הבירה מאחור: ירושלים רק במקום ה-12 בדירוג הערים הטובות בישראל

עיר הבירה של ישראל מגיעה רק למקום ה-12 בדירוג הערים הטובות ביותר. יחד איתה מודיעין, רחובות, נתניה ואשדוד משקיפות מקרוב על העשירייה הראשונה. דירוג פורבס – מקומות 11-15: 

מודיעין הצעירה, שנהנית ממוניטין איכותי, הגיעה למקום ה־11 המכובד והיא העיר הראשונה בדירוג שמתרחקת במעט ממרכז גוש דן. את כניסתה לעשירייה המובילה איבדה מודיעין לאחר קרב צמוד שהסתיים בנקודת יתרון אחת בלבד לטובת בת ים. 

מודיעין השיגה דירוגים גבוהים ויפים ברוב הקטגוריות, אולם "נפלה״ בשתי קטגוריות חשובות – מדד המרכזיות, נקודה מהותית שתושבי המקום ודאי מהרהרים בה לעומק בזמן שהם עומדים בפקקים בדרכם ובשובם אל העבודה ובחזרה. במדד הירוק מגיעה מודיעין למקום העשירי המאכזב עם ציון נמוך מאוד מהממוצע. מעיר חדשה ומתוכננת היה מצופה להיות ירוקה בהרבה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ירושלים מגיעה למקום ה־12, וכעיר הבירה הגדולה זה די מאכזב. במבחן הירוק היא מדורגת חמישית עם ציון גבוה מהממוצע, שמתייחס גם לרכבת הקלה החדשה שלה. הדירוג שלה גבוה גם במדד הביטחון האישי. הציונים הנמוכים בשאר הקטגוריות מושכים אותה למטה, בייחוד בתחום החינוך. המצב המדיני והביטחוני התקוע, המגזר החרדי המתרחב שגוזר על העיר אחוז גבוה של אוכלוסייה ענייה ולא משכילה, לא חוזים לירושלים אופק מזהיר.

נתניה | צילום: רויטרס

רחובות, הנציגה הדרומית ביותר בגוש המרכז, שהגיעה למקום ה־13 בדירוג, אינה מתבלטת במיוחד באף מדד, אולם ציוניה בכלל המדדים היו מעל הממוצע, וזה הספיק לה כדי להיכנס לראש העשירייה השנייה בדירוג. במדד הירוק היא ניצבת בתחתית הרשימה, במקום ה־13 מתוך 14. מבחן המרכזיות שלה מעניק לה ציון מצוין של 80, הזהה לציון של הרצליה ורעננה, שמובילות בעשירייה הראשונה. 

נתניה, מקום 14, העיר הצפונית ביותר עד כה (אחריה חיפה שהגיעה למקום ה־21 בלבד), משיגה ציונים טובים באמצע ברוב המדדים, כולל במדד הירוק, שמציב אותה במקום השמיני עם ציון מעט נמוך מהממוצע. רק במדד הביטחון האישי היא נמצאת כמעט בתחתית, במקום ה־23 מתוך 26, מה שמחזק את המוניטין המפוקפק של העיר בתחום הזה. יחד עם זאת מדובר בעיר שנמצאת בתנופת פיתוח כבר כמה עשורים. כיום היא מתרכזת בהרחבת השירותים לתושבים במרכז העיר, עם בנייה וחידוש של כיכרות, בית משפט, ספרייה עירונית ובניין עירייה חדש. הדבר מתאפשר בין השאר הודות להסטת הקרן של צה״ל, שהעיבה גם על הפיתוח של תל אביב, וכעת תתאפשר בנייה גבוהה נוספת לאורך חופי נתניה. העיר גם התחדשה ממש באחרונה במונומנט מרשים, האצטדיון העירוני החדש, שעדיין מצוי בחבלי לידה מבחינת התנהלות.

אשדוד, במקום ה־15, היא הנציגה הדרומית היחידה שהשיגה מקום נאה בדירוג. חברותיה למחוז, אשקלון ובאר שבע, הגיעו למקומות 22 ו־25 בלבד בהתאמה מתוך 26 הערים שנבדקו. הקטגוריות החזקות שלה הן הביטחון האישי (מקום 6 עם ציון גבוה מהממוצע), והמדד הירוק, בו היא מגיעה למקום 9 מתוך 14, בין השאר בעקבות קידום יעילות אנרגטית בעיר. בימים אלה שוקדת אשדוד על פיתוח רובע חדש, שיכלול קמפוס אוניברסיטאי, בית חולים עירוני, מבני ציבור, שכונת מגורים, פארקים ושטחים פתוחים. אם וכאשר התוכנית תמומש במלואה, היא עשויה להקפיץ את אשדוד בדירוג המרכזיות, כיוון שאז תוכל העיר לספק בעצמה שירותים חשובים לתושביה הרבים (העיר החמישית בגודלה בארץ עם למעלה מ־200 אלף תושבים), ובראשם בית חולים עירוני שמאוד חסר כרגע בעיר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן