הדיסק הקטנטן הזה יכול לאחסן 360 טרה-בייט למשך 13.8 מיליארד שנה

בזמן שחלקנו עדיין מתלהבים מדיסק SSD בנפח 1 טרה-בייט בלפטופ או במחשב השולחני, מציגים לנו חוקרים את אמצעי האיחסון של העתיד. וכשאנחנו כותבים עתיד, אנחנו מתכוונים לזה.

36 אלף סרטי HD על דיסק בגודל של מטבע

חוקרים באוניברסיטת סאות'המפטון הציגו שיטת איחסון חדשה שמתבססת על הטבעת נתונים ב-5 מימדים על גבי דיסק זעיר. כל דיסק זעיר שכזה שגודלו כ-3 ס"מ בלבד יכול להכיל עד 360 טרה-בייט של נתונים. לשם השוואה, כל הוויקיפדיה האנגלית, על חמשת מיליוני הערכים שבה, שוקלת כ-10 טרה-בייט; אם אגב אתם פחות בקטע של לקרוא ויותר בעניין של צפייה, תוכלו לאחסן עליו כ-36 אלף סרטים באיכות HD.

אולם חוץ מהקיבולת העצומה, עושה רושם שמדובר באמצעי איחסון אמין למדי. על פי החוקרים, המידע שעל הדיסק יוכל להישמר בבטחה במשך 13.8 מיליארד שנה. אם אתם מרגישים שזה עדיין לא מספיק לכם, תתנחמו בעובדה שהשמש, שבזכותה אנחנו יכולים לקיים חיים על כדור הארץ, הולכת לסיים את חייה בעוד כחמישה מיליארד שנים. כך או כך, הדיסק גם מציג עמידות לחום גבוה והוא יכול לשרוד טמפרטורה של עד 1,000 מעלות צלזיוס, מבלי לאבד את המידע שבו.

הטכנולוגיה הזו תוכל להבטיח את שימור ההיסטוריה העולמית | צילום: אתר אוניברסיטת סאות'האמפטון

לייזר ב-5 מימדים

אז איך משיגים נתונים כל-כך מרשימים? החוקרים השתמשו בשיטת צריבה ב-5 מימדים בעזרת פולסים של לייזר שאורכם כמיליונית של מיליארדית השנייה (פמטושנייה או 10-15 שניות). הלייזר צורב ננו-נקודות במרחב, כשקרן הלייזר שמשמשת לקריאה של הנתונים קוראת את הגודל של הנקודות הללו, הכיוון שלהן ואת מיקומן על גבי 3 הצירים הרגילים, X ,Y ו-Z. כך ניתן למעשה לדחוס הרבה יותר מידע על שטח כל-כך קטן. החוקרים הציגו אבטיפוס ראשוני לטכנולוגיה כבר ב-2013, אולם אז כל דיסק הכיל רק כ-360 קילובייט של מידע.

פרופסור פיטר קזנסקי שהוביל את המחקר במרכז האופטו-אלקטרי של האוניברסיטה אמר: "זה מדהים לחשוב שיצרנו טכנולוגיה לשמירה ולאחסון של מסמכים ומידע לדורות הבאים. הטכנולוגיה הזו תוכל להבטיח את השימור של העדויות על הציביליזציה שלנו, כך שכל מה שלמדנו לא ייעלם".

צפו: כך מייצרים דיסק אופטי ב-5 מימדים

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: ה׳כרומקאסט׳ של מיקרוסופט זוכה לדגם חדש

עוד בגיקטיים: הסמארטפון הזול בעולם נמכר בהודו תמורת 4 דולרים בלבד

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן