הגיל קובע: עצות להצלחה בעולם הטכנולוגי מהסבא של ההיי טק

ילוב של צעירים יכול להועיל רבות לחברות הייטק", סבור עוזיה גליל, 87, מי שנחשב לאחד מאבות הטכנולוגיה הישראלית. את צעדיו הראשונים בתחום עשה גליל בשנות החמישים של המאה שעברה, עם ייסודו של מפעל האלקטרוניקה אלרון. כיום, ממרום ניסיונו, הוא מביט בהתפתחות המואצת בתחום שאינו נח לרגע ומאמין שכדאי לחשוף את הדור הצעיר לטכנולוגיה מוקדם ככל האפשר.

"בתחום הזה, החומרים והידע מתפתחים בקצב מהיר מאוד", הוא אומר. "חומרים שהיום נראים לנו מתקדמים מאוד ייראו לנו מיושנים לחלוטין בעוד שנתיים, וככל שילדים ייחשפו אליהם ולחזון הטכנולוגי העתידי בגיל צעיר יותר – כך ייטב. אבל הכל בתנאי שההשקעה שלהם לא באה על חשבון הלימודים".
 
יש יתרון בלהתחיל מוקדם?

"בתנאים של היום, בהם הידע מתפתח בקצב כל כך מהיר, יש יתרון גדול בהשתלבות בתחום כבר מגיל צעיר. השאלה מה המוטיבציה לכך – כל עוד היא נובעת מהרצון לפתח ולעצב את העתיד, להבין שכלי מסוים יכול להתפתח לדברים גדולים באמת – אז השתלבות בתחום, חקירה וצבירת ידע כבר מגיל צעיר היא יתרון גדול. אבל שוב, רק כאשר זה לא פוגע בלימודים".

את מערכת החינוך בישראל יש להתאים, לדבריו, לרוח השינוי. "מערכת החינוך בעייתית מאוד. היא מפגרת מאחור ודורשת התאמות רציניות. יש בעיה חמורה מאוד עם המורים – אף אחד לא דאג מעולם ללמד ולעדכן אותם בהתאם להתקדמות בעולם.

עוזיה גליל | צילום: פלי הנמר, אנשים ומחשבים pc.co.il

"הילדים של היום יכולים ללמד את המורים שלהם בתחומים רבים, ולא להפך. המורים הם דור מיושן, שלא מבין דברים בסיסיים במחשב. חייבים להשקיע הרבה בהכשרה המקצועית של המורים, לשלוח כל מורה לקורסי הכשרה והתאמה לחידושים האחרונים. כבר היום יש ילדים שבאים לבית ספר ומשעמם להם – מלמדים אותם חומרים שפשוט לא רלוונטיים להם. חייבים להשקיע בחינוך בהקדם – זו הבעיה הרצינית ביותר שיש לנו".

הפערים מעמיקים

בשונה מדור הסמארטפונים, הפעם הראשונה בה הבין שעתידו טמון בטכנולוגיה הייתה "רק" כשהיה בן 29. "עד גיל 16 למדתי ברומניה", הוא מספר. "כילד חונכתי תמיד ללמוד, אבל לשילוב של הידע האקדמי עם הפיתוח התעשייתי נחשפתי רק בלימודי התואר השני בארה"ב. כשחזרתי לארץ, כולם פה עוד התעסקו בעיקר בחקלאות".

מה דעתך על הפערים הטכנולוגיים שקיימים היום בין הדורות?

"הפערים אדירים וקיצוניים – ואין לי ספק שהם ילכו ויקצינו עוד יותר. אני רואה היום משפחות עם ילדים בני עשר וארבע, וכבר בין הילדים יש פערים אדירים. טכנולוגיית המידע הולכת ומתפתחת מיום ליום, ויחד איתה מעמיקים הפערים. זה בעייתי מאוד מבחינת ההורים, שלא מצליחים להתאים את עצמם למצב החדש ומתעקשים לחנך את ילדיהם בדיוק כפי שחונכו הם, למרות שבימינו זה כבר לא רלוונטי. ההורים חייבים ללמוד בעצמם את התחום – לא ייתכן שהם נעזרים בילדים שלהם בכל תקלה קטנה במחשב. בשנה שעברה הנינה שלי חגגה יומולדת שנה, וקניתי לה אייפד. ושלא תטעה, היא משחקת בו מדי יום".

לאיפה עוד אפשר להגיע?

"אין גבול. השאלה האמיתית היא מה יהיו ההשלכות החברתיות של זה על חיינו. אין לי ספק, למשל, שהחיים יוכלו להתארך למאות שנים, אבל זה יעורר הרבה סוגיות אתיות והשלכות מרחיקות לכת על חיינו, ואלו יהיו הסוגיות המעניינות בעתיד".

יש לך טיפים לילדים שרוצים להשתלב בתחום הטכנולוגי?
 
"אני חושב שהכרחי שילדים שרוצים להשתלב בתחום ילמדו תוכנה כבר מגיל צעיר – זה כלי, ממש כמו לימודי קרוא וכתוב. אבל חשוב ללמוד גם תחומים אחרים, כמו פילוסופיה, היסטוריה וכו'. אחת התכונות הנוראיות של האדם היא שהוא הורג את עצמו – ונשאלת השאלה האם ההתפתחות הטכנולוגית תגרום ליותר הרג או דווקא לצמצום הפגיעה בבני האדם? אלו שאלות שלא ניתן להשיב עליהן באמצעות לימודי מחשבים בלבד".



הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן