הבנק הפדרלי השאיר הריבית על כנה; ההרחבה הכמותית תימשך

הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב הותיר היום את הריבית במשק האמריקאי על כנה, כלומר בשיעור אפסי. הבנק הוריד במעט את התחזית הכלכלית שלו, אבל לא נתן בעצם שום רמז לגבי צמצום קרוב בתכניות רכישת הנכסים בסך 85 מיליארד דולר בחודש. הוועדה המוניטרית מסרה בתום ישיבתה כי הכלכלה בארה"ב התרחבה בחצי השנה הראשונה בקצב "צנוע", לעומת "קצב מתון" עליו הכריזה ביוני.

הבנק ציין גם כי העלייה בשיעורי המשכנתאות מדאיגה אותו, וכי האינפלציה שהיתה נמוכה באופן עקבי היוותה סיכון. התנגדות אחת לדברים נרשמה על ידי יו"ר הבנק של קנזס סיטי, ג'ורג' אסתר.

בהודעתו מסר הבנק כי "מגזר הדיור התחזק, אבל שיעורי המשכנתא עלו במקצת". הוא הוסיף כי אינפלציה שנמצאת בהתמדה מתחת ל-2% "עלולה להוות סיכון לביצועים כלכליים", אף שהוא צופה כי האינפלציה תנוע חזרה לכיוון ה-2% במהלך 18 החודשים הקרובים.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי | צילום: רויטרס

יו"ר הבנק, בן ברננקי, אמר בסוף חודש מאי כי הבנק המרכזי מתכוון להתחיל להאט את קצב הרכישה "מאוחר יותר השנה" אם המצב במשק ימשיך להשתפר. לדבריו, הרכישות יכולות להסתיים באמצע 2014, אם שיעור האבטלה ישאר קרוב ל-7%.

הערה זו עוררה סערה בשווקים פיננסיים, כבסופו של הדבר התשואות על האג"ח עלו בכ-100 נקודות. בכירי הבנק מיהרו אז לנסות ולהרגיע את המשקיעים, וברננקי הדגיש כי לא קבע מועד מראש לתחילת הנסיגה מהתכנית וכי כל החלטה תלויה בנתונים שיצוצו.

על פי סקר של בלו צ'יפ, 66% מהכלכלנים סבורים כי הבנק יודיע על צמצום התכנית לאחר ישיבתו הבאה ב-18-17 בספטמבר. 25% סבורים כי המהלך עתיד לקרות באוקטובר והשאר כי יקרה באיזור חודש דצמבר. הפרוטוקולים מדיוני הועדה יפורסמו ב-21 באוגוסט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן