הדולר נחלש ב-0.48%; היציג: 3.539 שקלים – הנמוך מזה כשנתיים

לאחר שאתמול התחזק באופן מזערי וחריג ביחס לתקופה האחרונה, חזר היום הדולר ונחלש ב-0.48%. השער היציג נקבע על 3.539 שקלים. היורו נחלש ב-0.05%, ושערו היציג נקבע על 4.7283 שקלים.

מאז פרש הנגיד פרופ' סטנלי פישר נפסקו רכישות המט"ח החריגות, ובנק ישראל רוכש דולרים רק במסגרת התכנית לצמצום השפעת הגז הטבעי, כך עולה מבדיקת פורבס. בתקופת פישר נרכשו 2.5 מיליארד דולר בחודשים אפריל-יוני (מהם כ-2 מיליארד דולר לצורך פיחות השקל). לאחר פרישת פישר בסוף יוני נפסקו הרכישות החריגות וכל הרכישות (420 מיליון דולר) בוצעו במסגרת תכנית הגז הטבעי.

יצוין כי כל רכישות המט"ח בחודש יולי (255 מיליון) ובחודש אוגוסט (160 מיליון) בוצעו במסגרת התכנית לצמצום השפעת הגז הטבעי. המשמעות היא שמאז פרש פישר, לא התערב בנק ישראל במסחר במט"ח, מלבד באמצעות רכישות במסגרת התוכנית לקיזוז השפעות הגז הטבעי, וזאת למרות צניחת שער הדולר לשפל של שנתיים.


צילום: דוברות הכנסת

בתכנית הרכישות, שהוכרזה בחודש מאי, כאשר הדולר הגיע לשפל, נקבע כי בנק ישראל ירכוש 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה. הנגיד הדגיש אז כי "תכנית הרכישות מהווה כלי נוסף במדינות שער החליפין של בנק ישראל. כמו בעבר ימשיך הבנק לרכוש מט"ח במקרה של תנודות חריפות בשער החליפין בניגוד לתנאים הכלכליים הבסיסיים או כששוק המטח אינו מתפקד כיאות".

רכישות המט"ח הנרחבות במסגרת התוכנית לא עצרו את התחזקות השקל, בעיקר עקב המתקפה של ספקולנטים זרים על שוק המטח הישראלי. מאז החלו רכישות המטח באפריל צנח שער הדולר ב-2.4% (8 אגורות), למרות הרכישות שבוצעו בסכום עצום של 2.9 מיליארד דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן