ההיצע לא גדל: ירידה של 2% בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון

מספר התחלות הבניה ירד ברבעון הראשון של שנת 2013 ירד ב-2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כך עולה על פי תחשיבים מנוכי עונתיות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי הנתונים של הלמ"ס עולה כי מספר הבניות בשלושת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-10,300 דירות חדשות במשק. המספר הגדול ביותר של דירות שהוחל בבנייתן ברבע הראשון נרשם במחוז המרכז המהווה כ-28% מכלל הדירות, ואילו במחוז חיפה – כ-10% בלבד מסך הדירות. כמו כן מתוך סך הדירות שהחלו בבנייתן 12.8% בירושלים, 10.7% במחוז דרום ואילו 8.4% באזור יהודה ושומרון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במשרד השיכון הגיבו לנתונים ואמרו כי הנתונים מלמדים כי מספר התחלות הבנייה ירד בצורה מינורית, אולם במשרד עדיין מרוצים כי המספר עומד על למעלה מ-10 אלף יחידות דיור לרבעון ושומר על הקצב שנרשם בשנים 2010-2012 של כ-42 אלף יחידות דיור בחישוב שנתי.

צילום: מרק ישראל סלם

עם זאת, מוסיפים במשרד כי לאור העובדה כי קצב התחלות בנייה עמד על כ-31-32 אלף דירות בשנה בעשור האחרון נוצר מחסור של עשרות אלפי יחידות דיור בשוק, והממשלה פועלת כעת בדרכים שונות להגדיל את שיווק הקרקעות ואת היצע הדירות כדי להתגבר על המחסור במלאי ועל מצוקת הדיור.

במשרד הבינוי והשיכון הוסיפו כי מטרתה המרכזית של תכנית הדיור של הממשלה ושל אלה שיוצגו בקרוב על ידי המשרד לקבינט הדיור הממשלתי היא להגדיל בצורה משמעותית את שיווק הקרקעות והתחלות הבנייה ומתן פתרונות נוספים ומיידים לבניית דירות במרכזי הערים באמצעות התחדשות עירונית, הגדלת תקנת שבס לתוספת של 30% במספר הדירות ויצירת מלאי של דירות קטנות ושכלול שיטת השיווק של הקרקעות.

מבחינת גמר הבנייה, ברבע הראשון של 2013 הסתיימה בנייתן של כ-9,480 דירות – ירידה של 2.7% בחישוב מנוכה עונתיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן