ההחלטות לשנה החדשה: להתמודד עם עמיתים שאתם לא סובלים

שוב זה קורה: דן מהנהלת החשבונות מדקלם משהו, ולא מקשיב למילה ממה שאתה אומר. בינתיים, הפרויקט הגדול של הצוות שלך מתקרב, ולמרות שג'יין חייכה, הנהנה והבטיחה שתהיה מוכנה – כמו תמיד – אינך רואה כל סימן לפעולה. שמעת שמועה כי טום משמיץ אותך מאחורי גבך, ו… אוי לא, הנה מגיעה קלי, שעוד רגע תקטר על איך הכל פשוט נורא ואיך אין שום דבר שאפשר לעשות.

ואתה לא יכול שלא לחשוב לעצמך: מה הבעיה עם האנשים האלה?

"אתה יכול לבחור את החברים שלך בחיים האישיים, אבל לעתים קרובות, אנשים שאתה צריך לעבוד איתם נבחרו על ידי מישהו אחר", אומר ד"ר ריק קירשנר, אחד משני מחברי הספר "להתמודד עם אנשים שאתה לא סובל: איך להוציא את הטוב ביותר מאנשים במצב הגרוע ביותר". בספר הוא מתאר את דפוסי ההתנהגות הגרועים והמתסכלים ביותר, מה באמת עומד מאחוריהם, וכיצד תוכל להתגבר על השיגעון ולהשיג את מטרותיך.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי קירשנר, סכסוכים במשרד אינם בדרך כלל עניין אישי. "באופן כללי", הוא מסביר, "עובדים נעשים מתוסכלים כאשר הם רוצים לסיים משהו, אולם מתעכבים; כאשר הם רוצים שמשהו יעשה כפי שצריך, אולם הוא לא נעשה כך; כאשר הם חפצים להסתדר עם מישהו אולם נקלעים למאבקים אישיים; או כאשר הם מעוניינים לקבל הערכה, מבלי שמישהו כלל מבחין בהם".

חבריך לעבודה משגעים אותך? זה תלוי רק בך | צילום: ingimage/A.S.A.P

קירשנר מאמין שכשיש לך בעיה עם שניים או עם שלושה אנשים שאתה עובד איתם, זה דבר די נורמלי; שאם אתה מתקשה עם כולם, זה אומר שישנה במקום בעיית מנהיגות; ושאם אין לך בעיה עם אף אחד – זה אומר שאתה עלול להוות בעיה עבור אחרים. "כאשר יש לך קונפליקט עם מישהו – זה לא קורה לך, זה קורה בגללך. אם תשנה את מה שאתה עושה, אז גם הם ישתנו. המנוף הגדול ביותר לשינוי הוא בהתנהגות שלך".

אחד הטיפוסים בסביבה שנקראת "חברים לעבודה", מכונה על ידי קירשנר "הטנק": זה שמתמקד רק בתוצאה הסופית ונע לעברה במהירות. אם אתה עומד בדרכו, הוא ינסה לדרוס אותך. זה אמנם נדמה לך כמשהו אישי נגדך, אבל זה לא. כוונתו היחידה היא להזיז אותך מהדרך, וזה עלול להיות כואב.

"אם אני למשל רק רוצה לסיים משהו, אבל נמצא בפגישה, היא גוזלת מהזמן שנדרש לי כדי לספק תוצאות", אומר קירשנר מנקודת מבטו של "הטנק". "אם זה לוקח יותר מדי זמן, הסבלנות שלי הולכת ופוקעת".

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אלה, היא להישאר מחוץ לנתיב הלחימה. "כשאתה מדבר אליהם, גש ישר לעניין ותגיע לנקודה. אל תלאה אותם בפרטים, ותן להם להגיד את המילה האחרונה. זה עוזר להם לשמור על האשליה שהם בשליטה".

סוג נפוץ ומסוכן נוסף של עמית לעבודה הוא "הצלף". כשאתה נמצא בשדה הראייה שלו, הוא לומד אותך, ולאחר מכן ינצל את חולשותיך מאחורי גבך, בהתקפות מחושבות או אל מול קבוצה של אנשים. הדרך היחידה לעצור אותו היא לבקר אותו על כך, כמה פעמים שיידרש.

קירשנר נזכר בעובדת שצוותה לקבוצה איכותית, עם חמישה אנשים נוספים. במהלך כל פגישה, לעתים אף מספר פעמים בכל אחת, היה מי מחברי הצוות מתבדח בצורה סקסיסטית על חשבונה וכולם היה צוחקים. היא הייתה מתוסכלת, נבוכה והרגישה שכולם נגדה.

לבסוף, החליטה להתעמת איתו. מכאן ואילך, אם היה מתבדח על חשבונה, היא הפסיקה באמצע המשפט, הישירה אליו מבט, חזרה על מה שאמר ושאלה כיצד זה רלוונטי. "זה נתן לו בחירה: לשתוק או לבוא בידיים נקיות עם הבעיה האמיתית".

ברוב מקומות העבודה יש גם את מי שיודע טוב יותר מכולם, או אפילו כמה כאלה: אנשים חכמים, עם ידע רב, שיעשו לך חור בראש אך אף פעם לא יקשיבו, ויבטלו את הרעיונות שלך. כאשר מתמודדים עימם, קירשנר מציע לדחוק את ספקותיהם לפני שיש להם הזדמנות להשמיע אותם. אתה יכול למשל להתחיל עם, "אני מבין שאין לנו תקציב, אבל חשבתי ש…", או להחמיא להם על ידי שאילת שאלות כמו "מה היית עושה במצב כזה?", ו-"האם יש דרך בה היינו יכולים לפתור זאת?".

יודעי הכל לא באמת יודעים הרבה, אבל רוצים שתחשוב שהם כן. הם מדברים המון, מגזימים ומתרברבים, כי הם רוצים תשומת לב והערכה. "תן להם קצת", ממליץ קירשנר, "ולאחר מכן תחשוף את מה שחסר בטיעון שלהם. תגיד, 'אני שמח שהעלית את הנושא', לפני שתשאל שאלות ספציפיות שיחשפו כי הם לא יודעים על מה הם מדברים".

לא משנה מה הבעיה, קירשנר מזהיר כי טכנולוגיה עלולה להחמירה. הודעות דואר אלקטרוני, הודעות טקסט והודעות מיידיות – הן "מצע גידול לאי הבנה", הוא אומר. "חסרים כאן רכיבים שמיעתיים וחזותיים, ומילים יכולות לצאת מהקשרן. ייתכן שאתה משדר תחושה שלילית מבלי אפילו להבין זאת, אז הקפד על הודעות טקסט קצרות ועובדתיות. אם אתה לא יכול להגיד את זה בשלושה משפטים – אל תכתוב הודעת דוא"ל, השתמש בטלפון או דבר באופן אישי".

בסופו של דבר, אתה לא יכול לנצח את כולם. "אם אתה חייב להיות צודק, אתה עושה משהו לא נכון", מייעץ קירשנר. "במקום לקחת זאת באופן אישי ולהגיב, קח את זה בפרפורציה. כמה זה באמת חשוב בתוך הסך הכולל של הדברים"?

בעבר עבד קירשנר עם גבר מבוגר שפרש לגמלאות, אבל החליט לעבוד במסעדה כדי להשלים הכנסה. יום אחד נעמד מולו נער יהיר, הרים את האצבע מול פרצופו וקילל את איכות ההמבורגר. כשהסתיימה הבעת התרעומת, הנהן המבוגר בראשו ואמר בשלווה, "תודה לך, איש צעיר, על היותך כן איתי לגבי איך שאתה מרגיש". הילד היה המום כל כך מהתגובה עד שלא הוסיף מילה, ופשוט הסתובב והלך.

"בדיוק כפי שישנם אנשים שמוציאים ממך את הטוב או את הרע שבך, כך אתה יכול להיות אחד מהאנשים שמוציאים את הטוב מאנשים במצב הגרוע ביותר", מסכם קירשנר. "לפיכך – הבן מהיכן הם באים ולאן אתה הולך".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן