ההכרעה על גורל אי.די.בי – ביום ראשון; אלשטיין לפורבס: "סומך על בית המשפט"

רגע האמת של נוחי דנקנר נדחה ב-3 ימים: שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, קבע בצהריים כי הדיון שנערך הבוקר בבית המשפט בעניין הבקשה להסדר חוב כפוי מטעם נציגות מחזיקי האג"ח של החברה הבת, אי.די.בי פתוח, ימשך ביום ראשון. "אני סומך על בית המשפט", אמר בתום הדיון לפורבס המשקיע היהודי-ארגנטיני, אדוארדו אלשטיין, שותפו של דנקנר בחברה.

הנאמנים של מחזיקי אג"ח אידיבי אחזקות ביקשו בתחילת הדיון מבית המשפט להמתין 45 יום עד להגשת מתווה מסודר ומפורט מטעמם. מנגד, עורך הדין של אי.די.בי אחזקות, צורי לביא טען כי "התפיסה שאומרת שגם כשלא מוכיחים חדלות פריון צריכים למנות בקר ונציג פיקוח היא לא הגיונית. הפסיקה כאן לא תהיה רק כאן, היא תתפשט לכלל המקרים. עשו מהאירוע הזה אירוע טראומתי". השופט אורנשטיין ענה כי "גם הבנקים עושים הסדר חוב, איך זה מתיישב עם האמירה שלכם שהחברה כשרת פרעון?".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

לביא התייחס לנכסי החברה והתחייבותיה: "מי שאומר שהמקרה הזה הוא מקרה ברור של חדלות פרעון צריך לשלוח אותו לאשפוז", טען. "לא בטוח שאתה צודק", ענה אורנשטיין. "ההכרעה על חדלות פרעון שקולה להוצאה להורג", חזר לביא. "עכשיו מי שבא ואומר בגלל שיש פה חיים רק לעוד שנה בא נהרוג אותו עכשיו, זה הגיוני? אין לי זכות קיום עוד שנה? מי יודע מה יהיה בכלל. יש פה גוף ששם לנו מקלות בגלגלים ואז מתלונן. מה קורה כאן בעצם? אנשים קופצים לי על הגב, נותנים לי סטירות ואז עוד שואלים למה אני לא רץ".

נציג בנק הפועלים, פיני רובי, אמר כי למיטב הבנתו "נגיש לבית המשפט מתווה משלנו, הסדר משלנו שירווח קצת את הזמן לחברה, שייקח בחשבון את כל בעלי המניות והנושים. הדעה שלנו היא האחראית ביותר, הפשוטה ביותר עם תכולה כלכלית ברורה. כשאני משווה בין שתי ההצעות – ההצעה של חבריי (נציגות אי.די.בי פתוח) היא כשלון מוחלט. במצב של אי סולבנטית הנכסים של פתוח שייכים לנושי פתוח ולא לנושי אחזקות".

בשלב זה אמר השופט אורנשטיין כי ישנה בעייתיות בכך שהבנקים נושים בפתוח וגם באחזקות, וגם שכבה אחת למעלה. "החוב שלנו גבוה גבוה לצערי ואני מקווה לטוב", השיב רובי.

נציג בנק דיסקונט, אמנון לוך, תהה מה יקרה במקרה של השתלטות. "מישהו ייתן לפסגות להחזיק בכלל בטוח? ולפועלים יתנו להחזיק?". שאל לוך. עו"ד אייל רוזובסקי ענה מטעם נציגות האג"ח: "יש התחסדות בגישת הבנקים. אנחנו ביקשנו לדבר איתם לפני ועכשיו הם באים ומדברים בבית המשפט. בחברה משתמשים במילים הזויות וקיצוניות, 'השתלטות טורפנית', ותמיד אומרים 'באישון לילה'".

עו"ד רם כספי מטעם אי.די.בי מחה על כך ש"במצב שיש אפשרות של חדלות פרעון בחברה, ובאים הנושים, מתכנסים, ולא ברוב – אומרים לבעלים של החברה, הבניין והאדמה – אנחנו לוקחים את הנכס – לא יקום ולא יהיה במדינת ישראל". כספי חלק מחמאות למשקיף שמינה בית המשפט, חגי אולמן: "כל הכבוד לו שהוא המליץ על תקופה של שקט לחברה, זה צעד חכם", אמר. נציג הכנ"ר טען כי המאמצים לא מוצו עד דין.

אולמן עצמו סיפר: "מרגע שמוניתי לתפקיד ניסיתי לרכוש את המשקפת הטובה ביותר, אבל גיליתי ממשל תאגידי פגום, ראיתי דירקטורים חופפים וניהול צנטרליסטי שיוצר קושי במבנה התאגידי. החברה נגררת על ידי הסדרי חוב של הנושים ולא יוזמת כדי למצוא פתרונות. החברה מתנהלת יוצא מן הכלל משפטית, אך מבחינה פרקטית לא מספקת פתרונות.
הצבעתי על שני פתרונות: מיזוג כור ודסק"ש, ומכירת כלל החוצה".

"יש כרגע שתי הצעות במחיר טוב", הוסיף אולמן. "כשהסתכלתי על הנושים ראיתי נושים שראו היטב את הנולד ועמדו והתריעו בשער, אך לעיתים נקטו צעדים שחצו את הרף והעלות של צעד כזה עלתה על התועלת וכך אנחנו הולכים לאחור. ההדברות בין הנושים לצדדים לא מתאימה לגודל המעמד. עקב הנסיבות והמתווה, הגעתי למסקנה שהמתווה של הנציגות לא מאוזן דיו. לבוא ולומר שצריך למסור לידם את המפתחות כאן ועכשיו – אני לא מבין את המטריה המשפטית לכך".

"האם אני כמשקיף מקבל את טענת החברה להוריד את מתווה הנציגות? השבתי כי אם החברה לא תגיע להסדר המתאים היא תגיע לחדלות פרעון. הנושים והחברה מביאים את הנזק הזה על עצמם", סיכם אולמן. "אני מציע לחתור להסדר מאוזן שכולל את הנושים, הבנקים והחברה. יש פה 2 שאלות שיקבעו את גורל החברה: גיוס הון ומכירת כלל. צריך לתת פתרון עכשיו. צריך להיות ברור שהמתווה של הנציגות הוא רלוונטי עם תיקונים לטובת הבנקים, אם החברה לא תמכור את כלל ולא תגייס הון. הייתי מציע שבית המשפט יוציא את הצווים הנדרשים כדי להביא להסדר מהיר בין כל הצדדים".

מחזיק האג"ח הפרטי יורי נחושתן קבל על כך ש"לא מדברים על נושי אחזקות, איפה הם במשחק הזה? מאז שהוצמדה לאחזקות הכרת עסק חי כבר עברו 9 חודשים שבהם יצאו מאות אלפי שקלים על מאבקים משפטיים וזה כסף שכבר לא יחזור". 

אורנשטיין הוסיף ואמר כי ההצעה שהציעה החברה עדיין לא הוגשה לבית המשפט. "צריך לקבל הכרעה, המצב הנוכחי לא טוב לחברה ולא טוב למשקיעים", אמר השופט.

צילום: תומר ורון

אורנשטיין צריך יהיה להכריע בין שתי ההצעות שהונחו בפניו, לצורך טיפול במשבר הפיננסי של החברה. כמו כן יתייחס אורנשטיין להתפתחויות הרבות מסוף השבוע האחרון ולהערת "עסק חי" שהוצמדה לדו"חות הכספיים של אי.די.בי פיתוח.

על פי הצעתם של מחזיקי האג"ח, שתי החברות (אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח) ימוזגו לאחת, כשמחזיקי החוב באחזקות יקבלו 10% ממניות החברה ושתי סדרות אג"ח בסך 400 מיליון שקל. מחזיקי פתוח יקבלו 90% ממניות החברה ותונפק סדרה בסך 3.45 מיליארד שקל.

הצעתו של דנקנר לעומת זאת כוללת הזרמת בעלים מיידית של 375 מיליון שקל. כמו כן יקבלו בעלי החוב את הכסף שנמצא היום בקופה שמכילה כ-165 מיליון שקל, כאשר הסכום יחולק על פי החלק היחסי בחוב. בסך הכל, אם ייחתם ההסדר, מדובר בהזרמה של 540 מיליון שקל במזומן.

אתמול פרסמו המומחים שמינה בית המשפט לחברה, אייל גבאי ואמיר ברנע, את חוות דעתם לגבי החברה. "בהיעדר גיוס הון לאי.די.בי פתוח או הסדר חוב מסוג כזה או אחר עם נושיה הקיימים של החברה, אילו לא תיחתם העסקה למכירת לפחות מחצית מהחזקותיה של החברה בכלל ביטוח (לפחות 27.5% ) עד לראשית אוקטובר, קיים סיכון כי בשלהי הרבעון השני של 2014 תתקשה אי.די.בי פיתוח לפרוע את חובותיה", כתבו השניים בחוות הדעת שהגישו לבית המשפט.

עוד כוללת ההצעה הזרמה עתידית של 100 מיליון שקל: 34 מיליון שקל בתום השנה השנייה (החל ממועד השלמת ההסדר), 33 מיליון שקל בתום השנה השלישית והזרמה נוספת של 33 מיליון שקל בתום השנה הרביעית.

הבנקים לאומי, פועלים, מזרחי טפחות, HSBC ו-BNP טוענים כי אי.די.בי פתוח כשרת פירעון ויכולה לעמוד בהתחייבויותיה, ולפיכך הם מתנגדים להסדר החוב שמציעות נציגויות האג"ח של החברה. בפגישה שקיימו בכירי הבנקים סוכם על מתווה חדש להסדר החוב של החברה, במסגרתו ידחו מועדי פרעון החובות של החברה במספר שנים.

פחות מ-48 שעות לפני הדיון המכריע בבית המשפט שיתקיים, הורידה אמש חברת הדירוג מעלות את דירוג האשראי של חברת אי.די.בי פתוח מרמה של B לרמה של CC המשקף צפי לאירוע של כשל פירעון בטווח הקצר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן