הדירוג: כמה הרוויחו המדליסטים הישראלים מהזכייה באולימפיאדה?

זכייתם של יעל ארד ואורן סמדג'ה במדליות האולימפיות הראשונות אי פעם של ישראל החלה רצף של זכיות שנמשך ממשחקי ברצלונה 1992 ועד בייג'ין 2008, אבל הכבוד תורגם לכסף רק בחלק מהמקרים.

ההיסטוריה מלמדת שמפרסמים בשוק המקומי אינם נוטים להשתמש בספורטאים לקידום מכירות. הספורט המקומי אינו מזוהה עם מצוינות, והכדורגל הישראלי סובל בשנים האחרונות משפל תדמיתי. הכוכבים המקומיים מחווירים לעומת שחקנים בעלי מעמד גלובלי, וגם קמפיינים "עממיים" ישתמשו לכל היותר בספורטאי בולט כמו הכדורגלן יוסי בניון או הכדורסלן עמרי כספי, הישראלי הראשון והיחיד בליגת ה-NBA. גם כדורגלני העבר חיים רביבו ואייל ברקוביץ' עדיין רלוונטיים למפרסמים, יותר מחמש שנים לאחר שתלו את הנעליים.

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אריק זאבי – 2.2 מיליון שקל

זאבי זוכה למעמד מיוחד בין הספורטאים האולימפיים בזכות קשר ארוך עם חברת הביטוח "מגדל". זאבי שומר על יציבות יוצאת דופן מבחינה ספורטיבית ורושם בלונדון הופעה רביעית רצופה במשחקים האולימפיים. הקשר עם "מגדל" החל עוד ב-2003 ונמשך מאז ברציפות. הוא סיפק את הסחורה עם מדליית ארד באתונה 2004 ומדליות רבות נוספות באליפויות אירופה מאז (וגם השנה) ונותר בתודעה הציבורית. ראו אותו בשלטי חוצות, מודעות וסרטוני פרסומת. ההערכות בשוק מדברות על הכנסות של מעל 2 מיליון שקל מפרסומות. כמו כן, על זכייתו במדליה קיבל זאבי מענק של 80 אלף שקל.

צילום: רויטרס

יעל ארד – 2 מיליון שקל

ארד מינפה את ההצלחה האולימפית לקמפיינים גדולים. ארד זכתה לקמפיינים לבנק הפועלים ומועצת ההימורים וההערכות בשוק מדברות על הכנסות בסכומים של שני מיליון שקל מחסויות בלבד. יעל היא גן אחותו של יועץ התקשורת הבכיר אייל ארד, ועובדה זו לא הזיקה מן הסתם להתנהלותה מול המדיה. היא השיקה באחרונה ביוגרפיה דיגיטלית ומוכרת היטב גם 20 שנה לאחר הישג השיא בקריירה שלה.

ארד בקרב הגמר מול קתרין פלורי | צילום: רויטרס

גל פרידמן – 1.5 מיליון שקל

כל שבע המדליות הישראליות הושגו בענפים שנחשבים שוליים, הן בישראל והן מבחינה אולימפית, ג'ודו, שייט וחתירה בקיאקים. אפילו גל פרידמן, הישראלי היחיד שזכה במדליית זהב ב-2004, וכן בארד ב-1996, לא הפך לסלב מקומי ונותר בעיקר שייט מוכשר ובהמשך מאמן. פרידמן הפסיד את הכרטיס לבייג'ין 2008 לשחר צוברי ונשכח מהתודעה הציבורית. לאחר אתונה הוא אמנם הצטלם לקמפיין של "עלית" תמורת כמה מאות אלפי שקלים, אבל נעלם במהירות. עם זאת, בעקבות הזכייה זכה פרידמן למענק של 240 אלף שקל מן הוועד האולימפי, כאשר משרד החינוך הכפיל את הסכום.

צילום: רויטרס

שחר צוברי – 500 אלף שקל

צוברי עצמו עמד בציפיות והעניק לישראל את המדליה היחידה שלה בבייג'ין 2008, אבל לא הפך אטרקטיבי למפרסמים. בנוסף למענק של 80 אלף שקל שקיבל על המדליה, הוא קיבל לפי פרסומים 340 אלף שקל לקמפיין של "רנו", אבל הקמפיין נגנז, ומאז הוא נתמך אך ורק על ידי חברת השילוח "אוריין", ומבלה את רוב זמנו בתחרויות ואימונים בחו"ל.

צילום: רויטרס

אורן סמדג'ה – 300 אלף שקל

הג'ודוקא, שזכה במדליה השנייה של ישראל אי פעם, יום אחרי הכסף של יעל ארד, הרוויח מענק זכייה של 100 אלף שקל, עליו נוספו קמפיינים בסכום כולל שמוערך ב-300 אלף שקל.

צילום: מתוך ויקיפדיה

מיכאל קולגנוב – 100 אלף שקל

גם חותר הקיאקים מיכאל קולגנוב, אשר זכה במדליית ארד בסידני 2000 נותר אנונימי לציבור הרחב, ולא כיכב בקמפיינים פרסומיים כלל.

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן