האצ'יסון תשלם פרמיית שליטה של יותר מ-220% לסאני

 

התגבשה באופן סופי העסקה למכירת השליטה בסקיילקס בין איש העסקים אילן בן דב לבין קבוצת האצ'יסון הסינית. במסגרת העסקה, תרכוש האצ'יסון מסאני 75% ממניותיה בתמורה ל-125 מיליון דולר.

תמורת המניות משקפת מחיר של כ-6 דולרים, כ-23.2 שקל. נכון להיום, נסחרת מניית סקיילקס ב-7.2 שקלים, כך שפרמיית השליטה שתשלם האצ'יסון עומדת על יותר מ-220%. בן דב, מצידו, יישאר עם 3.6% מהון המניות המונפק של החברה.

עם השלמת העסקה, תמכור סקיילקס לסאני את פעילות היבוא, השיווק, המכירה ומתן שירותי תחזוקה למכשירי סמסונג. על הפעילות הזו יקבל בן-דב מהאצ'יסון 100 מיליון דולר. למעשה, יבוא מכשירי סמסונג מותיר בידי בן-דב פעילות המזרימה כ-135 מיליון שקל בשנה.

במסגרת תנאי העסקה, תבצע סקיילקס רכישה עצמית של לפחות 50% מאיגרות החוב שלה, זאת – במחיר ממוצע של 69% מן הערך הפארי של האיגרת. במילים אחרות, את המחיר על העסקה בין בן דב להאצ'יסון ישלמו בעלי האגח שייאלצו לספוג "תספורת" של 31%.

עמיקם כהן, לשעבר מנכ"ל פרטנר, יחזור לחברה ויכהן כיו"ר.

בשיחת ועידה אמר נציג האצ'יסון בישראל, ד"ר דן אלדר, כי חרף מחיקת החובות המתוכננת שתבצע החברה לבעלי האג"ח, כל בעל עניין נדרש לתרום את חלקו בעסקה. התרומה של האצ'יסון להצלחת העסקה, כפי שמגדירים אותה מנהליה בהונג קונג, היא דחיית ההלוואה שנתנה החברה לאילן בן דב ב-2009 על סכום של 300 מיליון דולר, לטובת רכישת מניות פרטנר. לשיטתה של האצ'יסון, דחיית החוב של בן דב תשפר את סיכויי הצלחתה של פרטנר בענף הסלולר.

יחזור לפעילות הסלולר. אילן בן דב (צילום: יוסי זליגר)

בהתייחס למצבם של בעלי האג"ח, אומרים בהאצ'יסון כי כל מחזיק אג"ח יוכל להחליט למכור 50% מאחזוקתיו בסדרות האג"ח של סקיילקס תמורת פרמיה מסויימת על מחיר האיגרת בבורסה ביום המכירה. מחזיקי אג"ח שיחליטו שלא למכור ייקחו בחשבון את הסבירות ששאר מחזיקי האג"ח סביבם יצביעו באותו האופן, ובכך יפחת סיכוי הרכישה העצמית של האג"ח (המותנית באישור של לפחות 50% מערכי כל הסדרות של סקיילקס). במקרה כזה, בו לא תאושר הרכישה העצמית, עשויים לעמוד מחזיקי האג"ח מול שוקת שבורה שייתכן ומשמעה או הליכה להסדר חוב, ובמידה אחרת – הערכה מושכלת של מחזיק האג"ח לסיכויי החזר החוב של סקיילקס.

בהתייחס לאסטרטגיה של האצ'יסון עם חזרתה לשוק הסלולר בארץ, נאמר כי ביצועי פרטנר הם טובים והחברה יציבה. על כן, שוללים בהאצ'יסון מיזוגים עתידיים של החברה בענף. בהתייחס לסוגיית הזרמת כסף לסקיילקס (לה שווי כלכלי שלילי והיקף חובות של 2.5 מיליארד שקל) , אומרים בהאצ'יסון כי מוקדם לתהייחס למהלך אסטרטגי כזה.

העסקה מורכבת מכמה תנאים, כאשר השלמה של כל אחד מהם תוביל, או תטרפד במקרה של אי השלמה, את הצלחתו של ההסכם. כלומר, מעבר לשלב החשוב של הסכמת 50% מבעלי האג"ח לרכישה העצמית של איגרות החוב, ישנם תנאים נוספים אותם תצטרך לצלוח האצ'יסון בכדי שהעסקה תושלם במלואה. האסיפה הכללית של בעלי מניות סאני תצטרך לאשר את העסקה.

בנוסף, צליחתה של העסקה מותנית גם בתשלום של 100 מיליון שקל על ידי בן דב תמורת קניית הפעילות הסלולרית של סמסונג (יבוא, תפעול ושיווק). נקודות נוספות שהינן חלק בלתי נפרד מתהליך הרכישה, תהיינה בדיקת נאותות של סקיילקס על ידי הרוכשת האצ'יסון ואישור רגולטורי לעסקה של משרד התקשורת.

סך החובות נטו של סקיילקס עומד כעת על 2.5 מיליארד שקל ומנגד, שווי הנכסים שלה הם רק כ-2 מיליארד שקל (המורכבים ממזומנים, שווי מזומנים וכ-26 מיליון מניות לא משועבדות של פרטנר). על כן, הצעת הרכש של האצ'יסון לאג"ח של סקיילקס בתספורת אינה מפתיעה, שכן מחיקת החוב של בעלי האג"ח בסקיילקס נותנת להאצ'יסון אחיזה נוחה יותר בחוב נמוך וזול יותר.

קשה שלא להתייחס לחזרתה של האצ'יסון לענף הסלולר בישראל לאחר שרק לפני שלוש שנים מכרה את החזקתה בחברה הסלולרית השנייה בגודלה בישראל לבן דב תמורת 5.3 מיליארד שקל. בהאצ'יסון טוענים כי האמירה לפיה החברה "יצאה מישראל" היא שגויה מן היסוד. גם לאחר מכירת סקיילקס ב-2009 המשיכה האצ'יסון לפעול בישראל – זאת דרך בניית מתקן ההתפלה במתקן שורק עם קונסורציום IDE (בבעלות כיל ודלק). על כן, מדגישים בהאצ'יסון, הכניסה המחודשת לענף הסלולר ולשוק הישראלי בכלל, היא לא בגדר מהלך זמני אלא אסטרטגי.

את עובדת דו-השיח המחודש ונקטע זה 15 שנה של האצ'יסון עם ענף הסלולר בישראל זוקפים בקבוצה מהונג קונג לתהליך שכל עיקרו הוא תזמון. נזכיר, שהקבוצה הסינית קוראת את מפת השוק הישראלי היטב – לאחר שיא המשבר ב-2008 מכרה את שליטתה בפרטנר ברווח של כמיליארד דולר. עוד לפני כן, הכניסה של האצ'יסון לשוק הסלולר בישראל ב-1997 והשקת פרטנר הייתה בגדר זיהוי הזדמנות בשוק הישראלי, לפני נפילת שוק המניות העולמי בשנת 200. היום, כמו אז, מאמינים שם כי חזרתה של האצ'יסון (המפעילה 13 רשיונות סלולריים בעולם) לשוק הישראלי יכולה לתרום פיננסית הן לפרטנר והן לשוק שהופך תחרותי וצפוף בשחקנים נוספים.

השלמת העסקה תלויה ברגולציית משרד התקשורת בישראל. המשרד יצטרך לאשר מחדש את כניסתה של האצ'יסון למעמד שליטה בפרטנר – למרות שכבר אישר זאת לפני כעשור. האישור יהיה מותנה בהחזקה של לפחות 5% ממניות פרטנר על ידי גוף ישראלי. השלמת העסקה תלויה ברגולציית משרד התקשורת בישראל. המשרד יצטרך לאשר מחדש את כניסתה של האצ'יסון למעמד שליטה בפרטנר – למרות שכבר אישר זאת לפני כעשור. האישור יהיה מותנה בהחזקה של לפחות 5% ממניות פרטנר על ידי גוף ישראלי.

כתבות נוספות בנושא:

מחיר התחרות: כך קרסה עסקת החלומות של אילן בן-דב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן