הגודל כן קובע: הסיבה האמתית לקריסתו הצפויה של גוש היורו

אלן גרינספן, שהיה יו"ר בנק הפדרלי בין 1987 עד 2006, התראיין לרדיו 4 של ה-BBC בסוף השבוע ואמר שזה ברור לו שיוון נמצאת על סף עזיבת גוש היורו וזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. הטיעון שלו מוכר למדי והוא חוזר עליו החל מסוף שנות ה-90: ללא איחוד פיסקלי, לכל הפחות, גוש היורו הוא פשוט גדול מדי על מנת לעבוד כאזור מטבע בודד.

זה בערך מה שכל כלכלן אמר באותה תקופה, ומה שאף פוליטיקאי לא רצה לשמוע – הם המשיכו קדימה בכל מקרה וכך אנחנו מתמודדים כיום עם התוצאות. זה לא קשור כלל למדיניות שמישהו הכתיב, זה לא קשור לתוכניות הצנע, זה לא בגלל הלוואות יתר ולא בגלל שום עניין מוסרי אחר. הפרטים יכולים להיות מגוונים, אבל משהו כמו מה שאנחנו רואים כעת היה צפוי פשוט בגלל צירוף של יותר מדי מדינות לגוש היורו, בהינתן המבנה המוניטרי והפיסקלי הקיים.


גרינספן. רק מבטא עמדה רבת שנים לגבי גוש היורו | צילום: thinkstock

"זה רק עניין של זמן עד שכולם יכירו בכך שההפרדות הזו היא האסטרטגיה הטובה ביותר", טען גרינספן. "הבעיה היא שאין שום דרך שאני יכול לתפוס את יורו ממשיך, אלא אם כן, ועד אשר כל חברות הגוש יתאחדו מבחינה פוליטית – איחוד פיסקלי בלבד לא יעזור", אמר.

הרעיון הבסיסי של גוש היורו היה ליצור "אזור מטבע אופטימלי". לא יתכן שלכל אדם בעולם יהיה מטבע משלו, ומצד שני, גם לא יתכן מטבע אחד לכל העולם. אזורים שונים בעולם יגיבו באופן מאוד שונה לגירויים כלכליים. לכן הם צריכים להיות מסוגלים לגוון את התנאים המוניטריים שלהם: זה אומר שחייבים להיות כמה סוגי מטבעות, כדי שיוכלו להיות הבדלי ריבית במקומות שונים. "אופטימלי" מתייחס לניסיון למצוא איזון בין שני אלה, אך איזה גודל של אזור הוא הגיוני עבור מטבע אחיד?

כמו שהכלכלן זוכה פרס הנובל, רוברט מנדל ואחרים ציינו, גוש היורו כפי שהוא כיום, הוא פשוט גדול מדי. איחוד של גרמניה, בלגיה, הולנד ולוקסמבורג היה יכול להיות הגיוני. הכלכלות שלהן דומות ולעיתים נדירות נמצאות בניגוד עניינים. אבל הוספה של פורטוגל, ספרד, איטליה, יוון (יש כאלה שיציינו אפילו את צרפת) הוא מתכון לאסון.


גוש האירו. מעולם לא היה אזור מטבע אופטימלי | צילום: thinkstock

אפשרי להרחיב את הגודל האופטימלי הזה על ידי הכתבת מדיניות פיסקלית משותפת באירופה, אך זה בדיוק מה שגוש היורו חסר ומה שרבים לא מעוניינים שיהיה. ממדי השינויים הפיסקליים שזה ידרוש, לא יאפשרו לזה להתרחש מבחינה פוליטית.

אז גרינספן באמת לא אומר כאן משהו חדש ומרעיש – הוא מהדהד את מה שכלכלנים אמרו במהלך 20 השנים האחרונות. גוש היורו הכליל יותר מדי שטח מסיבות פוליטיות, אזור פיסקלי אחיד לא אפשרי בשל קשיים פוליטיים, ולכן לא מדובר כאן על אזור מטבע אופטימלי כפי שתוכנן במקור והוא צפוי להתפרק. כל מה שמיוחד במקרה היווני הוא שהוא פשוט הראשון, לא מעבר לכך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן