הבורסה ננעלה בעליות קלות; סרגון טיפסה ב-6.6%

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל אחר הצהריים ביציבות עם נטייה לעליות קלות, על רקע פתיחת שבוע המסחר ברחבי העולם, המשך עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2013 והמירוץ לתפקיד נגיד בנק ישראל. ביום חמישי תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש יולי.

מדד ת"א 25 עלה ב-0.3%, ת"א 100 טיפס ב-0.1%, ומדד הבנקים רשם עלייה של 0.4%. מדד התקשורת קפץ ב-1.7%, מדד הנדל"ן השיל 0.3% ומדד הנפט והגז רשם גם הוא ירידה – של 0.6%. בגיזרת המניות העולות ניתן לציין את כלכלית ירושלים שהוסיפה 4.4% לערכה ואת בזק שהתחזקת ב-1.9%. בגזרת היורדות: רמי לוי איבדה 2% ושיכון ובינוי 1.5%.

צילום: רויטרס

"החששות מהאטה נוספת, ששררו בחודש הקודם, התמתנו לאחר אומדן שלישי לנתוני הרבעון הראשון, לפיהם עודכן קצב הצמיחה כלפי מעלה ל-2.9%" – כך לדברי בנק ישראל, אשר פרסם היום דיווח אודות הדיונים המוניטריים בבנק לשם קבלת החלטת הריבית לחודש אוגוסט. לטענת הבנק, הגירעון הנמוך מהצפוי בחצי השנה הראשונה של 2013 מבטא בעיקר רמת הוצאות נמוכה מהתוואי. "בהכנסות ממיסים נרשמה התאוששות בחודשים האחרונים והן היו גבוהות משמעותית מהתוואי העונתי", גורס הבנק, "אם כי חלק מהגידול שיקף הכנסות חד פעמיות והקדמת קניות טרם העלאת שיעור המע"מ ביוני. השינויים שהוכנסו לתקציב על ידי ועדת הכספים של הכנסת אינם צפויים להשפיע על הגירעון בשנת 2014, אך בשל הזמניות של חלק מהם, תידרש התאמה בהיקף גדול יותר ב-2015".

"נתוני התמ"ג המאכזבים שפורסמו ביפן תמכו בהתחזקות הדולר אל מול הין והמטבעות המרכזיים", מסביר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות. "על רקע ההערכה כי יפן תתקשה לפעול כבר בטווח הקצר לאיזון תקציבי, בין היתר באמצעות הטלת מיסי רכישה, שבה ועלתה סוגיית האיזון התקציבי בקרב מדינות המערב". 

"בזירה המקומית אי הוודאות באשר למועמד הנבחר לשמש כנגיד תורמת לכך שבשווקים מזהים הססנות מצד קובעי המדיניות, ובראשם הנהגת בנק ישראל", מוסיף פריימן. "התחזקות השקל פוגעת בייצוא הישראלי ובהיעדר סיוע ממלכתי יתקשו תעשיות הייצוא להתמודד עם התחזקות השקל לאורך זמן. מוטב כי קובעי המדיניות ובראשם משרד האוצר ובנק ישראל יקדימו לפעול במטרה לסייע לייצוא הישראלי שאם לא כן המשק הישראלי יאבד את המנוף המרכזי לצמיחתו", סיכם פריימן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן