הדרך לבית הלבן עוברת בפייסבוק: מי מהמועמדים לנשיאות ארה"ב שולט ברשתות החברתיות?

דרכם של המתמודדים במערכות הבחירות הדמקורטיות ברחבי העולם כבר אינה מסתכמת בכנסי בוחרים, עימותים טלוויזיוניים וראיונות עיתונאיים. למעשה, ניתן להגיד במידה רבה של צדק כי דרכם של המועמדים עברה כמו חלקים נרחבים נוספים מחיינו, למרחב הווירטואלי – בין דפי רשת האינטרנט, או ליתר דיוק: לרשתות החברתיות השונות. גם המועמדים ומנהלי הקמפיין מיהרו להפנים את הפוטנציאל האדיר הגלום בקשר בלתי אמצעי עם מיליוני בוחרים פוטנציאליים, ורבים מהם משקיעים זמן רב וסכומי כסף אדירים בכדי להרחיב את מעגל העוקבים, הלייקים והשיתופים שלהם ברשתות השונות.

נשיא ארה"ב המכהן ברק אובאמה נחשב לאחד מ"סמלי המהפכה" לאחר שכבר במערכת הבחירות הקודמת זיהה את הפוטנציאל המדובר, השקיע משאבים נרחבים בטיפוח פרופיל אישי בפייסבוק ובטוויטר, וסחף אחריו מיליוני עוקבים ומעריצים. אלו מיהרו לשתף ולהגיב לפרסומים שונים שהעלה אובאמה, וכך סייעו בהפצת החומרים הלאה לחבריהם שלהם. כמובן שלא מדובר בסיבה בודדת לנצחונו של אובאמה בבחירות, אך מומחים רבים מעריכים כי להחלטה להשקיע ברשתות החברתיות השונות הייתה השפע האירה על הצלחת הקמפיין שלו.

צילום: fotolia

אמנם אותו קמפיין התקיים לפני שנים בודדות בלבד, אך מדובר במספיק זמן למהפכה בעידן המודרני. במהלך השנים האחרונות הלכה חשיבותן של הרשתות החברתיות ותפסה מקום כה מרכזי בחיינו, עד שכיום אין עוד מועמד פוליטי, גם לא השמרנים ביותר, שאינו מחזיק בפרופילים אישיים בכל אחת מהרשתות החברתיות השונות. המועמדים מקפידים לתפעל את אותם עמודים באופן שוטף, להעלות עוד ועוד פוסטים, תמונות או ציוצים – ולהשקיע משאבים רבים בכדי להמשיך ולהרחיב את מעגל העוקבים אחריהם. עוקבים אלו, הם מאמינים, יתורגמו לבסוף למצביעים – ואולי גם יכניסו אותם לחדר הסגלגל בבית הלבן.

אז מהי תמונת המצב אשר עולה מהרשתות החברתיות השונות? שנה וכמה ימים לפני שאזרחי ארה"ב יצאו לקלפיות ויבחרו את הנשיא (או הנשיאה) הבא של ארה"ב (הבחירות יתקיימו ב-8 למנובמבר 2016), בחינה של עמודיהם האישיים של המועמדים השונים ברשתות החברתיות הגדולות מלמדת מעט על יחסי הכוחות, על המועמדים הבולטים – ועל אלו שצפויים להגיע ממש עד ליישורת האחרונה במירוץ אל הבית הלבן.

המטרה: לייקים

אולי הרשת המפתיעה ביותר לגלות בה את המועמדים השונים לתפקיד מנהיג האדם החופשי היא אינסטגרם. רשת הענק לשיתוף תמונות וקבצי ווידאו הפכה לאמצעי תקשורת אהוד במיוחד, אליו מעלים המועמדים תמונות וצילומים אשר מגיעים ישירות למיליוני העוקבים אחריהם. במקום השלישי בפסגת המועמדים האהובים באינסטגרם נמצא המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס, אחרי עוקבים 330,000 בני אדם. המקום השני שייך למועמדת מטעם המפלגה הדמוקרטית גם כן – זוהי הילרי קלינטון, אחריה עוקבים 456,000 בני אדם. במקום הראשון נמצא ללא ספק המועמד ה"צבעוני" והקולני ביותר במערכת הבחירות הנוכחית: המיליארדר דונלד טראמפ, אחריו עוקבים 507,000 בני אדם.

אך עם כל הכבוד לאינסטגרם, גם המועמדים עצמם יודעים שהסיפור הגדול באמת נמצא בשתי רשתות: טוויטר ופייסבוק. טוויטר אף הלכה צעד אחד קדימה והשיקה מוקדם יותר השנה פיצ'ר מיוחד אשר מאפשר לעוקבים אחר המועמדים השונים לתרום כספים לקמפיין בלחיצת כפתור – היישר ממסך הבית של רשת המיקורבלוגים הענקית. גם המועמדים מיהרו לזהות את הפוטנציאל והפנו משאבים רבים להשקעה בטוויטר. אז מיהם המועמדים עם כמות העוקבים הגדולה ביותר בטוויטר? במקום השלישי נמצא המועמד הרפובליקני מרקו רוביו, כש-928,000 בני אדם נחשפים לכל ציוץ אשר הוא מעלה.

גם בטוויטר חוזר ומופיע המאבק המדובר בין קלינטון הדמוקרטית לבין טראמפ הרפובליקן, וגם הפעם ידו של טראמפ על העליונה. קלינטון אמנם נהנת מלא פחות מ-4,580,000 עוקבים, אך אחר טראמם עוקבים 4,690,000 בני אדם.

הלייקים יהפכו להצבעות? טראמפ | צילום: ThinkstockPhotos

דווקא ברשת הגדולה ביותרף פייסבוק, אנו עדים לשינוי בפסגה. במקום השלישי נמצא המועמד רנד פאול, אשר אמנם נחשב למוכר פחות – אך מעלה שורה ארוכה של סרטונים ותמונות מסקרנים לחשבון הפייסבוק שלו, מה שהזניק אותו לפסגת הדירוג. במקום השני בדירוג הפייסבוק נמצא, שוב, דונלד טראמפ – עם 4,124,217 לייקים לפרופיל האישי שלו. אך למקום הראשון הגיע דווקא מועמד שטרם הוזכר: המועמד הרפובליקני ד"ר בן קרסון, עם 4,462,784 לייקים. קרסון, אגב, נהנה מלא פחות מ-82,000 "לייקים" חדשים לעמוד מאז העימות האחרון בין מועמדי המפלגה הרפובליקנית.

כמובן שלא ניתן לחזות שום דבר על בסיס נתונים אלו, שכן רבים מהעוקבים אחר המועמדים עדיין אינם בעלי זכות הצבעה כלל. בנוסף, פרשנים בארה"ב מעריכים כי רבים עוקבים אחר דמויות "מבדרות" כמו דונלד טראמפ, בעיקר עקב הרצון להיות מעודכנים לכשיעלה את הפוסט השערורייתי הבא. רבים מאותם עוקבים, הם מעריכים, כלל לא מתכוונים להצביע לו במערכת הבחירות המתקרבת.

אך אף על פי כן, אי אפשר להתעלם מהכוח האדיר אשר צוברים המועמדים השונים, ומכך שכל אחד מהם יכול כיום לפרסם אימרות, ציטוטים, תמונות וסרטונים אשר מגיעים ישירות לעוקבים אחריו – ללא תיווכם של ערוצי התקשורת המסורתיים או תשדירי הבחירות המוכרים. האם המועמדים המובילים בדירוג הרשתות החברתיות אכן יזכו גם בבחירות הפנים-מפלגתיות ויתחרו "ראש בראש" על תואר הנשיא/ה הבא של ארה"ב?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן