הבנק הפדרלי מזרים 46 מיליארד דולר מרווחיו לממשל האמריקאי

הפדרל רזרב – הבנק המרכזי האמריקאי – הרוויח במחצית הראשונה של 2012 47.5 מיליארד דולר – כך עולה מהדוחות הכספיים שפרסם הבנק. 

היסטורית, הפדרל ריזרב מדווחיו על רווחיו על בסיס שנתי, אך בהתחשב במאמצי ההמרצה חסרי התקדים שננקטו בתגובה למשבר הכלכלי של 2008, הבנק המרכזי מציע כעת יותר עדכונים שוטפים אודות מצבו. בדוחות הרבעוניים למחצית הראשונה של 2012, שפורסמו אתמול, הבנק הודיע שרשם רווח נטו של 47.5 מיליארד דולר בתקופה שבין ינואר ליוני, כש-46.4 מיליארד מתוכם חוזרים כעת למשלם המסים. במהלך 2011 כולה, השיב הבנק הפדרלי 76.9 מיליארד דולר לאוצר האמריקאי.

הרכיב הגדול ביותר, בהפרש משמעותי, ברווחי הבנק הפדרלי הוא תיק בטוחות האוצר שנצבר לאורך 2 סיבובים של הקלה כמותית, שהשני מבינהם הסתיים ביוני 2011. הכנסת הנטו של הריבית מבטוחות האוצר הגיעה ל-23.4 מיליארד דולר ב-6 החודשים הראשונים של השנה, עלייה של 16.4% מהשנה שעברה.

העלייה בהכנסות מבטוחות האוצר נרשמת למרות נסיגה בשיעור הריבית הממוצע שקיבל הבנק מן המדינה. בחצי הראשון של השנה, עמד שיעור זה על 2.65%, ירידה מ-2.9%, המשקפת את הירידה התלולה בתשואות לאורך שנת ההשקעות, בהתחשב בכך שהבנק גם הוביל מאמץ מתמשך במהלכו מכר אחזקות קצרות טווח וקנה כמות זהה של בטוחות ארוכות טווח, כדי לשמור על שיעורי ריבית לטווח ארוך נמוכים.

השקעת הבנק הוכחה כמשתלמת, אך זכתה גם לביקורת. רבים חוששים כי מאמצי ההמרצה המופרזים רק יביאו למשבר אינפלציוני בהמשך הדרך, מבלי לעשות שום דבר שלמעשה יוציא את הכלכלה האמריקאית מהבוץ שהיא תקועה בו, הכולל צמיחה פושרת ואבטלה של מעל 8%.

אחד הטיעונים, ולפיו שמירת שיעור הריבית ארוכת הטווח נמוך יעמיד את שוק הדיור חזרה על רגליו – תוקפו מוטל בספק. שוק הדיור האמריקאי בהחלט זקוק לתיקון, נתוני הענקת המשכנתאות וביצועיהן החלשים יחסית של החברות הפונות לרוכשי היי-אנד מצביעים על כך שהיתרון מרוכז מסוג ההתאוששות המקיפה שתוכל להדהיר את הכלכלה האמריקאית ולהקפיץ את שוק העבודה.

תפישה נוספת של פעילות הבנק המרכזי היא ששיעורי ריבית נמוכים במיוחד הם מתנה למגזר הבנקאי, אך בעוד ישנם יתרונות מוכחים לבנקים – התקרה בפועל על שולי הנטו של הריבית שנוצרה ע"י מדיניות הבנק יכולה גם להוות מכשול ולעורר הצטמצמות. הבנקים הגדולים מציגים שיפורים ניכרים במכירת המשכנתאות שלהם ברבעון השני של השנה, ואלה עשויים להתברר כחולפים במהירות או כמשמעותיים פחות מן המקוּוה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן