הדרך לחלל קצרה משחשבתם. חברה יפנית טוענת: נבנה מעלית לחלל כבר עד שנת 2050

פיץ׳ של 90 שניות במעלית חלל: האם פעם דמיינתם את עצמכם לוחצים על כפתור, ממתינים בסבלנות להפעלת המעלית – אך הקומה הבאה אינה קומה 2, או קומה 3, אלא קומת הלובי בירח? אולי רק בסרטי המדע הבדיוני חשבו על התסריט ההזוי משהו הזה עד עכשיו, אך חברות הטכנולוגיה השונות כבר הצליחו להוכיח שהפיתוחים הטכנולוגיים של העתיד מתאפשרים ואף מתבססים על סרטי המדע הבדיוני של העבר. הבאזז התורן שייך לענקית הבנייה היפנית אוביאשי (Obayashi), אשר הכריזה על תוכניות להפעלת מעלית חלל שכזו, אשר תוכל לשאת בתוכה עד 30 אנשים. תאריך היעד של הפרויקט השאפתני הוא המרשים באמת: בחברה טוענים כי המעלית המסרנת תפעל כבר עד שנת 2050.

הקומה הבאה: תחנת חלל

המעלית, אשר על פי התכנית תנוע באמצעות מנועים ליניאריים מגנטיים, תגיע למרחק של 96 אלף קילומטרים בחלל ותגיע אל תחנת חלל חדשה שתיבנה בסופו של המסע, אשר אורכו צפוי להיות על פי התכנית כשבעה ימים. האתגר האמיתי, על פי החוקרים, יהיה לייצר כבלים מספיק חזקים שיוכלו לשמור על השלמות המבנית של המעלית, אך החברה טענה כי ייצור הכבלים הללו אפשרי, הודות לפיתוחים האחרונים בננו-טכנולוגיה מבוססת פחמן.
״חוזק המתיחה הוא כמעט 100 פעמים חזק יותר מכבל פלדה, כך שזה בהחלט אפשרי״ סיפר יוז׳י אישיקאווה, מנהל המחקר והפיתוח באוביאשי בריאיון ל-ABC אוסטרליה. ״כרגע אנחנו לא מסוגלים לעשות את הכבל ארוך מספיק, אך אנחנו חושבים שעד 2030 נהיה מסוגלים לעשות זאת״.

צילום: shutterstock

המאמצים היפניים אולי מעלים אצל חלק מכם גיחוך קל, אך מסתבר שביפן לוקחים את המחקרים בנושא מאוד ברצינות, כך שמתקיים שיתוף פעולה רוחבי בין כמעט כל אוניברסיטה ביפן, שמטרתו לזרז את היתכנות הארכת צינורות הפחמן שיאפשרו את המסע המרתק אל החלל. יחד עם זאת, למרות שהמהנדסים והמדענים היפניים עובדים בכל מרצם בכדי לעמוד בשנת היעד שלהם, הם מאמינים כי הצלחת המסע תלויה במאמץ בינלאומי גדול. ״אני לא חושב שחברה אחת יכולה לעשות את זה לבדה״, סיפר טאדאשי אגמי, פרופסור באוניברסיטת קאנאגאווה, המשתתף בפיתוח הפרוייקט. ״יש צורך בהקמה של ארגון בינלאומי גדול בכדי ליישם פרוייקט בסדר גודל שכזה.״

במידה והפרוייקט יצלח, בסופו של דבר, פיתוח המעלית צפוי להזניק את תחום תיירות החלל לרמה חדשה. אך יש לציין, כי היעד התיירותי של המעלית, אשר צפויה לשאת עד 30 אנשים במתכונת הפיתוח הנוכחית הוא רק שכבה אחת ממה שניתן יהיה להשיג במידה והפיתוח יצליח. מומחים מעריכים כי מחקר מוצלח והגעה ליעדיו יאפשר לגורמים שונים, המעוניינים לשגר טילים לחלל לעשות זאת ישירות מתחנות חלל ולא מכדור הארץ כפי שמקובל כיום, וללא הצורך בכמויות האדירות של דלק הנדרשות בכדי לשבור את כוח המשיכה של כדור הארץ. כמו כן, המומחים מקווים כי המעלית תוכל לסייע בפתרון בעיות החשמל בעולם, על ידי אספקת כמויות עצומות של אנרגיה סולארית זולה, או אחסון פסולת גרעינית.


לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: שלושה גאדג'טים לחובבי קמפינג

עוד בגיקטיים: מברוק! Takwin Labs, חממה ליזמים מהמגזר הערבי, גייסה 4.5 מיליון דולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן