ההיסטוריה לא חוזרת

אני אוהב בועות. באמת, הן מדהימות. בועות מספקות לפקידים פיננסיים זעופים ערימות של מילים עסיסיות. מספיק להציץ בגיליונות העבר של פחות או יותר כל כתבי העת הטכנולוגיים מעידן בועת הדוט.קום, כדי לגלות אינספור רעיונות פשטניים ומעגליים לגבי מה שהתרחש אז בעולם.

המפתח שעמד בבסיס כל הניסיונות להבנת המצב היה הרעיון שהאינטרנט שינה את כל מה שבא איתו במגע, לרבות האופן שבו וול סטריט מודדת את הצלחתם או את כישלונם של עסקים.

כדאי להיזכר בתסיסה שנוצרה אז: ב־18 החודשים שבין אוקטובר 1998 למארס 2000 נסק הנאסד"ק מרמה הנמוכה של 1,500 נקודות אל למעלה מ־5,000 נקודות; 60% מהחברות שהפכו לציבוריות באותה שנה היו חברות אינטרנט. הנפקת מניות ממוצעת של חברה כזו זינקה ב־90% ביום הראשון למסחר, וסיימה את אותה שנה עם תשואה ממוצעת(!) של 266%.

ההנפקות של היום

לאור הדברים האלה, אפשר להבין מדוע כל המשקיעים החלו לצייץ בהתרגשות – תרתי משמע – לאחר שהושלמו באחרונה הנפקות רבות של חברות המשתייכות לעידן ה־Web 2.0.

לפני חודשים אחדים, חטף השוק את המניות של אתר הרשת החברתית־מקצועית LinkedIn. ממש כמו בימים ההם, הכפילה המניה את ערכה ביום המסחר הראשון, ועוררה תלונות, ממש כמו אז, על כך שחתמי ההנפקה תמחרו אותה נמוך מדי, ובכך חילקו פרס לבני המזל שזכו להקצאת מניות על חשבון החברה.

לאחר הנפקתה של LinkedIn, יצאה בהנפקה לציבור גם פנדורה, חלוצת הרדיו האינטרנטי, שלרוע המזל שקעה במהירות אל מתחת למחיר ההנפקה בשל חששות לגבי פוטנציאל הרווחיות ארוכת־הטווח של המודל העסקי שלה.

היו גם הנפקות מוצלחות של חברות אינטרנט רבות הפועלות בסין, ונדמה שגם הנפקותיהן של טוויטר, זינגה ופייסבוק עשויות להתרחש בעתיד הנראה לעין.

אבל שיהיה ברור: כמה הנפקות אינן יוצרות בועה. בועת שוק המניות שהתפוצצה לפני עשור, שיקפה בהלה מטורפת למניות טכנולוגיות באופן כללי. מניות האינטרנט לבדן לא יכלו להקפיץ את הנאסד"ק לרמה של 5,000 הנקודות.

הייתה נחוצה השתתפות של השוק הרחב וחזון עליז בדבר כניסה לעידן של כלכלה חדשה, שעומדת לפתור רבות מהבעיות שיצרה הכלכלה הישנה. כמה תמים זה היה.

לא נוגעים בטכנולוגיה

היום כבר ברור שהשוק נפטר מצורת החשיבה הזאת. נהפוך הוא, דומה שהמשקיעים מדירים את רגליהם ממניות טכנולוגיות.

שחקניות גדולות כמו RIM, נוקיה ו־Yahoo, ניצבות בפני אתגרים כה עמוקים, עד שקשה לדמיין שיוכלו להמשיך במסלולן הנוכחי, וכמה מחברות הטכנולוגיה הדומיננטיות בעולם נסחרות במכפילים נמוכים להפליא.

המשקיעים יצטרכו להשקיע מחשבה רבה אם להשקיע את כספם בחברות Web 2.0 בלתי בשלות כמו LinkedIn וגרופון, בשעה שהם יכולים לחטוף בהנחה גדולה מניות של שחקניות מבוססות ורווחיות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט.

חברות אלה ניצבות בפני אתגרים רגולטוריים, סוגיות של מנהיגות ובעיות של תחרות, אבל נראה שמחיריהן נמוכים באופן בלתי מוצדק. האם תעדיפו להחזיק בתיק השקעות שכולל את LinkedIn ופנדורה, או את גוגל ואפל? אני הולך על הקשישות.

הנפקתה המתקרבת של גרופון מעמידה את ה"בועה" של 2011 במבחן. מדובר בחברה שמדיפה סירחון של בועה 1.0: הפסדי ענק ותשקיף שמתהדר בנתוני מחזור צפויים שאינם מביאים בחשבון הוצאות שיווק, על בסיס התיאוריה הבלתי־מוכחת שעלויות השיווק יפחתו לאורך זמן.

אם השוק מוכן לקפוץ בהתלהבות על עסקת גרופון, אז אולי אנחנו באמת נתונים בסוג של בועה משונה, בהגדרה צרה. אך אומר רק זאת: עברתי את 1999, חברים, ו־2011 אינה 1999. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן