר אוהבים להזכיר בצמוד למילים "הדור הרביעי" הוא "חוויית הגלישה". הרשת החדשה אמורה לספק חוויית גלישה מהירה ונוחה בהרבה מזאת המוכרת לנו כיום. אך כמו כל טכנולוגיה, גם הרשת המתקדמת תהיה נתונה להשפעות של מגוון רחב של גורמים, דוגמת כמות המשתמשים באזורים גיאוגרפיים בכל רגע נתון. מטרת הפרויקט היא לספק למפעיל הרשת נראות ושליטה ברשת, על ידי שילוב של מדידות מדויקות של חווית המשתמש בזמן אמת, והקצאת משאבים ייעודיים או ניתוב לרשתות Wi-Fi, בעת הצורך. FeelStream מבטיחה שיישומים רגישים כגון יוטיוב או ישומי הזרמת וידיאו אחרים יסופקו למשתמשי קצה עם איכות אופטימלית של חווית משתמש.

בני חדד (ימין) ועזי רונן (שמאל)

אפליקציה מיוחדת בטלפון החכם תאפשר למשתמשים לקבל חיווי על חווית הגלישה אשר סופקה להם, לחזות את הצפוי באזור שבו הם נמצאים, עוד לפני הצפייה ולתעדף את תעבורת הרשת החשובה להם – למשל, להעדיף שירותי צפיית וידיאו על פני שירותים אחרים. בנוסף, האפליקציה תאסוף שורה של מדדים על חווית הצפייה, תרכז ותציג את הנתונים למפעילי הרשת על ידי גרפים ומפות – ובכך תאפשר תכנון ותפעול טוב יותר של הרשת.

5. Glance

תחום: שיתוף תכנים בקבוצות פרטיות
המקימים: בני קראמק, עומר קליין
שנת הקמה: 2013
בשורה אחת: וואטסאפ פוגש את דרופבוקס.

ובהרחבה: מדובר באפליקצייה סלולרית חדשה לשיתוף תמונות וסרטוני וידיאו בקבוצות סגורות ופרטיות. בניגוד לרשתות מסרים מידיים קיימות (דוגמת וואטסאפ), החברה שמה דגש על חוויית השיתוף בקבוצה של תמונות וסרטונים, עם יכולות חיפוש ואחסון נוחות במיוחד. 


בניגוד לרשתות חברתיות לשיתוף קבצים אלו (ובראשן אינסטגרם ופייסבוק), מטרת הפלטפורמה הנוכחית היא לאפשר שיתוף של התמונות השונות בקבוצות סגורות ומצומצמות בלבד – ולא עם כלל המכרים או העוקבים האנונימיים. בחברה מתכוננים להשקה הרשמית של האפליקציה, הצפויה להתרחש בחודשים הקרובים. לאחרונה הצטרף אלון כרמלי, מנכ"ל בבילון, כיו"ר החברה, במטרה להצעיד אותה לשלבים הבאים.

6. i4drive

תחום: נהיגה ובטיחות
המקימים: עדי גורן, ראובן אולמנסקי, דודי כהן, רון אהרון
שנת הקמה: 2013
מספר עובדים: 5
בשורה אחת: האפליקציה שתגן עליכם מפני הנייד כשאתם נוהגים.

ובהרחבה: לסמס או להחזיק את הנייד בזמן הנהיגה הן פעולות אסורות על פי חוק. אבל מה בדבר פעולות אחרות, שאינן אסורות על פי חוק, אך עשויות להסיח את דעתם של הנהגים? בדיוק לשם כך הוקם המיזם הנוכחי: אפליקציה מיוחדת שתעריך עד כמה בטוחה הנהיגה שלנו. האפליקציה מפעילה את המצלמה האחורית של המכשיר (המופנה לכיוון שמשת הנהג) ואוספת נתונים ממכשיר ה־GPS וממד ההאצה הקיים במכשיר.

עדי גורן (ימין), רון אהרון (מרכז) וראובן אולמנסקי (שמאל)

המערכת מבוססת הענן מנתחת את כלל הנתונים הנאספים ומעריכה שורה של פרמטרים בטיחותיים דוגמת מהירות מופרזת, האצה מופרזת, שמירת מרחק ועוד. כמו כן היא מביאה בחשבון גם גורמים שאינם בשליטתנו, כמו כניסה מפתיעה של רכב לנתיב הנסיעה שלנו או בלימת חירום. בהתאם להערכה המתקבלת, נוטלת לעצמה המערכת את החירות לחסום בפני הנהג יישומים מסיחי דעת בנייד. כך למשל, כל שיחה נכנסת במהלך נסיעה המוגדרת כ"בטוחה" תיענה באופן אוטומטי (אלא אם המשתמש יגדיר אחרת), אך בשעת נסיעה "מסוכנת" יותר היא תידחה על ידי המערכת באמצעות SMS המסביר כי הנהג אינו פנוי לענות כרגע. במצבי נסיעה קיצוניים תחסום המערכת שימושים נוספים ולא תאפשר לנהג כל הסחת דעת שהיא. בניגוד לפלטפורמות קיימות (דוגמת Waze) שבהן נדרש הנהג להזין דיווחים שונים, האפליקציה תדע לזהות באופן אוטומטי "דיווחים" אשר יעלו מהנתונים שיאספו המכשירים השונים, ולשדרם לכל הנהגים הרלוונטיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן