הגודל כן קובע: הבנקים הסינים השתלטו על פסגת דירוג החברות הגדולות ביותר בעולם

איך שלא תסובבו את זה, בכל הקשור לעולם העסקי – הגודל קובע. ועוד איך. לכן, כבכל שנה זו השנה ה-13 ברציפות, גם השנה אספו תחקירני מגזין פורבס בארה"ב מידע על החברות הציבוריות ברחבי העולם, בכדי לייצר את הדירוג השנתי והמפורסם אשר מציג את 2,000 החברות הגדולות, העשירות והחזקות ביותר עולם כולו. מעבר לפיקנטריה הקבועה באשר לזהותן של חברות הענק אשר מובילות את הדירוג ושל שווין האסטרונומי, ניתוח הנתונים מלמד לא מעט על תמונת המצב העולמית המשתנה ועל השינויים ביחסי הכוחות בין המדינות השונות.

בכדי להעריך את "גודלן" של החרות השונות חישב צוות התחקירנים שורה של מדדים ואינדיקטורים, בהם הכנסות החברה השנתיות והרווח המצטבר, שווי הנכסים אשר מוחזקים בבעלותה, וכמובן הערכת השווי לה היא זוכה בבורסה בה היא נסחרת. הנתונים השונים נאספים יחדיו ומעובדים במשוואה מיוחדת אשר איפשרה לנו לדרג, כאמור, את החברות הגדולות והחזקות ביותר בכדור הארץ כיום.

הסינים משתלטים על פסגת הדירוג

עוד לפני שנגיע לזהותן של החברות בצמרת הדירוג, מעניין כאמור לבחון את תמונת המצב אשר עולה מניתוח הדירוג כולו ורשימת המשתתפות בו. כך, למשל, עולה כי שוויין הכולל של החברות הגדולות בעולם עמד השנה על לא פחות מ-39 טריליון דולר (19.5 מיליארד דולר בממוצע). במהלך השנה החולפת רשמו חברות אלו רווח מצטבר בשווי 3 טריליון דולר (1.5 מיליארד דולר בממוצע לחברה) והחזיקו בנכסים בשווי מצטבר של 48 טריליון דולר. הודות למגמה החיובית אשר שלטה בשווקי העולם במהלך השנה החולפת, שווין המצטבר של חברות הענק האלו צמח במהלך השנה ב-9% ביחס לשנה שעברה.

מי הכי גדולה? | צילום: thinkstockphotos

אחד הנתונים המסקרנים ביותר נוגע לזהות המדינות מהן הגיעו הנציגות הרבות ביותר לדירוג המדובר. השנה, בפעם הראשונה אי פעם, השתלטו חברות סיניות באופן מוחלט על פסגת הדירוג – כשכל ארבעת המקומות הראשונים מאוישים על ידי נציגות ממעצמת הענק אשר הפכה במהלך השנה לכלכלה הגדולה ביותר בעולם. מדובר בארבעת הבנקים הגדולים ביותר במדינה – אשר מנהלים נכסים בסכומי עתק ומוערכים בשווי מדהים של מאות מיליארדי דולרים. כך, את המקום הראשון תפס בנק ICBC, אשר שוויו מוערך על ידי המגזין ב-278.3 מיליארד דולר, והוא מנהל נכסים בשווי 3.3 טריליון דולר. במקום השני נמצא "בנק הבנייה" הסיני עם ניהול נכסים בהיקף 2.69 טריליון דולר והערכת שווי של 212 מיליארד. במקום השלישי נמצא הבנק הסיני לחקלאות, וברביעי – "בנק אוף צ'יינה".

במקום החמישי נמצאת החברה הגדולה ביותר בארה"ב – "ברייקשייר האת'ווי" של המיליארדר וורן באפט. החברה מנהלת נכסים בהיקפים קטנים בהרבה מהבנקים הסינים (בשווי 534.6 מיליארד דולר "בלבד"), אך שוויה מוערך בלא פחות מ-354.8 מיליארד דולר – גבוה משל הבנקים הסינים. במקומות השישי והשביעי נמצאות (בהתאמה) חברות אמריקאיות נוספות – בדמותן של בנק ההשקעות JP מורגן וענקית התקשורת "אקסון מובייל". במקום השמיני חברת האנרגיה הסינית "פטרו-צ'יינה", בתשיעי חברת ג'נרל אלקטריק ולסיום חברת וולס פרגו. כל הנציגות ב"עשירייה הפותחת" מגיעות מסין ומארה"ב – אך כאמור, בכל הקשור לשליטה במקומות הראשונים, ידה של סין על העליונה.

אך בניגוד לשליטתה של סין בפסגת הדירוג, מניתוח הדירוג המלא עולה כי ארה"ב ממשיכה לשמור על מעמדה ככלכלה החשובה בעולם – כשהיא שולחת לא פחות מ-579 חברות לדירוג, יותר מכל מדינה אחרת. סין נמצאת הפעם רק במקום השני בפער גדול – עם 232 נציגות בלבד. במקום השלישי נמצאת נציגה נוספת ליבשת אסיה בדמותה של יפן – עם 218 נציגות. בריטניה אמנם נמצאת במקום הרביעי עם 95 חברות בדירוג, אך מצבה של יבשת אירופה בכי רע כשהיא שלחה רק 486 חברות לדירוג – הרבה פחות מיבשת אסיה (691 חברות) וצפון אמריקה (645). צרפת איבדה השנה את מקומה ב"חמישייה הפותחת" של דירוג המדינות, כשהיא מאבדת את מקומה לדרום קוריאה המתפתחת.

מנכ"ל טבע ארז ויגודמן. במקום ה-8 בדירוג חברות התרופות | צילום: סיוון פרג' 

10 חברות כחול לבן

ישראל נמצאת אמנם הרחק מאחורי המובילות העולמיות דוגמת ארה"ב, סין או יפן – אך עם 10 חברות ישראליות אשר נכנסו לדירוג היוקרתי נדמה כי אין לנו על מה להתלונן. החברה הישראלית הגדולה ביותר, על פי הדירוג, היא ענקית התרופות טבע – אשר מוערכת בשווי של 54.5 מיליארד דולר ומנהלת נכסים בשווי כולל של 46.4 מיליארד. ענקית התרופות מדורגת במקום ה-228 בדירוג העולמי – ובמקום ה-8 בדירוג חברות התרופות בעולם. חברת מיילן, אגב, אותה כזכור מנסה טבע לרכוש עבור 40 מיליארד דולר, מדורגת במקות ה-24 בדירוג חברות התרופות ומוערכת בשווי כולל של 28.6 מיליארד דולר. הנציג השני מישראל אשר התברג לחציו הראשון של הדירוג (קרי ל-1,000 החברות הגדולות בעולם) הוא בנק הפועלים – אשר דורג במקום ה-936 עם הערכת שווי של 6.6 מיליארד דולר וניהול נכסים בהיקף 104.8 מיליארד.

בנוסף, כאמור, 8 חברות נוספות מייצגות את ישראל בדירוג המדובר. אלו הן חברות צ'ק פוינט (מקום 1,347 בדירוג הכללי), קבוצת דלק (1,480 בדירוג), בנק מזרחי טפחות (1,582), בנק דיסקונט (1,680), קבוצת מגדל (1,782), החברה לישראל (1,808) והבנק הבינלאומי (1,921).

באון לא מאוד מפתיע, תחום הפעילות העיקרי אשר מופיע בדירוג הוא תחום הבנקאות והפיננסים, אשר זוכה לייצוג של יותר מחמישית מהדירוג – בדמותן של 434 חברות שונות. תחום הנפט והגז ממוקם במקום השני עם 136 חברות – 11 נציגות יותר מהשנה שעברה (נתון מפתיע במיוחד על רקע הצניחה שנרשמה השנה במחירי הנפט ברחבי העולם). תחום הבנייה הוא התחום השלישי הנפוץ ביותר עם 121 נציגות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן