הבנקים משכו את הבורסה לירידות; סקיילקס צנחה ב-18.5%

יום המסחר האחרון של השבועננעל היום בירידות על רקע פרסום הדוחות השנתיים של כמה מהחברות המובילות במשק. מניות הבנקים עמדו במוקד, לאחר דוחותיהם של בנק הפועלים ובנק לאומי. בנוסף, הגיבו המשקיעים להתפתחויות במגעים לחילוץ קפריסין ולהודעת הבנק הפדרלי על המשך רכישת האג"ח. 

מדד ת"א 25 רשם ירידה של 0.8%, ת"א 100 נחלש ב-0.8%, מניות הבנקים איבדו 1% מערכן, מדד הנדל"ן נחלש ב-0.7%, מדד התקשורת השיל 0.3% ומדד הנפט והגז ירד ב-0.2%. מניית רמי לוי התחזקה היום ב-1.9%, נטקס התחזקה ב-6.7%.

פרסומים אחרונים מאירופה דיווחו על שיחות גלויות בין מנהיגי האיחוד על אפשרות של פרישת קפריסין מגוש היורו. היום הציג הבנק האירופי המרכזי אולטימטום לממשלת קפריסין לפיו, אם עד יום שני לא תצליח לגייס 5.8 מיליארד יורו היא עלולה לאבד את החילוץ לכלכלתה הקורסת. מדובר בסכום אותו צריכה קפריסין להשיג כתנאי לחבילת הסיוע של האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית בסך של 10 מיליארד יורו. 

בתוך כך, הודיעה היום ממשלת קפריסין כי לא תחדש את המשא ומתן עם אירופה על הטלת מסים על פקדונות הבנקים. "עד עתה לא דיברנו על תספורות ואנחנו לא מתכווונים להתחיל לדון בכך כעת", כך הצהיר דובר הממשלה יאניס אומירו. קפריסין ממשיכה את המגעים עם רוסיה לגיוס ההלוואה הנחוצה לה. 


ראשי הבנקים | צילומים: רון קדמי ויח"צ 

עונות הדוחות בשיאה

הרווח הנקי של בנק לאומי צנח ב-50% ב-2012 בשל תביעה המתקיימת נגד לקוחות הבנק בארה"ב, אך גם כך הסתכם הרווח בקצת פחות ממיליארד שקל – 931 מיליון שקל, כך עולה מן הדוחות שפרסם היום הבנק לסיכום השנה. התשואה על ההון של הבנק צנחה מ-8.3% ב-2011 ל-3.8% ב-2012. מניית החברה השילה היום 3.2% מערכה.

זמן קצר לפני הלאומי פרסם בנק הפועלים את דוחותיו רבעון הרביעי של שנת 2012 ובכך דוחות המסכמים את השנה החולפת. הרווח הנקי של הבנק ירד ב-7.4% ונעמד על 2.5 מיליארד שקל בהשוואה ל-2.7 מיליארד בשנת 2011. התשואה על ההון נעמדה בשנה החולפת על 10.1%. מניית הבנק נחלשה היום ב-0.8%.

גם החברה לישראל פרסמה הבוקר את דוחותיה השנתיים ל-2012 בהן דיווחה על הפסד נקי של 146 מיליון דולר, זאת בהשוואה לרווח נקי של 155 מיליון דולר שרשמה 2011. במבט רבעוני רשמה החברה הפסד של 306 מיליון דולר על שלושת החודשים האחרונים לעומת הפסד של 55 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. רעידות האדמה שעברה בטר פלייס ב-2012 נותנות את אותותיהן והחברה רשמה הפסד של 384 מיליון דולר ב-2012 לעומת הפסד של 164 מיליון דולר ב-2011. מניית החברה רשמה היום ירידה של 1.4%.

כמו כן, חברת סקיילקס של אילן בן דב פרסמה אתמול הערת עסק חי והודיעה כי היא הגיעה לחדלות פירעון. בהודעת החברה נכתב: "קיימים ספקות משמעותיים בנוגע להמשך פעילותה של החברה כעסק חי, יכולתה לפרוע את התחייבויותיה בשנתיים הקרובות במועדן ובמלואן בעתיד הנראה לעין". עוד נכתב בהודעה כי הסיבה לחדלות הפירעון היא אי יכולת להשלים עסקה עם צד שלישי שהייתה אמורה לשפר את תזרים המזומנים לחברה. העסקה נעצרה משום שהייתה תלויה בהסדר החוב בחברת הבת סאני שלא ייצא לפועל. מניית החברה צנחה אחה"צ ב-18.5%.  

אילן בן דב | צילום: יוסי זלינגר

ברננקי ואובמה

אתמול הסתיימה ועידת השוק החודשי של הבנק הפדרלי. את הועידה סגר נאומו של נגיד הבנק ברננקי שפרסם תחזית כלכלית מעודכנת למשק האמריקאי. לדברי ברננקי, הכלכלה בארה"ב צפויה לשוב לצמוח בקצב מתון". ברננקי הוסיף כי בחודשים האחרונים חל שיפור בשוק העבודה, אולם שיעורי האבטלה במשק עדיין גבוהים.

ברננקי הודיע כי הבנק החליט על המשך הפעלת ההרחבה הכמותית, במסגרתה תמשך רכישת האג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר בחודש "עד שיחול שיפור משמעותי בשוק העבודה והמחירים בשוק יתייצבו".

נשיא ארה"ב ברק אובמה המשיך היום את ביקורו בן ה-3 ימים בישראל. במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע אובמה תמיכה במדיניות הבטחונית של ישראל והתחייב כי הסיוע הכלכלי לתקציב הבטחון של המדינה לא ייפגע. לדברי אובמה,  "המחויבות היא מוחלטת ואינה פתוחה למו"מ. כיום שיתוף הפעולה הדוק יותר. אנו מספקים יותר טכנולוגיה, כולל כמובן כיפת ברזל שהצילה חיי ישראלים רבים. זו איננה רק דעתי ואני חושב שאתה (נתניהו) שותף לה – הסיוע לישראל הוא חסר תקדים".

נושא הסיוע האמריקאי לתוכניות ההגנה הישראליות אמר אובמה: "הסכמנו על הרחבת והארכת הסיוע המימון הבטוני לישראל, ועל כך שלא תהיה הפרעה להמשך מימון כיפת ברזל. זו רק תזכורת לכך שנמשיך לשמר את היתרון האיכותי של ישראל כדי שתוכל להגן על עצמה בפני כל אויב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן