הבלוף של חברות הביטוח: לאן באמת הולכים הכספים שנגבים מאיתנו על דמי הניהול?

מזה מספר שנים שהגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה "מורחים" את הציבור, ומסבירים לו, בארשת פנים צדקנית, שדמי הניהול הגבוהים שהן גובות, קשורים לעמלות שעליהן לשלם לסוכנים. יתרה מזו, במסגרת אותה שטיפת מוח ציבורית, רומזים גופים אלה שבשל העלות הגבוהה של עמלות הסוכנים, הם "נאלצים" לגבות דמי ניהול גבוהים ושערורייתיים.

חברות הביטוח טרחו לשכור פרשנים מלומדים, שלא נתנו לעובדות האמיתיות להרוס להם את הסיפור. לכל אותם גופים אינטרסנטים (כולל המוסדיים) התאים מאוד להפנות את האצבע המאשימה כלפי סוכני הביטוח העצמאיים. חלומם הרטוב של גופים אלה הוא מעבר לביטוח ישיר, ללא כל מעורבות של הסוכנים העצמאיים. כך, לדעתם, הם יצליחו להפוך את המבוטח ל'שבוי" בידיהם, ללא כל הגנה של סוכן שידאג לאינטרסים של הלקוח שלו.

בכל הפרסומים במדיה, מציגות חברות הביטוח את הסוכנים כמיותרים. סכומי עתק הושקעו, ועדיין מושקעים, על מנת לחבוט בסוכנים העצמאיים. חברות הביטוח קפצו כמוצאות שלל רב על עידן המחאה החברתית ותוך סילוף עובדות וכיפופן על פי צרכיהן – הן מציגות את סוכן הביטוח כנהנתן תאב בצע.

להלן עובדות ומספרים שחברות הביטוח מאוד לא רוצות שייחשפו לציבור:

א. ניקח למשל עמית במסגרת קרן פנסיה שחוסך בקרן במשך 40 שנה ושכרו משקף את השכר הממוצע במשק: בדמי ניהול מלאים, קרן הפנסיה גובה 16.73% מסך הכספים הנצברים לחוסך. מתוך זה עמלת הסוכן היא רק 1.97%. קרן הפנסיה מרוויחה כ-15% מכל חוסך.

ב. בדמי ניהול ממוצעים, קרן הפנסיה גובה 9.67% מסך הכספים הנצברים לחוסך. מתוך זה עמלת הסוכן היא רק 1%. קרן הפנסיה מרוויחה כ-9% מכל חוסך.

ג. בדמי ניהול מינימליים קרן הפנסיה גובה 7.79% מסך הכספים הנצברים לחוסך, ועמלת הסוכן היא 0%! קרן הפנסיה צוחקת כל הדרך לבנק עם 8% מכספי החוסכים.

המסקנה: אין ספק שעמלות בגובה של 0% – 2%, אין בהן כדי להשפיע על גובה דמי הניהול, לנוכח סכומי העתק שגובות חברות הביטוח.

כדי לקדם את מטרותיהן, לא בוחלות חברות הביטוח בהפעלת קשרים והשפעה על המפקח על הביטוח. השפעה זו גרמה למעשה, לכך שהמפקח על הביטוח הפך להיות עושה דברן של חברות הביטוח – על חשבון האינטרס הציבורי. פועל יוצא של פעילות זו הוא הוצאת חוזרים ותקנות ע"י המפקח על הביטוח, שפוגעים קשות בסוכני הביטוח, עד כדי התערבותו בצדדים מסחריים שבין חברות הביטוח וקרנות הפנסיה לסוכנים. בכלל, בשנתיים האחרונות גייס משרד האוצר עשרות פקחים שכל תפקידם לפקוד ולבקר את משרדי הסוכנים. ומה לגבי ביקורת של החברות? את זה הס מלהזכיר.

זאת ועוד, תקצר היריעה מלהזכיר שמות של בכירים לשעבר בשירות הציבורי, שמיד לאחר סיום עבודתם "מצאו את מקומם" במשרות קורצות ומפנקות, של ארגונים וגופים פיננסים שעליהם הם פיקחו. פרופ' עודד שריג, שכיהן עד לאחרונה כממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, התמנה לתפקיד בכיר בחברת ביטוח גדולה. האם מישהו מעלה על דעתו אפשרות שמבקר המדינה ינהל, מיד לאחר פרישתו, גוף גדול שהוא היה אמון ואחראי על הביקורת שלו?

כל עוד לא תקום זעקה ציבורית בשל גזל כספי מבוטחים ע"י חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, לא יהיה מי שיעשה את זה. זה הבלוף הגדול, שמרבית החוסכים במדינה לא מודעים אליו. שלא יעבדו עליכם.

שלמה אייזיק הוא מנכ"ל רשת סוכני הביטוח "יונט", סגן נשיא לה"ב ומבעלי קבוצת הכדורסל הפועל חולון.

צילום: שני צדיקריו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן