הדבר הגדול הבא במכוניות החשמליות: סוללות בנות 154

במשך קרוב לשנתיים עובד צוות של מהנדסים על הדבר הגדול הבא במכוניות החשמליות: גרסה משופרת לסוללת העופרת-חומצה בת 154 השנים.

מטרתם: לפתח סוללה חזקה מספיק עבור מגוון רחב של כלי רכב, משהו שלא סבורים שניתן לעשות בזול עם סוללות הליתיום יון, במיוחד לאחר אירועי הבטיחות שקרו לאחרונה.

מצברי העופרת-חומצה, שהומצאו בשנת 1859 על ידי הפיזיקאי הצרפתי גסטון פלנטה, נחשבים לסוג העתיק ביותר של סוללה נטענת. ההתמקדות בטכנולוגיה שישנה יותר מהרכב עצמו, ממחישה את הבעייתיות בסוללות הליתיום: למרות השימוש הנרחב בסוללה מסוג זה במחשבים ניידים, במכוניות חשמליות ובלוויינים, מספר אירועי התלקחות מהווים תזכורת לסיכונים שבה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

התחממות היתר של הסוללות בשניים מדגמי הדרימליינר של בואינג, מה שגרם לקרקוע המטוסים, הגבירה את החששות, ואילצה את יצרנית המטוס לתכנן מחדש מחדש את המערכות הקשורות בסוללה.

ואכן, מספר גדל והולך של מהנדסים טוען לקיפאון במהפכת סוללות הליתיום, בין היתר בשל עלויות גבוהות, מורכבויות טכניות ובעיות בטיחות. מומחים רבים מאמינים שייקח לפחות עשור נוסף עד שטכנולוגיית הליתיום תאומץ בצורה נרחבת בענף התחבורה. אחרים מאמינים שהפתרון נמצא במקום אחר מאשר סוללות הליתיום: המחקרים אודות סוללות עופרת חומצה מתעתדים להביא להגברת עוצמתה, בעלות קטנה יותר.

טויוטה פריוס חשמלית | צילום: רויטרס

צוותים של טויוטה בוחנים כבר מגוון של חלופות לסוללות הליתיום. "אנחנו לא חושבים שסוללות הליתיום יעזרו לנו להגדיל באופן דרמטי את שוק המכוניות החשמליות", אומר דובר טויוטה, ג'ון הנסון. "אנחנו הולכים לקראת פריצת דרך משמעותית, שתכלול כנראה סוגים אחרים של סוללות".

סובהאש דאר, מייסד חברת Energy Power Systems לפיתוח סוללות עופרת חומצה, אומר כי השיפורים שהובטחו בסוללות הליתיום יון מעולם לא התאמתו. דאר, שסייע בפיתוח סוללות ניקל היברידיות לטויוטה פריוס, תיאר את "ההתפכחות" שלו לגבי המורכבות והעלות של הליתיום. "הטכנולוגיה עוד לא מותאמת להן באופן מלא והשווקים עוד לא מוכנים, פשוט זרקנו מיליארדי דולרים לפח", אמר.

יריבתה של בואינג, איירבוס, כבר ויתרה על סוללות הליתיום במטוס הנוסעים הבא שלה, A350, "על מנת לתת לטכנולוגיה "זמן להתבשל". "הן בהחלט חזקות ומתקדמות", אמר סובהאס צ'לסני, מהנדס שייעץ לבואינג בנושא הסוללות של מטוס הדרימליינר ועבד בעבר בג'נרל מוטורס. "אבל אתה חייב לעשות לו בייביסיטר. אנחנו זקוקים לפריצת דרך כדי להפוך את הטכנולוגיה הזו לבטוחה יותר", הוסיף.

אולם הוא כבר אינו עובד היום על פריצת דרך בתחום הליתיום. הוא עובד בחברת East Penn Manufacturing Co על סוללות עופרת חומצה מתקדמות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן