הבהלה לזהב נמשכת: קליפורניה שומרת על מעמדה כמצמיחת המיליארדרים המובילה בעולם

אי שם באמצע המאה ה-19, לפני למעלה מ-150 שנה, נפוצו ברבים הדיווחים על מרבצי הזהב אשר התגלו בשטח מדינת קליפורניה. מאות אלפי בני אדם מרחבי ארה"ב וממדינות נוספות הגיעו במהרה למדינה הצעירה, הפכו כל סלע, סיננו בוץ נהרות, חפרו בורות ענק ולקחו חלק ב"בהלה הגדולה לזהב", אשר נתנה למדינה את הכינוי "המדינה המוזהבת". על פי ההערכות כיום, אותם מחפשים מצאו זהב בשווי שווה ערך למילארדי דולרים כיום, ורבים מאותם מאות אלפים אשר הגיעו לקליפורניה באותה תקופה העשירו את הונם בסכומים נאים.

גם כיום, למעלה מ-150 שנים אחרי "בהלת הזהב" המפורסמת, קליפורניה עדיין שומרת על מעמדה כעיר המובילה בארה"ב למתעשרים חדשים, כך עולה מניתוח הנתונים אשר עולים מדירוג מגזין פורבס אודות האנשים העשירים ביותר בעולם. על פי הדירוג היוקרתי אשר פורסם השבוע, במהלך השנה החולפת לא פחות מ-23 מתושבי קליפורניה הצטרפו למועדון המיליארדרים העולמי (אנשים אשר הונם מוערך בלמעלה ממיליארד דולר), וכעת חיים במדינה המוזהבת 131 מיליארדרים – כמעט רבע מכלל המיליארדרים אשר חיים בארה"ב כולה.

שם נמצא הכסף. לוס אנג'לס | צילום: thinkstockphotos

למעשה, אם קליפורניה הייתה נבחנת כמדינה עצמאית, היא הייתה מדורגת במקום השלישי ברשימת המדינות בהן חי מספר המיליארדרים הגבוה ביותר – כשרק ארה"ב וסין עוקפות אותה. אותם 131 המיליארדרים אשר חיים בשטח קליפורניה מציבים אותה הרבה מעבר לאימפריות כלכליות דוגמת בריטניה, גרמניה, ואפילו רוסיה.

גם שווים הכולל של המיליארדרים השונים אשר חיים במדינה מעיד על חוזקה הכלכלי, כשאותם 131 מיליארדרים שווים יחדיו לא פחות מ-560.1 מיליארד דולר. הנתון הזה לבדו גבוה מהתמ"ג ב-49 מדינות ברחבי העולם לרבות ארגנטינה, פולין, וגם ישראל (ב-2012 עמד התמ"ג בישראל על 241 מיליארד דולר).

מחצית מהמיליארדרים החיים בקליפורניה מתגוררים באזור המפרץ או בעמק הסיליקון. בעיר סן פרנסיסקו מתגוררים 26 מיליארדרים, ו-22 חיים בלוס אנג'לס. מתוך הערים השונות בארה"ב, רק בניו יורק חיים יותר מיליארדרים מאשר בשתי ערים אלו.

באופן לא מאוד מפתיע, למעלה משליש מאותם מיליארדרים בקליפורניה עשו את הונם בעולם הטכנולוגי המתפתח, אשר קליפורניה (ועמק הסיליקון בפרט) נחשבת לבירתו בארה"ב. יתר המיליארדרים בשטח המדינה עשו את הונם בעולם הפיננסים וההשקעות, בעסקי נדל"ן, וכמובן שגם בעסקי הבידור, אשר מתרכזים בלוס אנג'לס.

אז מי הם השמות מאחורי הנתונים הסטטיסטיים? לארי אליסון הוא האדם העשיר ביותר אשר חי במדינה. אליסון, מקים לברת אורקל (והיהודי העשיר ביותר בעולם), מדורג במקום ה-5 ברשימת עשירי העולם בזכות הון בשווי 54.3 מיליארד דולר אשר בבעלותו. יהודי נוסף אשר חי במדינה הוא מייסד רשת פייסבוק מארק צוקרברג, אשר שווה 33.4 מיליארד דולר. גם מייסדי חברת גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', מתגוררים בקליפורניה, ולרשימה ניתן להוסיף גם את המיליארדר הישראלי חיים סבן, אשר מתגורר בבוורלי הילס ומחזיק בהון בשווי 3.5 מיליארד דולר.

שמרה על מעמדה | צילום: thinkstockphotos

אך קליפורניה היא לא רק ביתם של העשירים, כאמור, אלא גם מאירה פנים במיוחד למתעשרים חדשים – רבים מהם צעירים במיוחד. מבין 23 תושבי המדינה אשר הצטרפו לדירוג היוקרתי במהלך השנה, 9 עדיין לא חגגו את יום הולדתם ה-40. הסיבה לכך נעוצה בהיותה של קליפורניה "בירת הטכנולוגיה האמריקאית", אשר מושכת לשטחה רבים מהיזמים המובילים בתחום הטכנולוגי ברחבי ארה"ב והעולם כולו. כך, ניתן למצוא ברשימת המתעשרים החדשים אשר הגיעו מקליפורניה השנה את מייסדי אתר "Airbnb", את מקימי פלטפורמת ישותף הנסיעות "אובר", ועוד שורה של יזמים טכנולוגיים מסקרנים ומצליחים במיוחד.

"הבהלה לזהב" אמנם הסתיימה כבר לפני כמעט 200 שנים, אך נראה כי קליפורניה בהחלט הצליחה לשמר את מעמדה אמקור עושר עולמי מוביל – וכמקפצה מצוינת בדרך להצלחה כלכלית אדירה. אמנם את המתכת הזהובה החליפו ברבות השנים הטכנולוגיה המתקדמת ועולמות המחשבים והאינטרנט, אך נראה כי "מחפשי הזהב" עדיין פועלים ברחבי המדינה. ועל פי הדירוג הנוכחי, אפשר להגיד שהם עושים זאת בהצלחה מרובה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן