ההמון אמר את דברו: 5 הגיוסים הגדולים בהיסטוריה הקצרה של "מימון ההמונים"

בין שלל המהפכות אשר מתרחשות בחיינו חדשות לבקרים, אחת המשמעותיות והמשפיעות ביותר אשר צמחו לאחרונה היא עלייתו של מימון ההמונים. אם בעבר הלא רחוק בכלל עוד היו היזמים והחברות בתחילת דרכן תלויים באופן מוחלט בחסדיהם של המשקיעים (ואין הרבה כאלה) בכדי להשיג מימון, הרי שכיום – תמונת המצב השתנתה לחלוטין.

בסוף השבוע האחרון התבשרנו כי קרן ההשקעות הישראלית Ourcrowd, אשר פועלת על פי עקרונות "גיוס ההמונים", השלימה את הגיוס הגדול אי פעם בשיטה זו – כשהובילה סבב השקעה על סך 20 מיליון דולר בחברת Borro הבריטית. אך הקרן מציגה מודל פעילות חדש, אשר משלב בין תחום ההשקעות המסורתי לעקרונות מימון ההמונים החדשני: משקיעים פרטיים "קטנים" מוזמנים להשקיע מכספם בחברות השונות, וליהנות (במקרה של הצלחה) מהרווחים, בהתאם לכספים שהשקיעו.

מדובר במודל מסקרן וחדשני למדי אך הוא מתבסס, כאמור, על התשתיות אשר הניחו פלטפורמות פורצות דרך לאורך השנים האחרונות, אשר הצליחו לעקוף את קרנות ההשקעה המסורתיות – ולהביא מיליוני גולשים ברחבי העולם לסייע מכספם ליזמים פורצי דרך ולחברות בתחילת דרכן. סביר להניח כי גם מי שטרם נחשף לטרנד המתפתח כבר שמע לפחות פעם אחת את השמות "קיקסטארטר" ו"אינדיגוגו": מדובר בשתי הפלטפורמות המובילות בעולם לגיוס מימון מהמון הגולשים, אשר סייעו לאלפי מיזמים לזכות במימון הראשוני הדרוש להם – מבלי לערב השקעה חיצונית כלל.

מחזיקה בשיא, בינתיים. "Coolest Cooler" | צילום: מתוך אתר קיקסטארטר

פלטפורמות אלו פועלות בהבדל אחד גדול ביחס לקרנות ההשקעה: הן אינן מאפשרות לגולשים להיכנס כ"משקיעים" בחברות הצעירות, והגולשים אשר יתנו מכספם לא יקבלו עבורו רווחים בעתיד. במקום זאת, הגולשים למעשה רוכשים כבר בשלב מוקדם את המוצרים אשר החברה מתחייבת לייצר – וכך מזרימים לה כספים בתחילת דרכה. וכספים אלו מגיעים, מסתבר, לסכומי עתק אשר היו מספקים גם חברות אשר היו פונות לקרנות ההשקעה המסורתיות והעשירות יותר.

אז מי הם המיזמים אשר זכו למימון ההמונים הגבוה ביותר בפלטפורמות האינטרנטיות השונות? בחודש אוגוסט 2014 נשבר שיא כל הזמנים כשמיזם בשם "Coolest Cooler" גייס מהגולשים השונים לא פחות מ-13,285,226 דולרים. בסך הכל השקיעו בפרויקט 62,642 גולשים, אשר שילמו מראש עבור פיתוח של "הדור הבא של הצידניות": צידנית מעוצבת אשר כוללת מכשיר מובנה לגריסת קרח, רמקול מיוחד שפועל על בסיס טכנולוגיית בלוטות' וחיבור USB להטענת מכשירים ניידים. השליטה בחברה נותרה, כאמור, באופן מוחלט בידי היזמים – אשר התחייבו לספק צידנית כזו לכל אחד מעשרות אלפי המשקיעים בחברה.

עד הגעתה של הצידנית המסקרנת, עמד שיא הגיוס בפלטפורמות השונות על 10,266,845 דולר אשר גויס מ-68,929 משקיעים באתר קיקסטארטר בחודש מאי 2012. הפעם היה זה מיזם בשם Pebble: מיזם טכנולוגי מסקרן שהציע שעון חכם (כבר בשנת 2012!) עם יכולות התממשקות לנייד ומגוון אפליקציות. המקום השלישי, גם הוא גייס באמצעות "קיקסטארטר", היה המיזם OUYA אשר הציע קפסולה חדשנית למשחקי וידאו, אשר גייס בשנת 2012 8,596,474 דולר מלמעלה מ-63,000 גולשים.

המקום הרביעי ברשימה אמנם גייס סכום נמוך יחסית לקודמים – והסתפק ב-6,396,769 דולרים "בלבד – אך הדבר המדהים הוא מספר הגולשים אשר התגייסו למאמץ. לא פחות מ-159,883 גולשים פתחו את הארנק הווירטואלי שלהם והשקיעו בחברת Exploding Kittens, אשר ייצרה משחק קלפים שהפך ללהיט ומערב חתולים, עיזים, פיצוצים ואקדחי לייזר. המקום החמישי היא חברת Pono Music אשר ייצרה נגן מוסיקה מתקדם, וגייסה 6,225,354 דולרים מלמעלה מ-18,000 גולשים.

צילום: thinkstockphotos

מיזמים אלו (ועוד אלפי אחרים) זוכים באמצעות הפלטפורמות השונות לחשיפה כלל עולמית, ומגייסים מיליוני דולרים להקמת העסק ולהתנעת תהליך הייצור – מבלי לערב משקיעים חיצוניים ומבלי לוותר אפילו על 1% מהשליטה בחברה. הגולשים זוכים באותו הזמן לרכוש מוצרים אשר מוצאים חן בעיניהם עוד בטרם יוצרו, וכמובן שיכולת ההשפעה והסיוע למיזמים הצעירים היא זו אשר עומדת בבסיס החלטתם להשקיע מכספם כבר בשלב כל כך מוקדם. סביר להניח כי גם השיא האדיר אשר שברה חברת "Coolest Cooler" לא יחזיק מעמד עוד זמן רב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן