הדור הבא של מדע הרפואה: גל הצלחות בהשתלות של איברים ש"גודלו" במעבדה

היכולת המופלאה של המדע, לגדל איברים אנושיים במעבדות ולהשתיל אותם בהצלחה בחזרה לגופם של האנשים מהם נלקחו התאים לגידול, גדלה בצורה מואצת בשנים האחרונות. שני מחקרים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet בסוף השבוע הראו שהתהליך הזה אפשרי לא רק בתיאוריה, הוא מתרחש סביבנו כל הזמן.

אחד המחקרים הציג איך איברי מין נשיים שגודלו במעבדה, הושתלו בבנות עשרה שסבלו מהפרעה גנטית נדירה שגרמה לכך שנולדו ללא איברי מין או עם מערכת חלקית בלבד. מחקר נוסף שהוצג, העיד על הצלחה בגידולה של רקמת אף של אנשים בוגרים, שאיבדו חלק מאפם בשל מחלות כמו סרטן העור, בשלב מתקדם של החיים. שני המחקרים נותנים דוגמאות שונות של מה אפשר להשיג באמצעות חידוש איברים חסרים, ומצביעים על כיוונים מסקרנים לעתיד.

המחקר הראשון, הישר מהמכון הרפואי Wake Forest Baptist שבצפון קרוליינה, ארה"ב, החליט להגדל איברי מין נשיים מתפקדים לחלוטין עבור נשים צעירות שלקו בתסמונת מאייר-רוקיטנסקי, סיטואציה גנטית נדירה שגורמת להתפתחות לא תקינה של איברי הרבייה אצל האישה, או לאי התפתחותם בכלל. הסטטיסטיקה מדברת על אחת לכל 5,000 נשים שתלקה בתסמונת הנדירה. טיפולים קודמים כללו בניה של איבר המין מרקמות אחרות, שאף אחת מהן לא באמת תפקדה כראוי, והנשים נותרו עם מספר בעיות תפקודיות ועם חסרונות היגייניים.

המטופלים דיווחו על שיפור בריאותי, כמו גם שיפור פסיכולוגי | צילום: shutterstock

במחקר הנוכחי, לקחו החוקרים דגימות רקמה מתאי שריר ואפיתל מאזור אברי המין של הבנות. ראשית, הם "השתילו" את הרקמות על דגם של איבר מין נשי שעשוי מחומר שיוכל להיות אחר כך מושתל בגופן. אז נתנו לתאים לגדול על השתל בתוך אינקובטור למשך מספר שבועות, שלאחריהם עוצב החומר לצורה הרצויה. אחרי זמן מה נוסף הם נתפרו לכדי תעלות שאז הושתלו באגן הירכיים של הבנות.

"זה לא כמו איבר שנפגע שאתה יכול לשנות אותו כך שיתאים למקומו", אמר אחד ממובילי המחקר אנתוני אטלה לCNN. "היה עלינו ליצור את האיבר מחדש".

והתוצאות היו חיוביות להפליא – האיברים החדשים החזיקו וגדלו בגופן של הנערות בהצלחה מרובה. צוות המחקר ביצע מעקבים תכופים כיצד ממשיכות בחייהן אותן בנות במשך 8 שנים נוספות, ומצאו שלא רק שגופנית ההליך הצליח במיוחד, אלא גם בפן הפסיכולוגי.

|ביופסיות רקמות, סריקות MRI ובדיקות פנימיות שנערכו לבנות, כולם הראו שאיברי המין המהונדסים היו דומים במראם ובתפקודם לאלו שנוצרו בדרך הטבע" אמרה מחברת המחקר אטלנטידה-ראיה ריברה. גם בשאלון אודות תפקודן המיני של הבנות נמצא שהן דיווחו על "תשוקה, גירוי, סיכוך, אורגזמות, סיפוק וחוסר כאב מוחלט בעת קיום יחסי מין" בשנים שנבדקו.

טכנולוגיה שתיושם על מגוון רחב של רקמות | צילום: Shutterstock

"מדובר במחקר חלוצי, שהוא הראשון להדגים שאיברי מין יכולים להתפתח במעבדה ולהיות מושתלים בהצלחה בבני אדם", אומרת אטלה. "מדובר באופציה חדשה לגמרי עבור מטופלים שצריכים ניתוחים מורכבים למדי לצורך שיקום וגינלי. בנוסף, המחקר מהווה דוגמא נוספת כיצד אסטרטגיות רפואה-מתחדשת יכולות להיות מיושמות על מגוון של איברים רקמתיים.

ואכן, מחקר נוסף באותו כתב עת הראה כיצד איברים חלקיים יכולים להיות "מושלמים" על ידי שימוש בשיטה דומה. במקרה זה, חוקרים מאוניברסיטת באזל שבשוויץ השתמשו בדוגמיות מסחוס האף של משתתפים מבוגרים, כאלו שנאבקו בעברם בסרטן העור וחלק מאפם הוסר כתוצאה מכך. את הרקמות גידלו החוקרים על קרום קולגן, ולאחר מכן הושתלו בחזרה לאף ממנו נלקחו. שנה לאחר מכן דיווחו המשתתפים שהם מרוצים מהתוצאות, גם מבחינת יכולת הנשימה שלהם, וגם מבחינת המראה החיצוני.

שני המחקרים, כמו גם מספר מחקרים נוספים מהשנים האחרונות, ממחישים עבורנו את המציאות החדשה של איברים ש"גדלו במעבדה", ואין ספק שמדובר רק בראשיתו של הטיפול. חייהם של אנשים שחסרים להם אי אילו חלקי איברים או איברים שלמים, בין אם כתוצאה של הפרעה גנטית מלידה ובין אם כתוצאה מתאונה או מחלה מאוחר יותר בחייהם, ישתנו לבלי היכר, והיכולת הטכנולוגית תשחק תפקיד לא רק בדרך שבה הם נתפסים על ידי אחרים, אלא גם בדרך שבה הם תופסים את עצמם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן