הבחירות ביוון: מדוע התוצאות אמורות לשמח את המשקיעים?

מפלגת הדמוקרטיה החדשה, התומכת בתנאי החילוץ הכלל-אירופיים, ניצחה בבחירות לפרלמנט והקלה על הפחדים לגבי עתיד המטבע האחיד של אירופה. חששות מנהיגי העולם מהובלתה של מפלגת השמאל סיריזה, שלכאורה איימה לקרוע את הסכמי החילוץ שנחתמו, נתבדו. מנהיג המפלגה אנטוניס סאמאראס אמר שיפעל להקמת ממשלת אחדות. "העם היווני הצביע היום עבור הישארותה של יוון בנתיב האירופי ובגוש היורו", צוטטו אותו העיתונים. 

ספירת הקולות כרגע מראה כי שתי המפלגות הגדולות המסורתיות של יוון, המוקרטית החדשה ו"פאסוק" הסוציאליסטית, מקבלות מספיק מושבים בכדי להקים ממשלה קואליציונית ביחד: 129 המושבים (29.7%) של הדמוקטית החדשה בצירוף 33 המושבים (12.6%) של הסוציאליסטים – כלומר, 162 מושבים, 11 יותר מ-151 הנדרשים (למפלגת סיריזה 71 מושבים, 26.9% מהקולות).

אז שימו לב, משקיעים: תרחישי יום- הדין הפרועים שנפוצו לכל עבר בפניכם לאורך השבועות האחרונים כנראה נמנעו. צפו לעלייה קולקטיבית בשוק המניות, החל מבורסות אסיה הנפתחות ראשונות ועבור באירופה ובארה"ב: מדד הניקיי היפני מיד זינק בלמעלה מ-2%. הן מניות אירופיות והן אמריקאיות אמורות לראות הרבה קונים עכשיו. כלכלנים פחדו מנטישה יוונית של גוש היורו תקשה מידי על השווקים; אבל עכשיו הבנקים עולים – וולס פארגו, ג'יי.פי. מורגן-צ'ייס וסיטיגרופ כולם טיפסו ביותר מ-1%.

מניות צרכניות עם הזדמנויות צמיחה חזקות באירופה, דוגמת סטארבאקס ומקדונלד'ס –  גם צפויות לחוות הקלה. יתרה מזאת, כל חברה ששחררה הצהרות זהירות לגבי אירופה תוכל לראות משקיעים חדשים, במיוחד אם – כמו מקדונלד'ס – סיפורה נותר בלתי-מוכתם, למעט ע"י הכותרות האירופיות הסוערות, כמובן.

עם המשקיעים במצב של ראלי, נכסים סולידיים יותר לא יזכו לאותה פופולאריות. תשואות על איגרות אוצר אמורות לעלות. בינתיים באירופה, עלויות הלוואה אמורות לרדת – מצב מועדף ע"י מדינות דוגמת ספרד. תשואה על אג"ח ספרדית ל-10 שנים עברה את ה-7% – אותה נקודה אגדית בה פורטוגל, יוון ואירלנד כולן נזקקו לקבלת חבילת חילוץ.

במבט קדימה, המשקיעים נושאים את עיניהם אל ועידת ה- G-20 הנפתחת במקסיקו היום. דיווחים חדשותיים עודדו את השווקים ע"י פירוט תוכניות ה- G-20 להזריק נזילות במקרה חירום; אז, ביום שלישי, הבנק המרכזי של ארה"ב החליט כי אמריקה צריכה דחיפה נוספת. תחילתה המבטיחה של השנה דעכה עד בוא האביב, כשרק 69,000 משרות חדשות נוספו בארה"ב ותחזיות התוצר המקומי עומדות על כ-2% בלבד לרבעון השני של השנה. האינפלציה נותרת נמוכה, ומעניקה הזדמנות לסיבוב נוסף של רכישת שטרות ערך, או מהלך שבו הבנק המרכזי מוכר חוב לטווח קצר ואז קונה חוב לטווח ארוך.

הבחירות האלו כמובן אינן מלמדות כי הדרמה ביוון הגיעה אל קיצה: עדיין יש עליה להקים ממשלת אחדות, יש לה חובות להסדיר, ואזרחים לרצות – משימה קשה למדינה בה המערכת הפיננסית מתקיימת בעיקר על חבילות חילוץ. זאת ועוד, כלכלנים חוששים שצעדי הצנע של יוון, הנכפים עליה בידי אותם כוחות המחלצים אותה, תכשיל כל התרחבות כלכלית. רצונה של המפלגה הדמוקרטית החדשה לדון מחדש בהסכמים עם הלווים ליוון היא מוצדקת באור זה.

"אנחנו לא מאמינים שזה 'רגע ליהמן' נוסף אליו צועד משבר החוב האירופי", מסבירים היום מנהלי השקעות; "אנחנו מאמינים כי רוב הסיכויים הם לעוד מאותו הדבר: פוליטיקאים ממשיכים לדדות לאורך תהליך ההגדרה של משמעות מדינת- היבשת המאוחדת". המשקיע הזהיר ימשיך להביט לכיוון כדי לראות מה השלב הבא בתהליך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן