הגרדיאן: מספר העולים מאוקראינה ורוסיה לישראל זינק במהלך השנה החולפת בעשרות אחוזים

הפיגועים האחרונים בצרפת ובדנמרק, שכוונו נגד מוסדות יהודיים, הובילו לדיון ציבורי נרחב בשאלה האם על יהודי מערב אירופה לעלות לישראל. אך כעת, נתונים רבעוניים שמפרסם עיתון הגרדיאן הבריטי מציירים תמונה שונה לחלוטין: בעוד שהעלייה ממערב אירופה נותרה פחות או יותר יציבה, דווקא בעליה ממזרח היבשת נרשם זינוק חד במהלך השנה החולפת.

במהלך הרבעון הראשון של שנת 2015, 1,971 יהודים עלו לישראל מאוקראינה, לעומת 625 בלבד שהגיעו ברבעון המקביל בשנה שעברה (עליה של 215%). מספר דומה של עולים הגיעו ברבעון החולף גם מרוסיה, שם מדובר על עליה של 50% לעומת אותה התקופה ב-2014. אם משווים את המספרים האלה לאוכלוסייה היהודית המתגוררת ברוסיה ובאוקראינה, מגלים כי בחודשים הראשונים של שנת 2015 עזבו לישראל כמעט אחוז מאוכלוסיית יהודי רוסיה (המונה כ-190,000) – ויותר מ-3% מהאוכלוסייה היהודית באוקראינה. אם קצב העלייה ישמר לאורך כל השנה, הקהילה היהודית באוקראינה תקטן ב-12%.

צילום: thinkstockphotos

הנתונים הבלתי שגרתיים האלה קשורים כמובן למצב הגיאופוליטי המורכב וללחימה בין הצבא האוקראיני והבדלנים הפרו רוסים במזרח המדינה. חוסר הוודאות והחשש מן העתיד, הביא רבים מהיהודים להחלטה לעזוב את מולדתם ולהגר לישראל. באשר ליהודי רוסיה, נדמה כי הגורם העיקרי לזינוק באחוז היהודים אשר בוחרים לעלות לישראל הוא המצב הכלכלי הקשה במדינה, אשר חוותה השנה את אחד המשברים הקשים בתולדותיה בעקבות צניחת מחירי הנפט והסנקציות אשר הטיל המערב על הכלכלה הרוסית.

הזינוק במספרם של היהודים אשר בוחרים, כאמור, לעזוב את בתיהם ברוסיה ובאוקראינה ולעלות לישראל מגיע דווקא לאחר שנים של יציבות במספר העולים ממדינות אלו, כאשר מעמדה של הקהילה היהודית נחשב יציב למדי. אם חוסר היציבות באזור ימשך, לא מן הנמנע כי מספר העולים לישראל ימשיך לגדול גם בשנה הקרובה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן