הדרוזים בגולן מודאגים: "על ישראל להתערב ולספח את הכפר חאדר"

גם ביממה האחרונה המשיכו הקרובות בצידו השני של הגבול הסורי בין משטרו של בשאר אסד למורדים, אולם מסתמן כי אסד איבד לחלוטין את השליטה על קוניטרה. במהלך היום נרשמו מספר אירועים ובהם אש מנשק קל שנפתחה לעבר עיתונאים שהגיעו לסקר את המצב בגולן.

בסיס אונדו"ף בקוניטרה עדיין נטוש ודגל המורדים עדיין מתנופף. צה"ל לא האריך את הצו המורה על האזור כשטח צבאי סגור והחקלאים חזרו לעבודה סדירה במטעים ומשלימים את פערי יום האתמול, מחזיקים אצבעות שהשקט יימשך.

ובעוד מעבר קוניטרה ננטש והעמק כולו נשלט בידי המורדים, בציבור הדרוזי מביעים דאגה רבה מהמציאות החדשה. איוב קרא, לשעבר חבר כנסת מטעם הליכוד וכיום עומד בראש המטה נגד ההקצנה האיסלמית במזרח התיכון, מגלה כי בעבר היו תוכניות להפוך את מעבר קוניטרה למעבר בינלאומי והפרויקט אף תוקצב, אולם הבחירות האחרונות קטעו את המהלך.


מעבר הגבול בקוניטרה | צילום: רויטרס

קרא מביע דאגה רבה: "המצב מאוד מדאיג בראייה של מי שרואה את הדברים מהצד הזה. אני לא זוכר בהיסטוריה הקצנה כזו וכולם בפחד, כשהדאגה היא בעיקר לבני העדה מעבר לגבול כי רוב המשפחות מפוצלות. אני חושב שהדבר הזה יש לו השפעה גם עלינו כאן בישראל.

"יש בקשה של ראשי הדרוזים לדאוג לביטחונם. אני מתכוון לפנות לשר הביטחון לעשות תיקון גבולות ולהכניס את הכפר חאדר לתוך התחום הישראלי אחרת יהיה רצח שם. הדיווחים משם לא טובים ומאוד מדאיגים. יש שם הקצנה דתית מסוכנת ואסור להתעלם".

"מי שנמצא שם גרוע מהחמאס"

בעבר מעבר קוניטרה היה נפתח לא מעט ובתקופת כהונתו של קרא כחבר כנסת היו תקופות שהוא אף נפתח פעמיים בחודש. נכון להיום כל הקשר בין הדרוזים בגולן לבין הדרוזים בסוריה נקטע. "היום אף אחד לא מעיז לעבור שם כי זה נורא מסוכן" מספר קרא. "הקשר היחידי הוא דרך האינטרנט ובהחלט ישנה פה בעיה לא רק בהעברת התפוחים".

נביע וואפעה, תושב רמת הגולן מספר כי גם ביציאת הסטודנטים ללימודים דרך מעבר הגבול ישנה בעיה חמורה: "כרגע אין יציאה של סטודנטים, ויש לא מעט כאלה שפונים לאופציות למידה באירופה. חייבים להבין שמי שנמצא שם יותר גרוע מהחמאס. ושאם לא תיהיה התערבות ישראלית ובינלאומית המצב יהיה הרבה יותר גרוע".

קרא, שבעבר קרא לחסל את אסד ולהורידו מן השלטון, אומר כי התוצאה של הכאוס נובעת מכך שהוא לא הופל בהתחלה והצליח לשרוד עד עתה את ההפיכה: "לא להאמין איך אסד הפך לאלטרנטיבה. אם הוא היה נופל בזמן כל זה לא היה קורה, אבל ההישרדות שלו הפכה את המקום למסוכן. מדינת ישראל חייבת מיד להתערב במצב שם ולייצר מובלעת – אחרת יהיו השלכות לכך בהמשך".

ובתוך כך החקלאים מנסים לשמור על שגרה למרות המתיחות בגבול סוריה, צוות המטע של אלכס קודיש מקיבוץ עין זיוון, חזר לעבוד בקטיף התפוחים לקראת ראש השנה. ״אנחנו עובדים במרץ לצד גדר הגבול והעמדות הנטושות של האו"ם. צופים במורדים מביטים עלינו כשהדגל שלהם מונף לנו מול הפרצוף וזה שאנחנו כאן לא סופרים אותם – זה הנצחון שלנו. אני מבטיח להביא לעם ישראל תפוח שהדבש כבר נמצא בתוכו". מסכם קודיש.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן