“הגזירות ישפיעו על תוצאות החברות בבורסה כבר ברבעונים הקרובים”

עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2013 הסתיימה באופן רשמי עם דוחותיהן של אי.די.בי פתוח ואי.די.בי אחזקות. במבט על נדמה שקשה היה לאפיין אותה לכאן או לכאן, וכי נדרשת התייחסות לסקטורים השונים על מנת להצביע על מגמה. אולם גם כאן, התייחסויות האנליסטים אינן בהכרח זהות. 

"על פי התוצאות שפורסמו ברבעון החולף לא היו דרמות מיוחדות", אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, "זאת מלבד סקטורים בודדים שהבולט ביניהם הוא חברות התקשורת, שהציגו תוצאות חלשות מאוד. למעשה זהו הרבעון הראשון שבו התחרות באה לידי ביטוי במלואה".

"מה שהשפיע יותר על השווקים הוא לא הדוחות אלא ההתפתחות בשווקים הגלובליים", מסביר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "לא נרשמו הפתעות מרעישות, והשוק היה צפוי בסך הכל. לא היו חברות שהכו את התחזיות באופן משמעותי, ולהיפך".

הצלחה לחברות המזון, פחות לחברות התקשורת

"חברות המזון רשמו רבעון חזק בגלל חג הפסח, שהביא לצמיחה של רובן", מנתחת ליאת גלזר מאקסלנס ברוקראז'. "ספקיות כמו שטראוס ואסם הראו רבעון חזק כתוצאה מהעלאת המחירים. לעומת זאת, מניות הטכנולוגיה, כמו מלאנוקס, איזיצ'יפ ונייס רשמו רבעון חלש יחסית, גם בארץ וגם בחו"ל, בשל ההשפעה של ההאטה הכלכלית וגורמי עונתיות".

"מצב המאקרו בעולם וירידה בהיקף ההשקעות הביאו לכך שהצמיחה במגזר הטכנולוגיה הייתה פושרת ומאכזבת", מסכים ליכט. "חברות הביטוח רשמו תוצאות טובות, אבל בסך הכל לא היו דרמות מיוחדות לכאן או לכאן".


צילום: IngImages ASAP

"חברות התקשורת אמנם הראו רבעונים חלשים אבל דווקא שם יש ברבעונים הקרובים סיכוי להתייצבות", מסייג גלעד אלפר, אנליסט באקסלנס ברוקראז', את דבריו של ליכט, "משום שהיכולת של חברות כמו גולן טלקום לזעזע את השוק הולכת ונחלשת, והמחירים לא יכולים לרדת יותר מאשר היום. ההתייצבות תגיע במוקדם או במאוחר".

מבט לעתיד

"ברבעון הבא אנחנו צפויים לראות ירידה בהוצאות המימון, משום שמדד המחירים לצרכן שעומד על אפס גורם לירידה בהוצאות המימון", סבור ליכט. וכיצד תשפענה הגזרות העתידיות? "הן תהפוכנה למשמעותיות רק ב-2014", קובע פגוט. "מלבד המע"מ, העלאת המסים תכנס לתוקף רק ב-2014, וכל החבילה כולה תבוא לידי ביטוי, אם בכלל, בשנה הבאה".

"דווקא הפחתת הריבית של בנק ישראל תשפיע על האקוויטי של החברות המקומיות", ממשיך פגוט. "הורדת הריבית היא רוח גבית לשוק המקומי המקרטע. גם התייצבות שער החליפין תיצור סביבת פעילות נוחה יותר ליצואניות. חלק מהפירמות הגלובליות, כמו טבע או פריגו, יושפעו יותר מסביבת הפעילות הגלובלית".

גלעד סבור אחרת: "המסים ישפיעו על הפעילות הכלכלית, אין בכך ספק", הוא אומר. "כל הכלכלה תיכנס להאטה. גם כשמס חברות עולה לוקח זמן עד שהן משנות את ההתנהגות שלהן, אז לטווח הקצר אולי לא תהיה השפעה; אבל הפעם, אולי משום שהצרכנים מגיעים מוחלשים והתחושה שהגזירות כבדות יותר, נרגיש את זה עוד לפני כן, במיוחד ברשתות המזון ובבנקים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן