הדקו את החגורות: בקרוב תרגישו יותר מערבולות במהלך טיסה

טיסות אוויריות צפויות להפוך גועשות ובלתי יציבות בשל ההתחממות הגלובלית, כך לפי מחקר בריטי חדש. אלא שכעת מתברר – כי ייתכן וחברות התעופה כלל לא ערוכות לשינויים המדוברים, שעלולות לכלול פגיעות בנוסעים, כרטיסים יקרים יותר וזמני טיסה ארוכים יותר.

לפי דיווח במגזין "Journal Nature Climate" נראה כי תופעה אפשרית אחת בעקבות ההתחממות הגלובלית היא כי טיסות בינלאומיות יהפכו לסוערות וגועשות יותר עד לאמצע המאה הנוכחית. מערבולות למיניהן יהפכו תדירות יותר בשל גזים שונים שייפלטו במהלך טיסות, כדוגמת "קרבון דיאוקסיד", כך לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בעזרת מודלים ממוחשבים נמצא כי את חלק ניכר מהמערבולות צפויות לספוג טיסות שיטוסו מעל האוקיאנוס הצפון אטלנטי, בו עוברות מדי יום כ-600 טיסות בינלאומיות.

לפי המחקר, הסיכוי להיתקל במערבולות אוויר שכאלה יגדל בכ-40% עד ל-170%. כיום, עומד הסיכוי להיכנס למערבולת שכזאת עומד על 10%-40%. התופעה גם עלולה לגרום לחוסר נוחיות לחלק מהנוסעים, שמעבר לפן הפיזי – עלולים להיתקל גם בנזק שייגרם למטענים בטיסה ואפילו לג'ט לג.

סוער בקוקפיט. צילום: ingimage/ASAP

"מערבולות אוויר עושות הרבה יותר מאשר להפריע לחלוקת המשקאות בטיסה", אמרו במכון לחקר האטמוספירה. "התופעה פוגעת במאות נוסעים ואנשי צוות אוויר בכל שנה – לפעמים בצורה גורלית. היא גם גורמת לעיכובים ולנזקים במטוסים. במחקר מעריכים את עלותה העתידית של התופעה ב-150 מיליון דולר מדי שנה.

בינתיים, לפחות מומחה אקלים אחד מזהיר כי חברות התעופה אינן מוכנות להשלכות ההתחממות ולתנאי מזג האוויר הסוערים. לפי המומחה אלכסיי קוקורין, הרי שחברות התעופה יצטרכו למצוא נתיבי טיסה בטוחים יותר, כדי להימנע מהתופעה. בשנה שעברה ניסה האיחוד האירופאי לכפות על חברות התעופה שנחתו או המריאו משטחי האיחוד לתת דגש לפליטת הגזים מהמטוסים, ובכך לאפשר בקרה על התופעה, אך הדבר לא צלח בשל התנגדות התעשייה לכך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן