האקדח המעשן: חברה בריטית מציעה פתרון חדשני לאיום אקדחי הפלסטיק הבלתי ניתנים לזיהוי

חלפה כבר למעלה משנה מאז צץ לפני השטח אחד האיומים המפחידים ביותר על תחום האבטחה בעולם – אקדחי הפלסטיק, אשר ניתנים להדפסה באמצעות מדפסת תלת מימדית בסיסית ובלתי ניתנים לזיהוי במכשירי הסריקה המגנטיים הנהוגים במרבית העולם כיום. למעלה משנה מאז נורתה הירייה הראשונה באקדח שכזה – במהלכה חברות האבטחה עדיין לא מצאו פתרון יעיל לאיום החדש.

אך למרות הסכנה הגדולה, האיום עצמו פשוט למדי: מדובר באקדח לכל דבר ועניין, אשר את חלקיו ניתן להדפיס במדפסת תלת מימדית ביתית על פי שבלונות המפורסמות ברשת האינטרנט. החלקים השונים מתחברים זה לזה בקלות והופכים לכלי נשק קטלני – ובלתי ניתן לזיהוי. משמעות האיום הודגמה היטב בכתבת תחקיר מיוחדת ערך צוות חדשות 10 בחודש יולי האחרון, כשכתב הערוץ חדר למשכן הכנסת עם אקדח שכזה ואף הגיע למרחק מטרים ספורים מראש הממשלה בנימין נתניהו.

כעת, לראשונה, נראה כי חברה בריטית הצליחה להתקרב אל עבר הפתרון לאיום המטריד. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת המתבססת על שידור גלי רדיו – באמצעותם ניתן לזהות כלי נשק שונים המוסתרים בעומק המטען – גם אם הם מורכבים אך ורק מפלסטיק.

הבעיה, כידוע, נעוצה באופן פעולתו של מכשור הזיהוי הנוכחי: מדובר במכשירים מגנטיים לזיהוי מתכות, אשר זכו לשם "מגנומטר". אך כמובן שמכשירים אלו אינם יכולים לזהות חומרים אחרים – ובוודאי שלא פלסטיק. כעת מציעה חברת Radio Physics Solutions הבריטית שיטה חדשה לחלוטין בתפיסת האבטחה: במקום להפעיל טכנולוגיות לזיהוי חומרים חשודים, החברה פיתחה טכנולוגיה לזיהוי צורות חשודות. לאחרונה השלימה החברה גיוס של 700,000 ליש"ט להשלמת הפיתוח, כשמחצית מהסכום הגיע ממשקיעים מוסדיים ואילו מחצית הגיעה מהציבור הרחב – באמצעות אתר גיוס המימון Syndicate Room.

קטלני ובלתי ניתן לזיהוי – בינתיים | צילום: רויטרס

אז כיצד עובדת הטכנולוגיה המהפכנית? בניגוד למצופה, אין כל שימוש בקרני רנטגן אשר נחשבות למסכנות את בריאות הנבדק. המכשיר אשר פיתחה החברה סורק באמצעות גלי רדיו בתדר גבוה את גוף הנבדק או את המטען, וביכולתו לזהות צורות שונות של חפצים קשיחים (באופן המזכיר את פעולתו של המכ"ם). כך, ניתן להזין למערכת שורה ארוכה של צורות אשר עלולות להתפרש כחשודות: החל מצורת אקדח או סכין ועד צורותיהם של חלקי האקדח השונים בנפרד, מצית או כל צורה אחרת אשר עלולה להוות איום כלשהו.

במבחנים אשר ערכו בחברה עד כה, הצליח המכשיר החדש לזהות את אקדחי הפלסטיק באופן מושלם, גם כשהוחבאו היטב בתוך ערמות של חפצים שונים בעלי צורות מגוונות. גם במבחנים אשר נערכו במחלקת הבליסטיקה של סוכנות המודיעין הבריטית הוכחה הטכנולוגיה כיעילה, ואחד המומחים בסוכנות צוטט כשאמר כי "זהו גלאי הנשק המוכח הראשון שהוכח כיעיל בזיהוי כלי נשק מפלסטיק".

על פי חזונם של ראשי החברה, הטכנולוגיה החדשה לא תתווסף למכשירים הקיימים כיום לזיהוי מתכות – כי אם תחליף את אותם מכשירים, ותשתלט כליל על שוק האבטחה ברחבי העולם. יכולתו של הפיתוח החדש לזהות צורות חשודות תאפשר לו לזהות גם צורות קלאסיות של כלי נשק (דוגמת אקדח או סכין "רגילים"), מבלי קשר לחומר ממנו הם עשויים. לאור זאת ולאור המשך עליית איומי הטרור והפשיעה בעולם, ברור כי החברה פונה לשוק לקוחות כלל עולמי: לשדות תעופה, לאצטדיונים, למרכזי תרבות וכנראה שגם לכנסת ישראל.

הטכנולוגיה החדשה כבר זמינה בשני אופני שימוש, ממש כמו מזהי המתכות המוכרים לנו כיום: האחד הוא באמצעות שער הסורק את האדם או המטען, והשני באמצעות גלאי ידני אשר יכוון אל עבר אזורים חשודים בלבד.

לאחר השלמת הגיוס הנוכחי, בחברה יתרכזו כעת בהמשך הפיתוח ושיפור המוצר לזיהוי מוצלח של כל צורה אפשרית או חשודה של כלי נשק. מנכ"ל החברה, הלורד הבריטי דאגלס מונדונאלד, אמר כי הוא "מאושר על הגיוס הנוכחי, ומזמין משתמשים נוספים להתעניין בטכנולוגיה הבריטית ולהמשיך ולהציל חיי אדם". אם אכן החברה תצליח להפוך את הטכנולוגיה למוצר מוכח ויעיל, כנראה שכך אכן יהיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן